VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

LONDON-GENOM ETT BARNS ÖGON

London var det ja. 1,5 dygn.  Schemat är insane. Men funkar. Vi flyger fredag eftermiddag och Lennox är en dröm att resa med. Enkel och smidig. Fast vi går av på fel terminal förstås och måste gå en bra bit. Jag får harhjärta. Hatar att stressa när man ska resa. Vill ha gott om tid. Marginaler. Det är mysigt att åka iväg på en sådan här  weekend. Bara hänga med honom. Och då är det perfekt avstånd hit. Bara drygt två timmars flyg.

Det var Charlotta Wågert som frågade mig för ett tag sedan om jag ville följa med. Vi hänger ju lite till och från. Hon driver mediehuset loppi som ät grymma på en massa roliga events och har mycket på gång. Sedan har hon Rufus som är, 6, samt tvillingarna Franka och Alba, 2,5. Det är full fart runt den här tjejen med andra ord. Vi tar tåget från Heatrow in till London. Det går snabbt, på en kvart är i framme och åker taxi sista biten till Lancaster hotel. Barnen är helt lyriska eftersom det är så superhögt och Lennox och jag bor på 18:e våningen, högst upp.

Naturligtvis måste vi ta en bild när vi kommer till Paddington. Vi har ju pratat en del om björnen Paddington, att han blev upphittad här på stationen. Det är väldigt mycket folk. Fredagsrusning. Och så är det kul att åka taxi. De är ju lite annorlunda än hemma.

Hotellet ligger bra. Jag kan inte så mycket om London men har varit här flera gånger. Senast förra året, men har ingen koll. Det är Charlotta som vet bäst. Hon har bott här för 10 år sedan. Det bästa med Lancaster är att det var så stora utrymmen. Jag vet inte hur det är med era barn, ni som har några, men Lennox rör på sig. A lot. Han är ju inte direkt en liten farbror som sitter still på sin stol i timmar. No way. Då är det bra att det finns stora ytor så man kan testa golfsvingar eller köra en liten spontandans.

Älskar, älskar de här heltäckningsmattorna man ofta har. I mitt nästa liv ska jag ha en gräddvit heltäckningsmatta i sovrummet. Paddington pallrar vi upp i sängen så han känner sig delaktig förstås. Och så ska vi försöka komma i säng i tid.

Vi börjar morgonen med att beundra utsikten. Den är magisk när solen går upp. Bör njutas

Lennox är hänförd över utsikten och försöker se sportbilar. Vi har Hyde Park precis utanför och kan se alla som joggar och är ute med hundar. De ser ut som små prickar från vårt håll förstås. Frukosten är grym. Enda jag saknar är pannkakor men det är de på beställning mot en summa. Vi har ett späckat schema. London zoo, London Eye, leksaksaffären Hamleys som består av fyra våningar leksaker av alla de slag. Klockan 8 ringer klockan.

Och jag som älskar thailändsk mat ser att det på frukostbuffén finns en avdelning med just det! Så jag äter Phad thai (nudlar) till frulle. På hotellet Lancaster  finns en av Londons bästa thailändska restauranger förövrigt.  Försöker att inte tjata i Lennox mat. Men det gäller att äta bra. Vi kan inte köra matstopp förrän efter London Zoo.

Mycket färska frukter. Ananas, färska jordgubbar, mango.

Och så den thailändska buffén.

Den här frisyren måste vi snacka om, min son och jag. Personligen tycker jag den är så ovårdad och ser helt crazy ut. Men han måste få bestämma hur han ska se ut i håret känner jag.

Paddington och Phad tai men en massa färsk koriander. Lite aggressivt klockan 8 på morgonen men man kan väcka mig mitt i natten och servera två saker. Sushi och Phad Thai.

Lennox är fotograf.

Det gäller att ha bekväma skor när man ska gå så mycket. T-banan är perfekt om än VÄLDIGT mycket folk. Men systemet är smidigt och enkelt och lätt att förstå. Jag tar rygg på Charlotta som kan det här. Hon kryssar vant nere i tunnlarna med oss i släptåg.

Och barnen har varit fantastiska. Lekt och tyckt allt varit kul trots att vi haft ett väldigt tajt schema för att hinna se allt.

Och det är fint väder. Eller tja. Jag fryser ju jämt. Men det regnar inte, det är hög klar luft och blå himmel när vi kommer fram till London Zoo. Lejon står på schemat. Jag vill se elefanter.  Och det är inga köer. Lite tjat om godis förstås men annars går det smidigt. Och jag blir glad när jag ser en tapir. Jag hade en god vän hemma i Örebro som tyvärr inte ville leva utan gjorde slut på sitt liv. Han och jag hade ett ett uttryck oss emellan, att han var lik en tapir. Så när helst jag ser tapirer  tänker jag alltid på honom.

Finns det några lejon här?

Helt galet så stora de är. Den här gorillahanen betraktade oss rofylld med sina kloka ögon.

Och en slö katt hittade vi uppe i en klippskreva.

Tapiren vände rumpan till precis när jag skulle ta bilden

London Eye

Vi åt lunch på en pizzeria innan vi åkte till London Eye. Lennox är lite höjdrädd men blev fascinerad över utsikten högst upp. Det tar ca en kvart att åka runt och man har en vidunderlig utsikt över hela London

London Eye på avstånd

Och eftersom Lennox är inne i något slags parkour-mood så fanns det lämpligt nog en lekplats nära.

Det här var det bästa med hela resan, mamma

Åh herregud. Hamleys. Lennox är i sjunde himlen. Jag har ont i benen och vill bara sitta ner. Men vi kör alla våningar. Upp och ner. Det är en freakshow därinne. Här finns allt man kan tänka sig och det står i stark kontrast till det jag nyss upplevt. På alla sätt. De barn jag träffat nyligen äger möjligtvis en sko. Eller en trasig platskamera. Men återigen går det inte att dra de parallellerna . Det är bara korkat och dumt förstås. Men naturligvis  helt omöjligt att inte göra.

Härinne på Hamleys finns en avdelning där man bakar polkagrisar.

Åh, kolla Neymars

Vi går i några affärer. Det fullständigt vräker ner. Slinker in på första bästa och naturligtvis är det en affär med coola fotbollskor. Neymars bland annat som han signerat. De billigaste kostade 2000 så det var inte aktuellt med något köp direkt.

Och vi har myst lite på rummet. Legat under de tjocka duntäckena och tittat på engelsk tv. Och ätit godis förstås.

På söndagen tog vi t-banan till London Aquarium/Sealife. Det ligger vägg i vägg med London Eye. Och vårt plan går 14 så det gäller att hinna se det viktigaste. Hajarna förstås.

Så superhärliga pingviner

Auarium var verkligen helt otroligt. Att se det marina livet med delfiner, hajar, fiskar, rockor i cool miljö rekommenderar jag varmt. Överhuvudtaget har det hela varit väldigt bra. Man behöver dock längre tid på sig än vad vi hade för att beta av de här sevärdheterna ordentligt. Vi körde en lightversion men alla har varit glada och nöjda. Vi kastar oss till flygplatsen. Jag glömmer mitt pass vid incheckningsdisken och när jag står i kön till säkerhetskontrollen bland 100 andra människor kommer plötsligt någon fram till mig med mitt pass. Hur det är möjligt att han kunde se mig och jämföra mig på kortet bland alla dessa människor är helt obegripligt. Jag har någon som vaktar över mig definitivt.