VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

Varför magen inte blir platt

Många kvinnor blir frustrerade över att magen börjar puta och de inte kan få den platt igen. Detta är vanligt både hos kvinnor som aldrig varit gravida så som post-gravida kvinnor. Vissa kvinnor gymmar ofta och gör magövningar men kan ändå inte få en platt mage men det finns en orsak till allt.

(Nu pratar jag bara om muskler sedan kanske det finns andra orsaker som gör att man får en putmage)

Tänk dig att bålen delas in i två enheter baserat på funktion, den inre och den yttre enheten. Musklerna i den inre enheten stöttar ryggraden, bröstkorgen och bäckengördeln så att huvud, armar och ben kan arbeta på en stabil grund. Den yttre enheten består av större muskler än den inre enheten och är bäst lämpade för att röra kroppen. Dessa muskler är de synliga musklerna.

Det som händer är att många arbetar med den yttre enheten i sina försök att få en platt mage. Gör man exempelvis sit-ups i en maskin kommer hjärnan endast att aktivera de muskler som står i direkt relation till kravet för att utföra övningen. Hur mycket stabilisering behöver du egentligen när du sitter i en maskin? Visst blir en del av dina muskler sarkare när du tränar i magmaskinen men de stabiliserande musklerna förblir otränade. Alltså skulle du lyfta samma vikt med en skivstång skulle du förmodligen att skada dig själv eller utföra övningen med dålig teknik. Detta på grund av dåligt stöd från undertränade stabiliserande muskler.

GÖR ETT ENKELT TEST:
Testa integreringen av inre och yttre enheten

  • Dra in naveln och knyt ett snöre hårt runt midjan
  • Lägg en vikt framför dig. Böj dig framåt och plocka upp vikten ett par gånger
  • Om du känner att snöret spänner mer eller är lika spänt som tidigare aktiverar du troligen inte den inre enheten. Snöret ska sitta lösare när du böjer dig fram och den inre enheten ska stabilisera ryggraden när du lyfter vikten.

testa magentesta magen2

För att få en stark core kan man göra exempelvis bålrotationer, coreövningar på boll och pilates


Kommentarer


  1. Tack så mycket för dina tips.. :)
    Jag försöker ändra kosten så mycket som det gå. :) Numera äter jag INGET socker alls på kvällarna.. Tränar fortfarande varannan dag men ska komma igång med promenader de dagarna jag inte är i gymet eller någon annan träning man kan göra hemma.
    Just nu ha jag gått ner 2,5 kg & minskat 2 cm runt magen. Tycker det stå rätt still, fast det är väl för jag inte äter rätt och rör mig varje dag!
    Bara att fortsätta kämpa!! Tack igen för en inspirerande och rolig blogg. Älskar att läsa den :)
    Kram!

    • Danijela 27/01/2012 on 08:58 Svara

      Tack! Vad glad jag blir att du gillar att läsa min blogg :)
      Jag tycker du ska vara nöjd så länge det går åt rätt håll (som det gör nu). Så länge du minskar ÄR det ju bra. Det kan ta lång tid men det viktigaste är att behålla det, inte hur fort det går. Kram D

  2. Tack så mycket för dina tips.. :)
    Jag försöker ändra kosten så mycket som det gå. :) Numera äter jag INGET socker alls på kvällarna.. Tränar fortfarande varannan dag men ska komma igång med promenader de dagarna jag inte är i gymet eller någon annan träning man kan göra hemma.
    Just nu ha jag gått ner 2,5 kg & minskat 2 cm runt magen. Tycker det stå rätt still, fast det är väl för jag inte äter rätt och rör mig varje dag!
    Bara att fortsätta kämpa!! Tack igen för en inspirerande och rolig blogg. Älskar att läsa den :)
    Kram!

    • Danijela 27/01/2012 on 08:58 Svara

      Tack! Vad glad jag blir att du gillar att läsa min blogg :)
      Jag tycker du ska vara nöjd så länge det går åt rätt håll (som det gör nu). Så länge du minskar ÄR det ju bra. Det kan ta lång tid men det viktigaste är att behålla det, inte hur fort det går. Kram D

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att få de senaste uppdateringarna