VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

Mammaträning – sluta planka

Så var det dags för lite update när det gäller mammaträning. Det var Maria Wigbrant som höll i kursen som vanligt och hon är en väldigt bra föreläsare.

Vi pratade såklart om magmusklerna och coren och vilka övningar som inte längre är lämpliga för helt nyblivna mammor. Det var iof inget nytt för mig men ändå bra att höra det igen.

Alla gravida mammor får en mer eller mindre uttöjd mage och separerade magmuskler och innan dessa gått ihop ska man inte göra exempelvis situps, det vet vi ju redan sedan innan men man bör även undvika plankan eller alla planklika övningar så som armhävningar osv. Det är heller inte bra att göra side crunches eller häl-sänkningar eller ”100” pilates övningen.

Givetvis går magen ihop olika fort och efter ca 3-4 månader är det oftast helt okej att köra både plankan och armhävningar.

Varför ska man då vänta med just plankan? De djupa/inre magmusklerna är rejält uttöjda efter en graviditet, och har därför svårare att aktiveras. 

De ytliga musklerna är mer lättriggade och tar lätt över arbetet för de djupare, framför allt om de djupa musklerna är ”sovande” och rejält uttöjda. Järnan väljer att inte arbeta med just de musklerna i övningen. Det handlar alltså om nerv-muskelträning för att få igång musklerna. Inte bara muskelträning.

Planka är en muskelträningsövning. Den är så pass tung (framför allt direkt  efter en graviditet) att de ytliga musklerna lätt aktiveras för att hjälpa till.

För att de djupa musklerna ska aktiveras krävs TILL en BÖRJAN lättare övningar och när de djupare musklerna är med kan man planka igen.

Det är alltså de djupa magmusklerna som kan hjälpa till att läka diastasen och då bör de ytliga vara så inaktiva som möjligt. Man bör alltså jobba inifrån och ut för att få bästa resultat när det gäller magträning som nyförlöst mamma.

Har du plankat mycket direkt efter din graviditet behöver du inte få panik för du kan när som helst påbörja arbetet med att stärka dina inre magmuskler.

image

Maria ligger på golvet och demonstrerar övningar.


Kommentarer


  1. Sandra 28/01/2014 on 07:32 Svara

    Om man märker att man har problem med plankan, hur ska man då börja?

    • danijelahodges 11/02/2014 on 07:55 Svara

      Börja i väldigt korta intervaller och fokusera på att hålla in magen. Naveln till ryggraden. Kör även sidoplankor med ett knä i marken. Övning ger färdighet :) lycka till! Det ska inte göra ont i ryggen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att få de senaste uppdateringarna