VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

KANSKE DIN NYA GRANNE

 

Faksimil: Aftonbladet

 

Igår Bobby, släpptes din mamma och styvpappa fria efter att ha avtjänat två tredjedel av sitt fängelsestraff. Du misshandlades systematisk, ett våld präglad av stor grymhet och dog till slut av dina egna spyor. Din mamma, som skulle skydda dig lider förmodligen av någon form av lågbegåvning. Din styvpappa har jag inga ord för. Det är för stort och obegripligt att kunna närma sig. Båda nekade till brott. De skyller på varandra. Åklagaren krävde livstid men Tingsrätten dömer till tio års fängelse. Igår Bobby släpptes de fria. Igår vandrar de på jorden mitt ibland oss. Din mamma har sedan i somras varit på ett familjehem i södra Sverige. För att sakta kunna slussas ut i samhället. Naturligtvis har de bytt sina namn. De heter inte länge Niina Äikiä och Eddy Larsson. Förmodligen har de förändrat sina utseenden så gott det går. Fått nya, skyddade identiteter. De ska ju leva här nu Bobby. Bygga sig ett vanligt liv, jobba, skaffa vänner, kanske nya barn. Men jag hoppas att vi känner igen dem. Det måste vi. Att vi har näsa för monster. Att vi kan sniffa oss till dem. Rasera deras tillvaro. Upptäcka deras identiteter. Driva dem på ständig flykt. De har ingen rätt att vara fria. Deras frihet ska nu och för alltid vara begränsad. Inga nya barn ska dödas. Inga nya kvinnor manipuleras.

 

För du Bobby är inte här. Du fick inte växa och leka. Hoppa studsmatta och bli snusad i håret. Mysa i soffan i nytvättad morgonrock  framför fredagsmyset eller få morgonpussar. Du fick inte rätten att bli den du skulle bli. Den rätten tog de ifrån dig. De slängde dig i en sjö och sa att du försvunnit.  De drack whiskey och lät dig dö en våning upp. För det ska de spärras in på livstid. För det ska de för alltid förlora sin rätt till ett valfritt liv. Du kunde inte välja. Det ska inte de heller kunna. Men nu är de här och jag hoppas att vi kollektivt sätter stopp för deras fortsatta rätt till frihet genom att upplysa dem om att vi vet vem de är.

 

 

 

 

 

 


Kommentarer


  1. Kia (ängeln Simons mamma) 16 oktober, 2012 on 11:38 Svara

    Det finns inga ord……mina tårar är för vår älskade Simon och även för Bobby.Dom föddes
    samma år….suck.Kram Kia

  2. Maja 16 oktober, 2012 on 11:39 Svara

    Ett fruktansvärt brott som jag ändå förstår inte blir ogjort för att man uppmanar folk att avslöja dem , rasera deras tillvaro och förfölja dem..

    • Neptun65 24 januari, 2013 on 12:42 Svara

      Nej, brottet blir inte ogjort, men varför ska gärningsmannen få leva ifred efter denna vedervärdiga sadistiska tortyr av ett barn som inte kan försvara sig? Det korta fängelsestraffet är ju löjeväckande. Ett hån. Jag kan inte se att gärningsmannen sonat denna ofattbara ondska riktad mot ett barn med särskilda behov. Det är vedervärdigt.

      • Mero 11 september, 2014 on 21:53 Svara

        Yo, that’s what’s up trltfhuluy.

      • Samotita 21 februari, 2015 on 03:34 Svara

        I really wish there were more artielcs like this on the web.

      • Martin 27 mars, 2015 on 20:57 Svara

        This has made my day. I wish all positngs were this good.

      • Lilly 7 april, 2017 on 16:07 Svara

        Jo, man ska lämna dem ifred därför att vi har den lagstiftningen vi har oavsett vad vi tycker och tänker. Mamman utgör ju ingen fara för någon medan karlsloken inte har bättrat sig ett dugg. Brott mot knivlagen och nyligen skrevs det om pedofili. I hans fall hade man kunnat sätta livstidsstraff för han utgör fortfarande en fara för samhället.

  3. Peter Olofsson 16 oktober, 2012 on 11:44 Svara

    Hmmm…….börjar med ett långt hmmm….hur ska man förhålla sig till ett sådant här inlägg då, lever vi inte i denna del av västvärlden med ”förlåtandets princip” på våra läppar i våra förstånd….men i våra hjärtan kanske vi känner på ett annat sett.

    Läste delar av rättegångsprotokollet och efter att ha läst hur dödsmisshandeln av Bobby gick till så finns det sorgligt nog inget ”Förlåtande” i mitt hjärta heller, men så funderar jag över hur Bobbys föräldrar uppväxt var, hur mycket av deras egna spyor tvingades de äta av sina förädrar, hur mycket fick de stryk, hur många gånger fick de somna till rytmen av sina egna tårar.

    Fan va svårt allt är ibland…..när förvandlas det Lilla Barnet till ett Monster är det vid 12 års ålder elller senare? Ju, äldre jag blir desto svårare får jag att hitta svar……men än sak är säker dessa Bobbys sk föräldrar bör låsas in på livstid.

    Inga friska människor kan leva med det dom gjort, blir det nya barn i nya förhållanden så ryser jag vid bara tanken.

    Jag har t o m dåligt samvete för att jag kanske skrek lite för högt åt mina tre barn när de var små och lite för stojjiga.

    I vilket fall som helst, bra, klok, hårt, brutalt och sant inlägg Lotta. Fan att jag inte frågade om vi kunde fika ihop på bokmässan, hade varit spännande att få prata med dig och höra människan bortom bloggen.

    Kram ifrån Oumberlige Peter!
    ”Tryggare kan ingen vara än Guds Lilla Barnaskara!”

    • Louise 17 oktober, 2012 on 13:43 Svara

      Varför tror du att Bobbys föräldrar blivit misshandlade som barn? För sådana här brott krävs en sadistisk läggning som är medfödd. Hur sadismen får sitt utlopp kan dock påverkas av miljön. Det finns människor som haft en svår uppväxt som blir empatiska och vårdande och de som haft en bra uppväxt men som är predisponerade att bli seriemördare på grund av sin sadistiska läggning. Samhället behöver skyddas från sadister och det skulle alltid vara livstids fängelse för sådana här brott.

      • Deeped 18 oktober, 2012 on 11:05 Svara

        Är du psykolog?

        • Louise 19 oktober, 2012 on 09:07 Svara

          Nej, är socionom har läst ett år på psykologprogrammet dock + fristående kurser i psykologi 60 p

          • Louise 19 oktober, 2012 on 09:07

            Dock har det kanske inte med saken att göra, det är väl allmänt känt att sadism är genetiskt?

  4. Maria 16 oktober, 2012 on 12:05 Svara

    Det finns inga ord för det de gjorde med Bobby.

    Det finns inget gott i dessa monster. Fängelsestraffet är ett hån mot alla barn. Deras liv är inte mer värda i ett land som ratificerat FN:s barnkonvention.

    Det enda vi vuxna nu kan göra för att inga barn ska behöva gå Bobbys öde till mötes är att våga se, våga fråga och våga ”lägga oss i”.

    Tårarna bara rinner… Varför plågade de honom så? Varför dödade de inte honom direkt? Det låter hårt men det är fan nästan outhärdligt att veta vad han var utsatt för innan han dog.

    Uppriktig från mitt hjärta hoppas jag de skyldiga plågas resten av sina liv.

