VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK
Annons

INSPIRATÖRER-INFLUENCERS

13710685_1230407727012201_5949330389570688940_o (1)

Många influncensers kan överleva på sina plattformar idag och det har växt fram en helt ny marknadsföringskanal för företagen. Det är bra och förstås fantastisk att det nu faktisk är ett jobb att räkna med. Inget att fnysa” åt, att man ”bara” bloggar eller instagrammar lite. Det har faktiskt blivit ett riktigt jobb för många, vad man än tycker om det.

IRM , som har gjort en stor undersökning på tillväxten 2016beskriver influencer marketing som ett samlingsbegrepp för marknadsföringsformer som på något sätt har som syfte att dra nytta av en social influencers inflytande hos sina följare. En influencers inflytande utgår från en digital närvaro såsom en blogg/vlogg eller profil i sociala nätverk med innehåll av en personlig karaktär snarare än en redaktionell utformning.

Siffrorna visar att en halv miljard kronor investerades inom området under 2016. Omsättning på en halv miljard kronor innebär en kraftig ökning jämfört med föregående år.

 

– Det är mer än vad jag förväntade mig, säger Madeleine Tho, IRM, till Dagens Media

Och jag tycker det är jättebra att det som förut bara ha ansetts vara något larvigt skrivande på en blogg, nu genererar i faktiska intäkter och att det finns en öppenhet och en ärlighet kring det, Personer som Kenza som tjänar mycket pengar på blogg, instagram och Youtube. Det är liksom inte en slump att hon blir framgångsrik. Det ligger fokus och arbete bakom det som allt annat men eftersom det verkar vara så glamouröst, så tas det som vanligt, inte på allvar.

”Hennes vinst skrivs till 3,2 miljoner kronor, men då har personalkostnader på 1,5 miljoner kronor för bolagets enda anställda räknats bort. Även det är nytt rekord för Kenza. Siffrorna speglar perioden 1 mars 2015 – 29 februari 2016” skriver Breakit.

influencer-marketing-2017-så-gör-du

Hurra säger jag. Verkligen för det ligger slit bakom att ständigt jobba, skriva, ta bilder, redigera och arbeta upp en plattform även om jag tror att en del, framför allt äldre läsare rynkar på näsan, mest av ren avundsjuka, åt att man kan tjäna pengar på att skriva lite om sitt liv.

– Infuencer är en person som har en räckvidd utanför sin egen vänkrets. Det kan vara genom en blogg, Instagram, Youtube eller LinkedIn. Att har många följare innebär såklart inte att man automatiskt är en influencer – man måste också ha en påverkan på sina följare. Detta sker främst när följarna har förtroende för influencern. Kändisar kan ha en viss påverkan genom att vara idoler och förebilder, men de har sällan lika högt förtroende som influencers som byggt upp sina kanaler från grunden. Dessa influencers har oftast en betydligt starkare relation till sina följare och är experter på att skapa innehåll för dem, säger Elin Häggberg som driver Teknifik:

Alltså: En bloggare, eller influencer, är en person som i offentligheten skriver och publicerar bilder om sin vardag, händelser i sitt liv, sin konst eller sina intressen. Något som också definierar en sann influencer är att den har en speciell förmåga att inspirera och motivera andra genom sitt uppbyggda förtroende.

Många av de här driftiga personerna är sina egna mediehus och plåtar, redigerar texter, klipper filmer och det blir tydligt lagstadgat kring detta. Nästa år väntas ännu företag gå från traditionella kanaler till att allt mer lägga marknadsföringspengar på speciella profiler som de tycker lirar bra med deras varumärke och trovärdighet.

Jag har ett heltidsjobb och skulle varken våga eller vilja jobba heltid med mina plattformar men jag vill värna om mina läsares  förtroende som är viktigt för mig. Jag skriver inte om något jag själv inte kan stå för och är det något jag inte gillar så skriver jag det. För mig handlar bloggen om att ärligt kunna ge inspiration och motivation till dig som läser.

