VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

OCH NU TORSBY

I samarbete med Petit Hotels

Vi vinkade ju av Silla och John på Garpenbergs slott i lördags förmiddag efter en trerättermidag och begav oss ca en timme till Dala-Floda Wärdshus. Här i Dalarna är det mycket faluröda stugor och väldigt pittoreskt. Jag åkte samma bil som upp från Stockholm. Familjen Bronett och så Tanja som körde.

Väl framme möttes vi av det gulligaste Wärdshus jag sett, en prunkande trädgård och världens sötaste katt som var hela 18 år!  Att ingå i Petit Hotels betyder ett litet hotell i en unik miljö. Alla hotell inom Petit Hotel, som ingår i nätverket är placerade i vackra och rogivande miljöer i Sverige.

De kan vara allt från små mysiga värdshus till herrgårdshotell och slottshotell. Ett Petit Hotel konkurrerar med större hotell med helt andra medel. Inte minst med sin kvalitet. Här vankades det lunch, torskrygg och rotsaker med egengjord flädersaft, Allt ekologiskt.

Så himla gosig katt. Sofie har varit hemma hos oss och varit kattvakt i helgen men saknade Loppan. Sedan gick vi på den lokala marknaden som är en gång per år och kikade på hantverk och folk. Men redan vid 14 åkte vi vidare till Sählströmsgården i Torsby. Det spöregnade när vi passerade Malugn men mysigt ändå.

Jocke, Cecilia och Frasse med bestämda steg mot våra Nissanbilar.

Urgulliga Dala-Floda Wårdshus med 17 rum

Det var dukat så fint när vi kom till Dala-Floda med mycket egenproducerat på bordet.

Frasse och Marianne hittade roliga hattar på marknaden

Tanja, Carola och Maria

Till Sählströmsgården tog det ca 2,5 timme men det var det värt. Redan på syskonen Sahlströms tid, vid förra sekelskiftet, var Sahlströms-gården en kulturell oas och en uppskattad samlingspunkt för konst och rekreation. Vi checkade in i de moderna rummen och gick sedan till den anrika gården för en guidad tur.

Idag är Salströmsgården fortfarande en mötesplats utöver det vanliga. Här får besökaren verkligen en helhetsupplevelse. I hotellet förenas gammalt och nytt. Alla rum har trägolv, kaklade badrum, tv, trådlöst internet och en underbar utsikt över Sirsjön.

Här är det arvingen Bengt som berättar om historien om Anna och de starka kvinnor som styrde byn

Sedan bjöds s det på middag i de gamla stallarna. Vi satt länge och pratade om hur fint det är att märas såhär och få dela minne och uppleveler. Jag och Tanja delade rum och gick upp 7 för att köra till Örebro. Där bytte hon bil och fortsatte ner till Båstad medan jag jag åkte till mamma och överraskade henne när jag kom! Hon blev jätteförvånad!

Mamma!

0-1

Sedan körde jag raka vägen till Bromma Flygplats för att hämta upp Lennox som varit på Liseberg. Han flög ensam. Min lille bebis. Men det hade gått jättebra förstås, Han är 179 cm lång och fyller snart 14. Nu väntar två veckors semester. På lördag till Turkiet, Side.

Tack Tanja för fantastiska dagar!