    Maria

  5. Ulrika 16 oktober, 2012 on 12:47 Svara

    Låt oss hålla ögonen öppna för alla barn som kanske lever i lika misär idag. Som plågas eller på andra sätt kränks av vuxna.
    Stackars lilla Bobby! Ofattbart grymt öde.
    Kram

  6. Camilla 16 oktober, 2012 on 13:01 Svara

    Vår energi bör gå till att vara så uppmärksamma som det bara går att vara för att det inte ska hända igen… Är övertygad om att detta hade kunnats förhindras om någon som var där vågat ingripa vågat lägga sig i.

    Våga vara närvarande!!!

  7. Lotta 16 oktober, 2012 on 13:03 Svara

    Den är så oerhört tragisk och sorlig hela denna händelse. Men med vilken rätt ska vi ”normala” rasera andra människors liv? Hamnar vi inte då på samma nivå som dem vi föraktar och vill bespotta? Om det var ditt eget barn som, som vuxen, begick hemskheter, skulle du då vilja rasera hennes/hans tillvaro? Naturligtvis har dessa två människor betett sig avskyvärt. Men, betänk de har också varit två små ljuvliga bebisar, men något hände på vägen som gödde ett monster istället för en fungerande människa. Någon såg, någon visste och någon teg om hur dessa två hade det som bebisar/barn. Kan du som läser det här med rent samvete kunna säga att du griper in när du anar, ser eller vet att ett barn far illa? Någon du står nära, en släkting, en vän, en okänd?

    • Helen 17 oktober, 2012 on 10:53 Svara

      Var går gränsen att ”skylla på sin barndom”? Man måste vid en tidpunkt i livet ställa sig frågan – är det jag som lever mitt liv eller lever jag det åt någon annan? Kan låta lätt, men ack så svårt att verkligen begripa vad som JAG.

      Jag arbetar aktivt i skolan för att fånga upp de barn som har ett helvete i/utanför skolan. Och att stärka dem, göra saker på deras villkor – var en vuxen med öron – det hjälper.

      Jourvuxen är ett bra initiativ, att anmäla sig dit och arbeta aktivt för en förändring är en väg att gå för att bidra till ett bättre samhälle som vi lever i sida vid sida.

    • Louise 17 oktober, 2012 on 20:41 Svara

      Något hände på vägen? Kanske något har påerkat hur de valde att få utlopp för sin sadism, men sadism är medfödd, och det är inte alls säkert att de hade det dåligt som barn. Precis som att människor som haft det svårt som barn inte alls behöver utvecklas till misshandlande vuxna. Individen har ett ansvar och är inte ett tomt blad när den föds som kan formas till vad som. Egenskaper är mer eller mindre en kombination av arv och miljö.

  8. Katarina 16 oktober, 2012 on 13:10 Svara

    Du skriver precis som alla kloka föräldrar och kloka medmänniskor känner just nu Lotta! Må de brinna i he….et! Känner en ilska som går bortom allt förnyft när barn torteras till döds i Sverige, vi som ska vara så duktiga på alla sätt vi sviker våra mest dyrbara människor som inte ens har bett om att få komma till oss!
    Hoppas någon tar reda på vilka dessa moster är nu ! De förtjänar enbart förakt!

  9. Vipan 16 oktober, 2012 on 13:19 Svara

    Njaaa, jag vet inte hur jag ska tänka om det du skrivit.
    De har fått sitt straff och avtjänat det. Vedergällning och hämnd känns medeltida.
    Det finns många människor som på olika sätt beter sig illa mot sina barn. Skriker åt dem i matbutiken till exempel. Jag har alltid frågat mig hur de föräldrarna beter sig när ingen ser. För min del tycker jag att det är bättre att säga ifrån till människor som beter sig och ta smällen. Kanske har jag gjort något bra för det barnet som i allra högsta grad lever.
    Att göra anmälningar till socialtjänsten när jag misstänker att något är fel är min skyldighet.
    Bättre att ta sitt ansvar för de barn som finns omkring oss.

    • Christina 16 oktober, 2012 on 13:46 Svara

      Jag kallar det inte för straff för detta hemska som de har gjort Bobby. De skulle ha suttit minst 10 år – och gärna mer – för denna hemska gärning. Och absolut inte få någon skyddad identitet. Det är till för folk som behöver det och är oskyldiga. Inte för dessa gräsliga s k föräldrar!

      • Anna 16 oktober, 2012 on 17:59 Svara

        Men då är det fel på de lagar som gör att de fick för korta straff. Det är dem man ska protestera mot, inte ngn sorts medeltida öga för öga-metod.

        Föräldrarna har avtjänat sina straff. De har begått fruktansvärda brott, men jag förstår inte Lotta vad exakt du uppmanar folk till att göra mot föräldrarna med detta inlägget. Det är faktiskt olagligt med ”uppvigling”. För det är vad detta inlägget är!

        Jag tycker också straffen är för korta, men då får man uppmärksamma lagarna.

      • Eduardo 12 september, 2014 on 07:07 Svara

        Okay I’m covdnicen. Let’s put it to action.

  10. Maria 16 oktober, 2012 on 13:25 Svara

    Bobbys öde är (var) fruktansvärt.

    Men vi har ett rättsväsende, och domen har fallit, och straffet avtjänats. Rättsväsendet utgår från att människor kan sona sina brott, bli bättre människor, lära sig något, utvecklas. Rättsväsendet utgår från att det är domstolen som dömer till straff, inte medborgarna i medborgargarden eller med någon slags privat straffskala.

    Tycker man inte att straffet blev långt nog ska man jobba politiskt för att ändra straffskalan eller brottsbalken, det vill säga lagarna och rättsskipningen. Inte hetsa mot två människor som vi inte vet något om – kanske känner de djup ånger, kanske har de fått en ny förståelse för omvärlden, kanske har de för första gången i sitt liv fått en ny chans till ett bättre liv?

    Samhällets brott var inte att vi dömde Bobbys föräldrar till ett för ”milt” straff, utan att alltför många måste ha blundat för att Bobby hade det så ofattbart jobbigt. Vi kan visa att vi har blivit bättre genom att aldrig blunda när ett barn verkar fara illa.

    Och Sverige har visst ratificerat barnkonventionen: http://unicef.se/barnkonventionen/fragor-och-svar

    • Maria 16 oktober, 2012 on 13:27 Svara

      Förlåt jag läste fel ovan, tyckte att någon skrev att Sverige inte ratificerat barnkonventionen, men så stod det inte.

    • Maja 18 oktober, 2012 on 12:49 Svara

      http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15627492.ab

      Exakt, det finns oftast de runt omkring som ser och vet men inget gör- VAD ska man göra åt det?

  11. Anna 16 oktober, 2012 on 14:16 Svara

    Bra skrivet, Lotta.
    Kan vi inte starta en protest-lista? ALLA som känner till Bobbys historia, och som jag känner är upprörda över att dessa två monster redan har släppts ut.

    Vill också passa på att tacka dig än en gång, Lotta, för att du för de svagas talan!

    Kram Anna

  12. Torsten 16 oktober, 2012 on 14:22 Svara

    Löjligt inlägg. På gränsen till uppvigling tycker jag det är när man skriver….”Rasera deras tillvaro. Upptäcka deras identiteter. Driva dem på ständig flykt. De har ingen rätt att vara fria. Deras frihet ska nu och för alltid vara begränsad”………..

    …..dessa personer har avtjänat sina straff och ska då inte staffas igen av några privatpersoner. Det är därför vi har ett rättsamhälle.

    • Åsa 16 oktober, 2012 on 16:11 Svara

      Jag håller med dig Torsten. Vi lever i en demokrati och i en rättsstat.