AAEAAQAAAAAAAAz0AAAAJDBjYjUwNmM2LTFlNDctNDA2MS04NWFjLTY4NjZhYzVmYTQ2Yw

Vid samarbeten märks detta ut som ett ”reklamsamarbete” tydligt högst upp i inlägget. Är inte inlägget märkt med detta är innehållet jag lyft valt direkt från hjärtat och alltså inte i samarbete med någon. Ofta skriver jag om saker som jag inte alls har gjort något samarbete med och ändå nämner produkterna.

Företagen jag väljer att samarbeta med väljs ut med omsorg och måste vara helt i linje med mina egna värderingar och det jag tror/jobbar för.Jag försöker välja de samarbeten som jag  tror är relevanta för ER, sånt som ni  tycker är kul och intressant och vad som går i linje med mig och min blogg.All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring.

– Sättet att kommunicera har snabbt förändrats med social medier och dagligen föds nya stjärnor med nya globala målgrupper. Utmaningen för många i dag är att, trots hög kvalité på innehåll och en nära relation med sin målgrupp, kunna livnära sig på sina intressen och sin passion. Ofta tvingas man arbeta eller hitta andra intäkter vid sidan om, säger Mikael Jansson, vd och grundare av 123.on

Lite tänk från mig så att det från och med nu inte kommer råda några konstigheter kring detta om jag gör samarbeten.

Unknown-6

Middag igår med älskade Michaela på Deli da Lica (nej, jag har inte gjort ett samarbete med dem) Underbart att fira 17 års vänskap och vi satt där i fem timmar innan jag pallrade mig hem till Loppan och sängen.

Unknown-5

Nu blir det julbord på jobbet ikväll på Marina Tower.

 

 

 

 


Annons

Kommentarer


  1. Gunil 12 december, 2017 on 21:47 Svara

    Jag kanske är blind, men när fanns ”reklamsamarbete” vid din blogg? Jag har inte sett det, så vi får väl se om jag får svar, eller om kommentaren inte publiceras.
    Och du Lotta, jag kan inte låta bli:
    Faktiskt stavas faktiskt med t på slutet, en skitsak kanske, men god svenska är – faktiskt – rätt viktigt.

  2. biggan 13 december, 2017 on 02:56 Svara

    Numera är det många bloggar som svämmar över av reklam, angivna som samarbeten eller inte. Och bloggarna kallas influencers – i hopp om att de ska influera sina läsare med alla produkter som visas upp eller bara skymtar förbi, det kan vara allt från resmål, krogar, drycker, smink…

    Som bloggföljare sedan många år har jag blivit alltmer spyfärdig på reklambloggarna och läser dem inte längre. Jag har NEJ tack till reklam på min brevlåda vid grinden och vill inte överösas med reklam när jag ska ha en trevlig stund på nätet.
    Detta är min kommentar till ämnet. Tacksam att du Lotta inte vräker på så mycket reklam och därför är det trevligt att följa dig.

  3. Lena Lundin 13 december, 2017 on 15:07 Svara

    ”även om jag tror att en del, framför allt äldre läsare rynkar på näsan, mest av ren avundsjuka,”….hoppla, här antas det ordentligt.

  4. Veronica 14 december, 2017 on 00:17 Svara

    Märkligt att ifrågasättanden och avvikande åsikter förutsätts bottna i avundsjuka!

    Förklara gärna den slutsatsen närmare!

  5. irene 14 december, 2017 on 13:14 Svara

    Jag såg att några läsare reagerade på att du anklagade äldre läsare för att avundsjuka på dig. Men hur i hela friden får en bloggare veta läsarnas ålder? Det är ju brottsligt att läcka information om ägare till IP adresser.

  6. Clara, Bossbloggen 20 december, 2017 on 09:57 Svara

    Det är ett otroligt häftigt yrke och jag är så glad över att jag vågade byta bransch till detta nya spännande jobb som ledarskapsutvecklare och influencer, det har varit så lärorikt! Väldigt bra att du lyfter och gör dina tankar tydliga för oss läsare, transparens är verkligen A och O 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *