VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

Myter om träning

Som personlig tränare får jag ofta olika frågor angående träning och graviditet och det finns en hel del myter som jag tänkte ta upp.

  1. Är det farligt med förhöjd kroppstemperatur i form av träning och bastubad under graviditet?
    Svar: Hos den gravida kvinnan sjunker den normala kroppstemperaturen allteftersom graviditeten fortskrider. Hon har en bättre temperaturreglering så att vid träning eller bastubad är det lättare att göra sej av med sin överskottsvärme i form av svettning. Basta och träna men lyssna på kroppens egna signaler. Känns det obehagligt sluta.

  2. Kan fostret drabbas av syrebrist om mamman tränar och själv förbrukar syrgasen?
    Svar: Man har vid tester sett att syrgasmättnaden i kvinnans blod varit god vid maximal ansträngning och även efteråt.

  3. Har kvinnor som är extremt vältränade med god muskelfunktion i bäckenbotten svårare att förlösa ett barn?
    Svar: Kvinnor som har en god bäckenbottenmuskulatur har enligt forskare ett kortare krystningsskede än andra.

  4. Kan man få framfall om man börjar träna direkt efter förlossningen?
    Svar: Det är inte farligt att börja träna MEN det är viktigt att välja något som inte belastar bäckenbotten så mycket från början. Successivt kan kvinnan trappa upp intensiteten.

  5. Ska man avstå från all magträning under graviditeten?
    Svar: Nej, men du ska välja andra magövningar än de du har använt tidigare då magmusklerna separerar under graviditeten.

  6. Ska man äta mer under graviditeten?
    Svar: Ja, MEN inte för två! En icke gravid kvinna behöver cirka 2 100 kcal/dag och en gravid kvinna behöver cirka 2 500 kcal/dag. Det innebär att en gravid kvinna behöver ett mindre mellanmål mer om dagen.

  7. Kan man träna hårt och amma?
    Svar: Man har inte kunnat påvisa någon negativ effekt på mängden mjölk eller dess kvalitet vid regelbunden träning på medel eller hög nivå. Vid några enstaka tillfällen har man sett att barnet suger något mindre direkt efter att mamman har tränat, men då rör det sig om extremt hård träning då mycket mjölksyra har ansamlats i musklerna. De flesta ”vanliga” kvinnor tränar inte på den nivån.

  8. Kan regelbunden träning öka risken för att vattnet går eller att förlossningen startar i förtid?
    Svar: Nej, inte heller finns det någon forskning som tyder på att motion ökar risken för missbildning eller utomkvedshavandeskap.

  9. Kan träning som innebär hopp och studs eller löpning skaka loss fostret eller moderkakan?
    Svar: Nej, men försvagad livmoderhals kan däremot triggas av träning men i det fallet kan missfallet lika gärna ske om den gravida kvinnan håller sig relativt stilla. Man ska dock lyssna på kroppen och inte hoppa och studsa om det inte känns bra

Kom ihåg att regelbunden träning under graviditet får moderkakan att växa till bättre, så att fostret får en ökad syre- och näringstillförsel! Det gynnar givetvis barnets utveckling.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att få de senaste uppdateringarna