    • Christel 16 oktober, 2012 on 16:27 Svara

      Jag håller oxå med dej Torsten !!
      och att sedan mamman skulle vara lågbegåvad är inte säkert !
      elände finns bland barn i de finaste familjerna och de som har högsta begåvning !!

      Man brukar säga att det är en liten marginal mellan ett geni o en dåre !!

      • Lena B 16 oktober, 2012 on 17:36 Svara

        Du menar att hon skulle vara tillsammans med den psykopaten om hon var normalbegåvad?? Vi kan nog vara väldigt säkra på att mamman var långt ifrån normalbegåvad!

        • Åsa 16 oktober, 2012 on 19:47 Svara

          Det finns många normalbegåvade kvinnor som både manipuleras och misshandlas av sina manliga eller kvinnliga partners. Det finns också normalbegåvade män som misshandlas och manipuleras av sina kvinnliga eller manliga partners.Det handlar om dåliga maktförhållanden i relationerna. Sedan är det naturligtvis så att den som anses vara mindre begåvad kanske lättare hamnar i en sådan dålig relation oavsett vilket kön man tillhör.

          • Anna-karin Gustafsson 17 oktober, 2012 on 10:53

            Klart som fan att normalbegåvade män och kvinnor kan falla för en psykopat. Tror inte alls att det handlar om begåvning om du blir blixtförälskad och det visar sig vara en psykopat. Du blundar och ser inte felen, bristerna. Rätt eller fel de har suttit i 10 år. Och rättsväsendet borde ändras sitter man för mord eller liknande bode det vara minst dubbla straff och inget utsläpp efter 2 /3 av straffet.
            Man kan sitta här och tycka till men om det verkligen gällde ens egna närstående så kan man aldrig svara för vad man skulle säga eller göra. Bara hoppas man har etik och moraliska tankar

    • lottie 16 oktober, 2012 on 16:58 Svara

      Håller inte med dig Torsten, inte ett dugg. Och du kommer att tycka annorlunda själv också, den dag DU eller dina nära och kära utsätts för brott.

      • Christel 16 oktober, 2012 on 17:14 Svara

        och du lottie kommer ändra din åsikt när dina barn eller barnbarn kanske kommer att begå brott !!

        • Helen 17 oktober, 2012 on 11:01 Svara

          Om mitt myndiga barn misshandlar och mördar ett barn, ja då är mitt myndiga barn inte friskt och kan inte leva ett ”normalt” liv.

          Så JA jag hoppas innerligt samhället har resurser att ta hand om mitt myndiga barn, att det finns ett ställe hen kan bo och leva ett liv utan frihet. Filmen ”Nyckeln till Frihet” är bra att se i denna debatt, just för frågan hur långt straff är egentligen ett straff ?!

          Jag tror inte på hårdare straff, men jag tror på en bättre miljö för dem som begått brott. De intagna som för en månad sedan inte fick sin cell låst, de bakade kaka och tittade på TV halva natten. Där har men en miljö som gör att de trivs, att de kan förstå vad de gjort för att inte få den frihet som många av oss andra har möjlighet till.

        • Louise 17 oktober, 2012 on 20:44 Svara

          om ditt barn hade gjort detta mot sitt barnbarn. Hade du verkligen velat att ditt barn skulle komma ut ur fängelset för att kunna föda ett nytt barn och att ett till av dina barnbarn skulle riskera att råka ut för samma sak?

      • Torsten 20 oktober, 2012 on 13:39 Svara

        Lottie.

        Du vet inte ett dugg hur mitt liv är eller vilka brott jag och mina nära varit utsatta för så du ska bara vara tyst.

    • Lena B 16 oktober, 2012 on 17:34 Svara

      Dödsstraff borde vara tillåtet och tillämpas vid sådana här grymma bort, där det är ställt utom allt tvivel vem som är skyldig. Det handlar om 2 jävla idioter som ska ut i samhället igen och vem vet vad fan dom hittar på där. Hade det inte varit bättre om de var döda? Att bete sig på det sättet mot ett barn…. det finns inga ord för det och heller inte ett straff som är tillräckligt hårt.

      Tack Lotta för att du uppmärksammar det här. Jag gillar folk med civilkurage!

      • Lena B 16 oktober, 2012 on 17:37 Svara

        grymma brott menar jag givetvis (innan någon börjar tjafsa om det)

      • Anna 16 oktober, 2012 on 18:08 Svara

        Ja vi dödar alla som begår hemska brott. Öga för öga tand för tand. Döda alla som man är säkra på att de är skyldiga skriver du? Ska man inte alltid vara helt säker för att döma någon? Fattar inte alls hur su tänker.

        • Anna 17 oktober, 2012 on 09:52 Svara

          Min kommentar var ironisk och riktad till Lena B som vill ha dödsstraff.

      • Lotta 16 oktober, 2012 on 19:17 Svara

        Ok då för din del om någon av dina närmaste begår ett brott att de får dödsstraff eller?

      • Maja 16 oktober, 2012 on 20:52 Svara

        civilkurage? = dödstraff??..man baxnar.

      • Deeped 18 oktober, 2012 on 11:08 Svara

        Vem har rätt att ta sig rätten att döda en annan människa?

      • Georgette 12 september, 2014 on 05:21 Svara

        At last! Someone who unddnstares! Thanks for posting!

      • Xamid 18 februari, 2015 on 19:46 Svara

        Which came first, the problem or the sooituln? Luckily it doesn’t matter.

    • Anna 16 oktober, 2012 on 18:04 Svara

      Uppvigling var min tanke också i min kommentar här ovan. Verkar ogenomtänkt.

    • eva 18 oktober, 2012 on 23:52 Svara

      Tycker du verkligen att vi lever i ett rättsamhälle Torsten???När mördare frias för att de skyller på varandra!!! just ett snyggt rättsamhälle.Håller helt med Lotta ang. Bobbys föräldrar. Måtte människor aldrig glömma vad de gjort.

    • Neptun65 24 januari, 2013 on 12:53 Svara

      Eddy Larsson är en barnmördare. Sadistisk torterare. Ondskan personifierad. Det allmänna rättsmedvetandet hos vanligt folk tycker inte att 6 år och 8 månaders fängelse innebär att man sonat detta vedervärdiga brott. Inga normala människor vill ha med den här gärningsmannen att göra, än mindre ha honom i sin närhet där man bor. Sen kan man prata hur mycket man vill om demokrati och rättssamhälle.

  13. jenny 16 oktober, 2012 on 14:23 Svara

    Det är en svår fråga du behandlar i detta inlägg men i vårt samhälle är det så att man efter ett avtjänat straff är fri att börja på ”ny kula”, brottet är inte glömt men betalt för med befintlig straffskala. Det går inte att uppmana människor att aktivt försöka rasera andras liv, det rimmar illa med det rättssystem och den människosyn som finns i Sverige. Här gäller inte öga för öga-principen vilket är något vi bör vara glada för och inte uppmuntra till.

    Istället för att uppmana till att försöka rasera dessa människors liv tycker jag att uppmaningen bör vara att försöka se andra barn som lider, att inte blunda utan våga fråga, våga riskera dålig stämning och våga lägg dig i om du misstänker att något inte står rätt till. En så enkel fråga som ”Hur har du det hemma?” och sedan våga och orka ta emot svaret kan förändra någons liv. Försök inte aktivt rasera vissa människors liv, försök istället att hjälpa andra att bygga upp sina!

