VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

LATA

Semester och inget planerat. Jag vet inte hur ni har det med era 14- åringar men den här jag har vill bara vara med kompisar. Tjatar och frågar. Föreslår än det ena, än det andra men han ville inte.

Så glad att vi åker till Turkiet och Side. Ett rätt enkelt hotell, All inclusive men med ett bra läge med promenadavstånd till gamla stan samt stranden.

Kommentera

Annons

DET FINNS SÅ FANTASTISKA MÄNNISKOR!

När jag nyligen medverkade i Influencerpodden så pratade jag om mitt engagemang för gatubarn. En vecka senare fick jag ett sms från en person som ville skänka 25 000 till Emma och barnhemmet i Uganda. Jag trodde först att det var ett skämt. Någon som försökte blåsa mig, komma åt mina kontouppgifer på något vis.

Men när jag ringde upp personen visade det sig vara sant. En kvinna i en mellanstor stad i min ålder ville hjälpa till och läst min blogg och nu äntligen bestämt sig. Det är Emma hon vill hjälpa!!

Så hon swishade mig pengarna som jag swishade Emma efter att ha ringt upp henne efter att först mailat. Emma blev jublande glad  förstås. För henne är det väldigt mycket pengar  rakt ner i verksamheten. Sedan mailade jag även den anonyma kvinnan (som vill vara anonym) mailet på swish inbetalningen så hon ser att jag inte behållit pengarna själv. Jag är så rörd och tacksam över att det finns sådana här människor. Jag förklarade för henne hur oerhört mycket hjälp det här är för Emma och barnen!

Jag fick gå ut från middagen på Garpenbers slott i fredagskväll efter att ha pratat med Emma och ta några djupa andetag och blinka bort tårarna i kvällsolen. Denna fantastiska gest hjälper  konkret så många barn att få vila i trygghet, få utbildning och ett hem och slippa bo på gatan. Tänk vad livet ändå kan ge i ens väg.

Kommentera

OCH NU TORSBY

I samarbete med Petit Hotels

Vi vinkade ju av Silla och John på Garpenbergs slott i lördags förmiddag efter en trerättermidag och begav oss ca en timme till Dala-Floda Wärdshus. Här i Dalarna är det mycket faluröda stugor och väldigt pittoreskt. Jag åkte samma bil som upp från Stockholm. Familjen Bronett och så Tanja som körde.

Väl framme möttes vi av det gulligaste Wärdshus jag sett, en prunkande trädgård och världens sötaste katt som var hela 18 år!  Att ingå i Petit Hotels betyder ett litet hotell i en unik miljö. Alla hotell inom Petit Hotel, som ingår i nätverket är placerade i vackra och rogivande miljöer i Sverige.

De kan vara allt från små mysiga värdshus till herrgårdshotell och slottshotell. Ett Petit Hotel konkurrerar med större hotell med helt andra medel. Inte minst med sin kvalitet. Här vankades det lunch, torskrygg och rotsaker med egengjord flädersaft, Allt ekologiskt.

Så himla gosig katt. Sofie har varit hemma hos oss och varit kattvakt i helgen men saknade Loppan. Sedan gick vi på den lokala marknaden som är en gång per år och kikade på hantverk och folk. Men redan vid 14 åkte vi vidare till Sählströmsgården i Torsby. Det spöregnade när vi passerade Malugn men mysigt ändå.

Jocke, Cecilia och Frasse med bestämda steg mot våra Nissanbilar.

Urgulliga Dala-Floda Wårdshus med 17 rum

Det var dukat så fint när vi kom till Dala-Floda med mycket egenproducerat på bordet.

Frasse och Marianne hittade roliga hattar på marknaden

Tanja, Carola och Maria

Till Sählströmsgården tog det ca 2,5 timme men det var det värt. Redan på syskonen Sahlströms tid, vid förra sekelskiftet, var Sahlströms-gården en kulturell oas och en uppskattad samlingspunkt för konst och rekreation. Vi checkade in i de moderna rummen och gick sedan till den anrika gården för en guidad tur.

Idag är Salströmsgården fortfarande en mötesplats utöver det vanliga. Här får besökaren verkligen en helhetsupplevelse. I hotellet förenas gammalt och nytt. Alla rum har trägolv, kaklade badrum, tv, trådlöst internet och en underbar utsikt över Sirsjön.