    • Lena 16 oktober, 2012 on 19:17 Svara

      Håller helt med. De har fått sina straff. De har avtjänat dem. Det är snarare upp till oss medmänniskor att hjälpa dem leva vidare. Bobby är lika död i alla fall, livslång lynchning återuppväcker honom inte.

      • Neptun65 24 januari, 2013 on 16:50 Svara

        Ja, de har suttit av sina löjeväckande korta fängelsestraff och ska då livets glada dagar vänta dem? Vilka medmänniskor vill hjälpa Bobbys mördare att leva vidare? En sadistisk torterare. Bor vi på samma planet? Det allmänna rättsmedvetandet såsom jag känner det från arbetskamrater, släkt och vänner menar att brottet inte är sonat för att man suttit 6 år och 8 månader i fängelse. Det är en avskyvärd handling att döda ett försvarslöst barn. Jag känner gränslös aversion mot gärningsmännen…Lås in dem för alltid!

  14. Linda 16 oktober, 2012 on 14:30 Svara

    Jag förstår inte hur det svenska systemet kan vara så fruktansvärt lamt. Såna människor ska ALDRIG ges möjligheten att göra om det. De ska inte släppas ut…nånsin…

  15. Susanne 16 oktober, 2012 on 14:41 Svara

    Vet inte riktigt vad jag ska säga om det här… kan förstå din känsla men när du skriver ”Rasera deras tillvaro. Upptäcka deras identiteter. Driva dem på ständig flykt.” så känns det inte riktigt okej- som andra skrivit- vi har ett rättssystem, de har dömts och de har avtjänat sina straff.
    Man kan ha synpunkter på att vi har för korta straff osv. men det är en annan fråga. Är man fri så är man fri. Punkt. Något annat hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle.

  16. annika johnsson 16 oktober, 2012 on 15:15 Svara

    Hej! Vadå glömma å gå vidare, de har ju fan inte suttit av tiden som dessutom var 100år för kort!
    När någon har plågat och torterat ett barn så jävla grymt finns inget förlåt!
    kram annika

    • Lena 16 oktober, 2012 on 19:19 Svara

      Praxis är att inte sitta hela tiden oavsett brott. Tycker du att rättssystemet ska ändras, engagera dig för det.

  17. Cecilia L Blom 16 oktober, 2012 on 15:18 Svara

    Men oj Lotta vilket hårt inlägg! Tycker också att historien är hemsk, men tycker att du driver det för långt i ditt inlägg.

  18. Jag 16 oktober, 2012 on 16:01 Svara

    Och den omskrivne våldtäktsmannen kan vara din tonårings klasskamrat eller ditt lilla barns skolkamrat! Det vill ni väl inte tro på? Jodå, så är det! Våldtäktsmannen gripen, häktad, dömd – men sen då? De får ofta vänta länge innan de får avstjäna straffet. Många är fria, inte häktade, i väntan på att krypa in. Myndigheterna ser gärna att dessa killar har något att göra och fixar ofta en plats i skolan åt dem. Jadå, i en alldeles vanlig gymnasieskola om de har ålder för det. Personalen och eleverna får inget veta.

    Hänt i Stockholm, har säkert hänt flera gånger och på många andra ställen också.
    Inte klokt ju! En del människor måste vi bara skydda oss mot.

    • Lotta 16 oktober, 2012 on 19:31 Svara

      Kan också vara din son/dotter, en släkting, en nära vän. Dömer du på samma sätt då?

  19. heidi carlsen 16 oktober, 2012 on 16:46 Svara

    Kunde inte sagt det bättre själv, bra skrivet!

  20. lottie 16 oktober, 2012 on 16:55 Svara

    Så himla bra skrivit!!!! BRA! Någon måste föra de oskyldigas talan, stort av dig Lotta att våga! kraaam

  21. lillmorsan 16 oktober, 2012 on 17:44 Svara

    Det föräldrarna gjorde mot ett försvarlöst barn är fruktansvärt och oförlåtligt men att vi ska rasera deras tillvaro, upptäcka deras identiteter och driva dem på ständig flykt känns helt fel.
    Det är rättsväsendets sak att straffa.
    Vi bör istället hjälpas åt att göra allt för att förhindra att något mer barn råkar ut för samma öde som Bobby.
    Det är så sorgligt att ingen utomstående eller i hans skola såg hur han hade det.

  22. Maria 16 oktober, 2012 on 17:55 Svara

    Tragiskt inlägg LOTTA, som vittnar om din vanliga barnslighet och omogenhet! Håll dig till skvaller och kläder istället för uppvigling!

  23. Maria 16 oktober, 2012 on 18:17 Svara

    Hej!

    Har läst din blogg sedan ett par år tillbaka och tycker alltid det är en fröjd att få följa med i ditt liv. Du skriver en väldigt fin blogg! Däremot ställer jag mig kritisk till detta inlägg. Jag håller med om att Bobbys öde är fruktansvärt och jag hoppas innerligt att inga fler barn behöver utstå det han behövde. Men jag håller samtidigt inte riktigt med om dina ordval i texten. Jag får en känsla av häxjakt. Bobbys mamma och styvpappa har avtjänat de straff den Svenska lagen tyckte att de skulle ha. Att bedriva någon form av kollektivt ”jagande” på dessa två människor och enas om att de alltid ska drivas på flykt och alltid påminnas om att vi vet vilka de är känns skrämmande. Vi lever i civiliserat samhälle där det Svenska rättsväsendet har i uppdrag att döma de människor som ses som skyldiga i lagens mening.

    All form av bestraffning från samhället i sig, tycker jag känns som ett misslyckande. De må vara människor som har begått fruktansvärda handlingar, men är inte mindre människor för det. Är väldigt intresserad hur du tänker i frågan mer djupgående. Förövrigt måste jag rekommendera en film som rör just dessa frågor, Boy A heter den.

    / Maria

  24. Birgittha 16 oktober, 2012 on 18:37 Svara

    Jag blir arg, ledsen och vill bara gråta när jag tänker på denna lille kille som fick lida så grymt, hans sk. föräldrar är verkligen inte värda att få komma ut i frihet när denne lille kille ligger under sin sten på kyrkogården!!

    mvh Birgittha

  25. Mio 16 oktober, 2012 on 18:46 Svara

    Det går ALDRIG,ALDRIG någonsin förlåta dessa två otäcka …. ……. … …
    Vad dom gjorde med ”Bobby”

  26. nika 16 oktober, 2012 on 19:13 Svara

    Det här är inte ok ! Fruktansvärtd grymhet från de båda men du kan inte sätta dig i rättssamhällets ställe !

  27. Helena 16 oktober, 2012 on 19:33 Svara

    Kan bara instämma Lotta! Förfärligt är vad det är!
    Kram ♥

  28. Tina 16 oktober, 2012 on 19:49 Svara

    Vad Är det Med folk ? Får inte Lotta ha vilka åsikter hon vill ? Då behöver ni inte läsa hennes blogg för vid detta laget borde ni veta att Lotta är ärlig i sitt skrivande och öppen med vad hon tänker. Jag tänker exakt lika dant. Bl.a. Bl.a. Om man har avsuttit sitt straff eller inte , det kommer aldrig bli förlåtet. Vi kan väll hata dessa människor fastän de suttit sen minimala tid i fängelset. Bara hårda ord och fula tankar förtjänar dessa jävla människor som kallades föräldrar. Lägg av att försvara dem
    På era små vis! Det bevisar bara att ni tycker vårt fega rätt samhälle är bra och att monster som dessa två förtjänar ett bra luv efter att de visat sig vara sjuka i huvudet! De borde gå från fängelse till psyk för jag tvivlar att de kommer bli normala för att de kommer ut i samhället så snabbt. Så skuta läs lottad blogg eller se över ert tänkande! Heja dig lotta , du är våglig och stark och härligt ärlig!

    • Benita 16 oktober, 2012 on 20:30 Svara

      Just det..precis så där tycker jag också. Man har lov att hata dessa monster. Det finns inget straff som är tillräckligt för det de gjort.

    • Åsa 16 oktober, 2012 on 20:41 Svara

      Vad menar du med detta? Skall jag sluta läsa Lottas blogg bara för att jag ogillar några av de inlägg hon har skrivit? (Gillar för övrigt mycket av det Lotta skriver men som alla andra gillar jag inte alltid allting). Om Lotta får ha vilka åsikter hon vill och ge uttryck för dem i sin blogg så får väl även jag ha åsikter om det hon skriver i bloggen???? Att diskutera är att ta och ge och man kan aldrig säga åt en annan medmänniska att hon eller han ska sluta läsa om man inte håller med om allt. Vi är väl alla tänkande människor?Fram för debatter där det är ”högt i åsiktstaket” :=)!

      • Åsa 16 oktober, 2012 on 20:51 Svara

        För övrigt anser jag att hatet är en fruktansvärt destruktiv kraft i varje människas liv. Vi skall inte uppmuntra varandra till att hata. Vi är alla medmänniskor och medvandrare i tillvaron.

        • Christel 16 oktober, 2012 on 21:45 Svara

          Bra skrivet Åsa !

    • Maja 16 oktober, 2012 on 21:08 Svara

      Frågan är om ”man”/vi ska gå på känslan? då blir det rätt trångt med dinglande ”monster” i våra gatlyktor. INGEN som kommenterar/at här ”försvarar” föräldrarnas gärning.

      Hatkänsla får man ha, men precis som Täppas Fogelberg fick en del kritik kring sina tankar där han vidareutvecklar det i scenariet ” ta bort polisbeavkningen och sätt upp en webkamera utanför Vilks hem” – för att han inte känner det som värdefullt att betala skattepengar för Vilks polisskydd-
      -precis på samma sätt har jag samt många fler bara konstaterat att det är en viss distinktion i att uttala sina känslor och att uppmana andra som känner samma sak att bete´sig som en mobb.

      Jag är f.ö också ett fan av personen Lotta! Men DETTA INLÄGGS budskap var ngt jag ifrågasätter.

      • Susanne 17 oktober, 2012 on 10:00 Svara

        Håller verkligen med dig!

  29. Gro 16 oktober, 2012 on 20:04 Svara

    En liten kommentar fra ei norsk dame. Vi har hatt en slik historie i Norge, også. Det ble gitt ut en bok i etterkant. Anbefales, men det er fryktelig å lese om det. En liten gutt, sviktet av alle. http://www.facebook.com/ChristofferGjerstadKihle?fref=ts
    http://www.kagge.no/index.cfm?id=362099

  30. Anna 16 oktober, 2012 on 20:22 Svara

    Lotta! Så bra skrivit! Stackars lilla barn…

  31. cissi 16 oktober, 2012 on 20:48 Svara

    Tack för ditt inlägg, du sätter ord på vad jag känner i detta ärende.
    Fy f…n vad vidrigt detta var/är.
    Man kan aldrig sona ett sådant brott, hoppas de blir jagade och förföljda resten av livet.

  32. Mirage 16 oktober, 2012 on 21:33 Svara

    Svensk ”rättvisa”. När ska daltet upphöra?

  33. Tina 16 oktober, 2012 on 22:06 Svara

    Åsa: ditt inlägg i det hela försvarar inte det som dessa människor gjort. Om någon av parterna manipulerats av den andre försvarar det inte handlingen. Man måste även vara psyk sjuk om man tar livet av sitt barn pga av påverkan från sin partner. Visst ska du läsa lottad blogg och man ksn självklart inte gilla allt. Men du är ju en av många som tycker det hon skrev är fel när det är ditt inlägg som är fel. Och visst ska vi inte driva varann till hat men när det häller detta fruktansvärda fall så får vi liv att vara kritiska , hatiska och vi får väll fan lov att vara arga !!

    • Åsa 17 oktober, 2012 on 11:54 Svara

      Självklart så försvarar jag inte det hemska som har hänt och som dessa människor har gjort!
      Det jag reagerar på är uppmaningen att vi andra skall agera domare och pöbel och springa med i drevet i jakten på två individer när dessa två människor redan har blivit dömda och avtjänat sitt straff. Jag vill helt enkelt inte att vi/jag som läser bloggen skall locka fram de absolut mörkaste krafter som finns i mig och i oss alla.

    • Davi 11 september, 2014 on 19:00 Svara

      Please teach the rest of these internet honogials how to write and research!

  34. Maria 16 oktober, 2012 on 22:28 Svara

    YadaYadaYada… PK så man kräks.

    Det är ingen som uppviglar någon. Det är känslor rakt upp och ner.

    Ni får gärna ha den där dåren boende som granne. Mina ungar kommer han inte nära iaf. Mina barn förtjänar man att komma nära. De där 2 förtjänar ingenting!

    De onda människorna får samhällets förlåtelse men inte min. Frågor på det? De ska hålla sig långt borta från allt vad barn heter.

    Så snickesnacket om, ”om det var dina barn som var förrövarna”… Tja, tror någon enda med vettet i behåll att jag skulle försvara mitt barns ondskefulla handling? Jag skulle be samhället hålla mitt vuxna barn inlåst så aldrig någon skulle kunna bli utsatt mer. Jag skulle älska mitt vuxna barn som jag alltid gjort men inte dess handling. Jag skulle förmodligen anklaga mig själv och ägna resten av mitt liv åt att undra när min lilla bejbi blev ett monster och vad min skuld är i det.

    Men visst, ni som tror på förlåtelse till varje pris och att ondska kan övervinnas av några sketna år i fängelset… Ni kan väl erbjuda er att låta dem bli era grannar. Det funkar finfint för mig. Jag vill iaf inte ha dem i närheten av mina barn.

    För att inte ni onyanserade ska tro att jag vill leva mitt liv i mitt medelklassliv, i lugn och ro utan störande element så förordar jag både invandrare, handikappade och div missbrukare som grannar. De är så välkomna utan några tillgjorda ”jo men alla får finnas, men helst inte i mitt grannskap”. ”Jag gillar olika” men inte ondska!

    Maria, som skrev det första inlägget som Maria dvs 12.05.

    • Anna 17 oktober, 2012 on 09:48 Svara

      Men om man skulle tänka som du skulle vi inte kunna förlåta några brottslingar som begått otäcka brott.De som tex mördat, våldtagit eller misshandlat ngn så att denne blir ett kolli resten av livet. Om vi skulle ”sniffa oss till dem, rasera deras tillvaro, upptäcka deras identiteter och driva dem på ständig flykt”, som Lotta föreslår, skulle vi ha ett samhälle där ingen skulle vara trygg. ”Rykten skulle uppstå och människor skulle utpekas felaktigt. Framförallt skulle samhället bli rättslöst. Ett sådant samhälle vill inte jag leva i.

      Är ni missnöjda med att straffen är för korta, vilket även jag anser, är det bästa att arbeta för att ändra de lagar som styr. Inte att ta lagen i egna händer.

      • Christel 17 oktober, 2012 on 10:45 Svara

        Håller med dej till fullo Anna !!