Här är det arvingen Bengt som berättar om historien om Anna och de starka kvinnor som styrde byn

Sedan bjöds s det på middag i de gamla stallarna. Vi satt länge och pratade om hur fint det är att märas såhär och få dela minne och uppleveler. Jag och Tanja delade rum och gick upp 7 för att köra till Örebro. Där bytte hon bil och fortsatte ner till Båstad medan jag jag åkte till mamma och överraskade henne när jag kom! Hon blev jätteförvånad!

Mamma!

0-1

Sedan körde jag raka vägen till Bromma Flygplats för att hämta upp Lennox som varit på Liseberg. Han flög ensam. Min lille bebis. Men det hade gått jättebra förstås, Han är 179 cm lång och fyller snart 14. Nu väntar två veckors semester. På lördag till Turkiet, Side.

Tack Tanja för fantastiska dagar!

Kommentera (1)

PETIT HOTELS

I samarbete med Petit hotels

Petit Hotel är en hotellkedjan med små intima hotel med ”stora kök”, några av hotellen består endast av fyra rum men  gemmensamt är att de är utvalda med stor omsorg. Igår hämtade Tanja mig och vi plockade upp familjen Bronett för att under två dagar, lör-sön besöka tre hotel i Dalarna.

Garpenbergs slott

Första stoppet var Garpenbergs slott  där jag var för drygt en månad sedan. Garpenberg ingår i Petit Hotel och i bilar från Nissan tog vi oss upp till Dalarna för att möta upp de andra. En liten grupp på 10 personer som bjöds på adternoon the och rundvandring i slottet.

Det är Tanja som står som arrangör av eventet och på plats var även hennes sambo Lasse. Det bjöds på lax, pepparrot, dill och färskpotatis. En sittande trerättersmidag med många skratt och härliga samtal. John och Silla som äger Garpenberg är helt fantastiska och glad att jag fick en anledning att få återkomma till detta helt magiska, levande slott.

Murgröna på bordet och bubbel i glasen. De flesta har jag träffat tidigare. Cecilia och Jocke, Maria och Robert, Marianne och Frasse bland annat. Mysigt, Vid 24 bröt jag upp och gick tillbaka till mitt rum. Lennox är med Threst, Lotta och hennes barn i Liseberg och jag ska hämta honom på Bromma flygplats i morgon då han flyger hem ensam från Malmö.

Ännu härligare nästan var ett gäng Islandshästar som gick i hagen och betade. Försökte klappa dem men de var inte på humör.

Kul gäng och grym mat. Längtade lite efter Lennox men han har det bra med Threst förstås och i morgon ses vi igen. Och sorry för dålig uppdatering på blogg, så mycket som ska upplevas. På lördag åker Lennox och  jag till Turkiet en vecka, till Side. Det var många år sedan jag var där men behöver ta honom ur sitt sammanhang hemma med alla vänner om vi ska ha en chans att umgås. Så det blir bra. Han och jag, en pool, en strand och värme,

Jag är ledig nu i två veckor. Börjar jobba 29 juli.

Då har jag haft tre veckor ledighet. Är ju helt nyanställd så vill inte gapa efter mer. Nåja, Garpenberg var fantastisk. Vid 10 packade vi in oss i bilarna för att åka till Dala-Floda Värdshus, helt ekologiskt, för att äta lunch. Mer om det i nästa inlägg. Nästa stopp är Sahlströmsgården i Torsby. Middag och övernattning.

Kommentera (3)

INFLUENCERPODDEN

Jag har förstått att En del av er lyssnar på poddar och för tre veckor sedan medverkade jag i ”Influencerpodden” med Anton Granlund. Låt er inte luras nu och tro att vi pratade influencer-liv. Inte alls.

Jag brukar vara ganska strategisk och medveten om vad jag säger men hans frågor var väldigt raka och öppna, så blev lite överrumplad.

Vi pratade om varför jag inte vill träffa någon, att att bli suddig i konturerna, om varannanveckas sorgen och om att bli äldre. Ett lite läskigt samtal.

Lennox är med sin pappa i Göteborg och han är hemma på söndag igen.

Podden finns där poddar brukar finnas. Klicka här om du vill lyssna