      • Helen 17 oktober, 2012 on 11:12 Svara

        Ja, visst engagerar jag mig i det som just nu rör min tillvaro. Men i detta lama Sverige som vi bor i går vi bara ihop om det gäller min granne. Det är synd, vi skulle behöva lyfta blicken ibland och se vad som faktiskt händer utanför mitt bostadsområde.

        Har du tagit en annars människas liv så har du förbrukat din chans till ett liv i frihet. Jag står för det. Jag tycker det är rätt. Det finns vissa saker man bara inte får göra, då är det kört. Och jag tycker man ska hålla sig till det. Nej, jag förlåter aldrig ”otäcka” brott. Det finns människor som inte tänker hela vägen över sina handlingar, de har inte rätt till ett liv i frihet.

        Och det är min åsikt – hård (?) och sann.

      • Maria 17 oktober, 2012 on 14:54 Svara

        Anna!

        Det står dig helt fritt att förlåta de du tycker förtjänar det. Du är inte jag och jag är inte du.

        Hur kan du får det till att oskyldiga kan komma att drabbas? Är man dömd så är man inte oskyldig. Bobbys mördare är dömda. Det står utom rimlig tvivel att de sadistiskt misshandlat ett barn till döds.

        Pga det vill jag inte ha dem som grannar. Men vill du så var så god.

        Maria den 1:a

        • Anna 17 oktober, 2012 on 18:15 Svara

          Jag menade att om folk på eget bevåg ska ge sig på personer som begått hemska brott på det sätt de anser lämpligt, (”rasera deras tillvaro, upptäcka deras identiteter och driva dem på ständig flykt”), så raseras hela samhället.

          Som alla känner till bildas lätt falska rykten, och i detta fallet skulle ryktena frodas och växa till osanningar. Vem ska hålla reda på vem som begått vilket brott? Vem ska hämnas på vem, och vad ska vara tillåtet? Vilka brottslingar förtjänar att drivas på ständig flykt? Alla har olika åsikter om vilka brott som är värst. Räcker det att någon är misstänkt, eller får man bara ge sig på dem som suttit av sitt straff? Hur ska gemene man hålla reda på alla fakta? Ska det finnas en öppen hemsida där det står vilka människors liv det är fritt fram för allmänheten att rasera?

          Är det någon som vill ha ett sådant samhälle?

          Förstår att man blir upprörd över de korta straff Bobbys föräldrar fått men Lottas ord lämnar en otäck bismak;

          ”Att vi kan sniffa oss till dem. Rasera deras tillvaro. Upptäcka deras identiteter. Driva dem på ständig flykt. De har ingen rätt att vara fria. Deras frihet ska nu och för alltid vara begränsad”.

  35. Paula 17 oktober, 2012 on 07:22 Svara

    Lotta tack för att du vågar. <3 Jag önskar att du bodde granne med mig när jag var liten. Jag var ett barn, precis som Bobby och jag kan ännu idagkänna smärtan av varje slag jag fick. Idag 43 år gammal har jag fortfarande svårt att äta utan att spilla. Mina händer darrar, för fast jag är vuxen nu, är jag rädd att spilla på mina kläder eller på duken. Att tappa ett riskorn var lika med stryk. Jag tror eller jag vet att grannarna hörde mina skrik, men det var inte någon vuxen som reagerade, jag var ju bara ett litet barn. Instängd i en liten toalett fick jag slag efter slag och kände deras händer mot min hals så jag kippade efter andan. Hur kan man säga att man avtjänat sitt straff? Jag hade tur som överlevde, men det gjorde inte Bobby tyvärr. Ni som tycker att livet skall återgå till det normala efter avtjänat straff skulle gå i Bobbys, mina och alla andras skor en dag. Bobbys liv får han inte tillbaka och mitt kommer aldrig bli helt igen.
    Med vänlig hälsning
    Paula

    • Maria 17 oktober, 2012 on 08:18 Svara

      Paula.. En stor och uppriktig kram till dig som vågar berätta.

      Det är barn som dig och Bobby som behöver oss andra vuxna. Någon med lite jävla ryggrad och hjärta. Jag är så ledsen för din och alla andra misshandlade barns skull.

      Nyss föll en dom mot en pappa som våldtagit sitt barn i 10 år, från det hon var 5 tills hon var 15… Var fanns alla vuxna? Pappan har fått 5 års fängelse.. Ett barn,likt dig Paula lever i sitt egna fängelse för resten av livet eller lever inte alls och andra orkar inte leva på grund av våldet.

      Jag blir så upprörd så jag nästan inte kan andas. Hur kan sånt här ske? Barnagan förbjöds enligt lag1979. Det var vi först i världen med. Sen då?

      Jag skäms att vara svensk ibland. Speciellt när aningslösa vuxna (de jag kallar PK) tror att sadism, ondska och pedofili går över av ett sketet fängelsestraff.

      Styrka och mod till dig Paula.

      Maria, 12.05 & 10.28

      • Paula 17 oktober, 2012 on 18:17 Svara

        Tack Maria <3
        Kram

    • Helen 17 oktober, 2012 on 11:18 Svara

      Mina tårar är för dig Paula, Bobby och alla barn som får sin uppväxt präglad av ondska. Tack för att du orkade skriva din historia! Tack för att du delade med dig. Tack Paula <3

    • Kerstin 17 oktober, 2012 on 12:31 Svara

      Bästa inlägget ger du Paula tycker jag. Du vet vad du pratar om sedan kan vi andra bara tycka. Jag brukar säga att det finns inget mer rättslöst en ett barn i det läget och det gäller för all del djur också. De är så beroende av att vi vuxna är korrekta och kärleksfulla. Vuxna som misshandlar barn brukar inte dra sig för att även misshandla djur. Dessa människor bör tvångsomhändertas och ges vård och tvingas förstå vad det är de har gjort. Jag tror inte på att vi alla ska börja straffa till höger och vänster. Däremot är det viktigt att reagera när man ser och hör någon som beter sig fel. Jag har själv gjort det ett antal gånger. Det är inte särskilt ovanligt att man ser vuxna som beter sig själviskt och fel genemot barn.
      By the way så tycker jag mycket om Lottas sida. Hon är en oerhört varm och härligt person tycker jag!
      MVH/Kerstin

  36. Rosanna 17 oktober, 2012 on 09:29 Svara

    Så bra skrivet, blir berörd,så ledsen, förbannad till tusen, illamående, matt, uppgiven och väldigt orolig att de nu ska träffa nya män/kvinnor, som ev har barn, eller att de skaffar nya barn…vem vakar över dem?!????

  37. Rosanna 17 oktober, 2012 on 09:41 Svara

    och till er alla som ”försvarar” dessa monster och kommer med den ena ursäkten efter den andra om avtjänade straff och annat trams, var tacksamma så länge det inte händer era barn eller någon i er familj det som hände Bobby, då tror jag inte ni skulle vara så jäkla förlåtande och förstående över att dessa människor finns med oss och nära våra barn ute i samhället! Bobby hade all rätt att LEVA sitt liv och det kommer aldrig att finnas någon bra förklaring eller förstående till detta hemska brott, samhällets ansvar är att skydda andra barn mot dessa två monster nu, inte hjälpa dem till nytt liv och nya brott!!!!!!! Är det såå svårt att förstå frågar jag mig!?!?!!!!!

    • Susanne 17 oktober, 2012 on 10:11 Svara

      Suck. INGEN har försvarateller ursäktat deras handlingar. ”Avtjänat straff och annat trams”?
      Du verkar inte riktigt ha greppat att vi lever i en rättsstat. Då straffar inte samhället folk som har avtjänat sitt straff. Det brukar inte bli så trevliga och säkra samhällen då.

  38. Mia 17 oktober, 2012 on 10:01 Svara

    Så sorgligt så hemskt, bra skrivet! ”Du kunde inte välja” detsamma gäller för mig då det gäller synen på aborter, också hemskt!

  39. Rebecca 17 oktober, 2012 on 10:35 Svara

    Fantastiskt bra skrivet Lotta!
    En massa kommentarer om att de har avtjänat sin straff, så fruktansvärt dumt!! Kan man förlåta någon som mördat? Mördat ett barn? Pyttsan heller, det är oförlåtligt, totalt oförlåtligt!
    Kram till dig!

  40. Anna-karin Gustafsson 17 oktober, 2012 on 10:42 Svara

    Dessa odjur förtjänar inte att visstas ute det finns inga ord för den avsky man känner.
    Barnamördare borde aldrig släppas.Varför ingrep ingen? skolan granar etc ? Förmodligen vill ingen lägga sig i och jag hoppas att Bobbys mamma för evigt dras med mardrömmar och karlfan borde ….. kastreras på ett omilt sätt !!!
    RIP Bobby nu kan ingen skada dig mer <3

  41. Rosanna 17 oktober, 2012 on 11:00 Svara

    Som du ser Susanne, (som kanske inte har egna barn) att de flesta håller med mig, vi ska inte skydda brottslingar utan istället hedra de offer som dessa monster tagit ifrån rätten att leva genom att skydda de kommande barn som kan falla offer för dem när man nu släpper ut dem i samhället, med rätten att skaffa fler barn, träffa andra svaga kvinnor med barn som dessa män kan manipulera i oändlighet, är det ett sådant samhälle du vill leva i och eventuellt dina barn????

    • Susanne 17 oktober, 2012 on 11:07 Svara

      Okej, men då kanske du engegera dig politiskt och försöka ändra systemet istället, så att vi kör på förvaring av brottslingar istället. Lås in dem. och kasta nyckeln. Nu bygger mycket på behandlingstanken.

      • Susanne 17 oktober, 2012 on 11:10 Svara

        Vi har frigivna våldtäksmän, mördare, pedofiler m.m. ute på gatorna. De går inte att skydda sig totalt tyvärr . Du förespråkar som sagt en total ändring av systemet. Det kan man göra, men som det ser ut NU har vi de regler vi har.

    • Anna 17 oktober, 2012 on 16:27 Svara

      Upprepar min kommentar som finns en bit upp som du Rosanna och några till har missat, eller inte förstått.

      Om man skulle tänka som du skulle vi inte kunna förlåta några brottslingar som begått otäcka brott.De som tex mördat, våldtagit, antastat barn eller misshandlat ngn så att denne blir ett kolli resten av livet.

      Om vi skulle ”sniffa oss till dem, rasera deras tillvaro, upptäcka deras identiteter och driva dem på ständig flykt”, som Lotta föreslår, skulle vi ha ett samhälle där ingen skulle vara trygg. Vad exakt ingår i att rasera deras tillvaro? ”Rykten skulle uppstå om vem som gjort vad, och människor skulle utpekas felaktigt. Framförallt skulle samhället bli rättslöst. Ett sådant samhälle vill inte jag leva i.

      Är ni missnöjda med att straffen är för korta, vilket även jag anser, är det bästa att arbeta för att ändra de lagar som styr. Inte att ta lagen i egna händer! Lägg all er energi och ilska mot förövarna på att få till stånd en ändring i de lagar som styr strafflängden.

      Och Rosanna, ingen här försvarar vad de gjorde mot Bobby.

  42. margit snickars 17 oktober, 2012 on 11:37 Svara

    Tack Lotta! Ett starkt o vältänkt inlägg.
    Vi måste alla hjälpas åt att se vad som händer ikring oss, lägga sig i
    när något blir fel, framörallt barnen.
    Skönt att Du har ett bra liv o orkar bry Dig.

    Carpe diem Kram Margit

  43. Maria Atalay 17 oktober, 2012 on 11:42 Svara

    Tårarna sprutar nu liksom sist du skrev om det här, sååå otroligt bra skrivet av dig om man nu kan säga så …tänker på PRICKEN lika dant angående det här, blev så illa berörd när det stod om det här i tidningen …hoppas lillkillen har det bra där han är nu värre kan det inte bli i alla fall han slapp ju i från dessa 2 monster.
    Och jag tänker i alla fall försöka lägga dessa ansikten på näthinnan.

    /Mary

  44. Karin Svensson 17 oktober, 2012 on 17:49 Svara

    Skrämmande läsning. Vem ger oss rätten att döma? Straffen är avtjänade och de två personerna ska återgå till ett normalt vanligt liv, om de någonsin har haft det?

    Ska vi/du utse ”efterstraffetpoliser” som ser till att alla fd. brottslingar förföljs och får ett riktigt helvetesliv efter avtjänat straff? Var ska vi dra gränsen? Ska rattfyllerister också jagas? Skattebrottslingar hängas ut efter avtjänat straff?

    Bobbys död var hemsk och hade kanske kunnat undvikas om samhället, fritis, skola varit uppmärksamma och tagit saker och ting på allvar. Bobby blev väl inte misshandlad den enda gång som slutade med döden? Någon måste ha sett något utan att meddela vidare.
    Vad jag vill ha sagt: Lotta, välj dina ord, du uppmanar till förföljelse och det är inget som blir bättre av det!

    • Anna 17 oktober, 2012 on 18:17 Svara

      Min kommentar från ovan. Håller med dig.

      Jag menade att om folk på eget bevåg ska ge sig på personer som begått hemska brott på det sätt de anser lämpligt, (”rasera deras tillvaro, upptäcka deras identiteter och driva dem på ständig flykt”), så raseras hela samhället.

      Som alla känner till bildas lätt falska rykten, och i detta fallet skulle ryktena frodas och växa till osanningar. Vem ska hålla reda på vem som begått vilket brott? Vem ska hämnas på vem, och vad ska vara tillåtet? Vilka brottslingar förtjänar att drivas på ständig flykt? Alla har olika åsikter om vilka brott som är värst. Räcker det att någon är misstänkt, eller får man bara ge sig på dem som suttit av sitt straff? Hur ska gemene man hålla reda på alla fakta? Ska det finnas en öppen hemsida där det står vilka människors liv det är fritt fram för allmänheten att rasera?

      Är det någon som vill ha ett sådant samhälle?

      Förstår att man blir upprörd över de korta straff Bobbys föräldrar fått men Lottas ord lämnar en otäck bismak;

      ”Att vi kan sniffa oss till dem. Rasera deras tillvaro. Upptäcka deras identiteter. Driva dem på ständig flykt. De har ingen rätt att vara fria. Deras frihet ska nu och för alltid vara begränsad”.

      • Babsan 17 oktober, 2012 on 19:44 Svara

        Bra skrivet, Anna!
        Självklart så blir man upprörd, hatisk, villig att döda när man läser om, ser på TV om dessa vidriga människor, som gjort sig skyldiga till misshandel och mord på försvarslösa barn. Så reagerar ju en normalt funtad människa.
        Men från denna tanke till att uppmana folk till att ”driva dem på ständig flykt, upptäcka deras identiteter” etc är det långt.
        Som sagt helt normalt att bli galen av ilska och önska livet ur människor, som gjort sig skyldiga till så fruktansvärda brott
        men: man måste tänka till och sansa sig innan man skriver!

        • Åsa 17 oktober, 2012 on 21:11 Svara

          Håller med dig Babsan, speciellt det där sista att man skall sansa sig innan man låter känslorna rasa över tangentbordet. Jag skulle vilja ställa en annan fråga:
          Hur reagerar ni andra nästa gång barn dödar andra barn? Det har ju faktist hänt här i Sverige. Vilka föräldrar är det då som skall jagas ända ner i helvetet, om de inte redan befinner sig där? Eller, hemska tanke, är det förövarna som skall jagas???

          • Anna-karin Gustafsson 18 oktober, 2012 on 00:11

            Tankeställare hemskt ….

  45. Maria 17 oktober, 2012 on 19:45 Svara

    Bra skrivet Lotta. Jag tycker att de skulle fått hårdare straff men också vård i fängelset så att de kan få chansen att bli någorlunda humana. Ingen kan någonsin påstå att man begår brott p.g.a. sin barndom, man har alltid ett vägval i livet oavsett om man är normalbegåvad eller inte så finns den där, det är bara att försöka hitta den rätta vägen.. Får väl hoppas att vi lyckas förhindra att historien upprepar sig..

  46. Anna-karin Gustafsson 18 oktober, 2012 on 00:09 Svara

    Låt oss lära av detta och vara lyhörda inte blunda utan se observera lyssna. Kanske grannen blir slagen kanske barnen blir misshandlade ge dig inte ta reda på fakta ingen kan ha undgått att detta vidriga skedde. Föräldrarna sjuka ? Ja ingen frisk människa gör så här men vilken vård ska de ha? finns inga svar men att rättsväsendet är lamt vet vi ju. Sätter jag mig full i en bil och kör ihjäl någon jag hatar ja då klarar jag mig för jag behöver vård:( inte klokt. Människor lider men inte kan man fortsätta en hetsjakt på människor som ska ut i samhälet, men jag vill ju inte heller ha dem inpå mig. Svår fråga. Tyckandet friheten att tycka och tänka låt oss ha den och svara inte på en fråga du inte kan föreställa dig. Om mitt barn blev en mördare eller misshandlare skulle jag då upphöra att älska? Frmodligen inte. Bara mina tankar . Måtte det aldrig hända igen men det gör det varje dag varje månad, tyvärr utan att någon reagerar.

  47. Charlotta 18 oktober, 2012 on 23:12 Svara

    Jag håller med Lotta delvis men tycker inte att vi ska skapa något medborgargarde och smutsa ner våra händer. Asen skulle suttit inne på livstid, och då menar jag livstid. Utan möjlighet till benådning eller något värdeadderande. Mat och vatten samt nödvändig sjukvård. Inga nöjen, inget socialt umgänge. Spartanskt och så billigt för oss skattebetalare som möjligt. Enda möjligheten att lämna fänge
    lsemurarna skulle vara för att delta i sin egen begravning.

    Då hade dom fått sona sitt brott och Bobby fått sin upprättelse.

  48. Estelle 19 oktober, 2012 on 00:01 Svara

    Lotta – flytta till NordKorea där har dom den regim du önskar!

  49. Jessica 19 oktober, 2012 on 16:42 Svara

    Vilket underbart varmt inlägg om nåt såå fruktansvärt ämne. Tror nån stans att Bobby hörde dina ord/tankar om honom..
    Fruktansvärt att sånt här förekommer men tyvärr så har det väl alltid förekommit och kommer alltid att finnas.

    Vet en gång när jag hade en diskussion vid dörren med två stycken Jehovas vittnen i frågan om tro, Guds mening och livet efter detta…

    Just det tryckte jag på… VARFÖR ska oskyldiga barn drabbas av olika hemska saker??

    Ge dig själv en tanke av styrka var gång din lille klimp inte riktigt vill som du…. det skulle alla föräldrar göra istället för att slå!!

    Ha det allra bäst…

    //Jessica

  50. marie 22 oktober, 2012 on 09:54 Svara

    Det är inte politiskt korrekt att skriva så där. Och ändå håller så många med. Jag också. Vem i hela friden är det som ska skydda alla framtida offer när det alltid ska daltas med brottslingarna?

    Kanske är det så att vissa individer hör inte hemma i samhället. De kanske behöver ses till 24/7 för att inte orsaka mer skada. Jag vet inte.

    Men jag vet är att varje offer är ett för mycket.

  51. ann 26 oktober, 2012 on 19:58 Svara

    Jeg finder slet ikke ord!!! Dette er virkelig et godt indlæg; det går jo lige i hjertet….

  52. anonym 14 november, 2012 on 12:51 Svara

    jag tycker oxå att brottet i sig är oförlåtligt och att straffet var alldeles för kort, men jag har faktiskt träffat kvinnan som ni skriver om och man ser på henne att hon mår inte bra. Detta kommer att följa henne resten av livet. Jag har själv låtit henne träffa mitt barn och känner ingen oro över detta. Dock skulle jag inte våga lämna henne ensam med henne. Hon hade en tuff tid i fängelset, fick sitta isolerad då hon var hotad och hatad av många och kommer så vara resten av livet. Även om hon är fri så kommer detta alltid förfölja henne.
    Jag har träffat många som har suttit inne och många som lever med skyddat identitet, både de som har suttit inne och offer, och där tycker jag myndigheterna ska bli hårdare. OM man ska få skyddat identitet som (jag tror) kostar väldigt mycket, så bör man ställa mer krav på dom som har det. Nya namn, ändra utseende, stil m.m. Om man ska få skyddad identiet så ska man göra mer än att flyta till ett nytt ställe och isolera sig där. Det är svårt när skillnaden på offer och de som begår brott, men jag har sett för de som har begått brott att de blir för alltid förföljda.
    Såg ni inslaget på tv3 dokumentär som sändes i veckan, där ”Pia” som hade bott ihop med Eddy Larsson tidigare berättade vad hon hade gått igenom. Frutansvärd…. Finner inga ord. Vilken tur att hon tog sig ut ur förhållandet.

  53. Mirka 16 januari, 2013 on 08:11 Svara

    Svinet Eddy Larsson heter numera Carl Larsson Han har flyttat till Trollhättan och bor på Hjulkvarnelunds Camping……

  54. simona 22 januari, 2014 on 20:26 Svara

    Mycket bra inlägg håller helt med. Bobby blev torterad i månader…han dog på rett fruktansvärt sätt. Hand mördare kan aldrig sona sitt brott. De är inte människor i mina ögon utan bestar. Här sittet många och försvarar barnamördarna….Bobby är död…HAN fick inte fler chanser de tog hans sk mor och styvfar ifrån honom på ett bestialiskt sätt. De borde sitta inlåsta tills de dör.

  55. sofia 24 maj, 2014 on 12:47 Svara

    Hemskt brott. Dock vet jag hur det är att som mamma inte kunna skydda sina barn mot pappan. Jag vet inte hur det verkligen låg till i detta fall men jag är försiktig att vara för anklagande mot mamman. Som sagt jag vet hur det är! Det självklara är inte alltid så självklart eller blir inte det. Jag flydde till slut just för att jag visste att jag inte kunde skydda mitt barn!

  56. Det du 30 januari, 2019 on 02:44 Svara

    Ninna har inte på något sätt gjort något med sitt uteende… Hon har bytt namn ja… Tyvärr vet jag vart hon bor och att hon efter mordet på Bobby födde en son som jag verkligen hoppar socialen tar hand om!!

Lämna ett svar till Neptun65 Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *