VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

Hur många kalorier gör man av med under amning?

Nästa vecka är bebis tre veckor gammal och då tänkte jag sätta igång och tänka lite mer på kosten och även börja med en matdagbok här på bloggen. Det vore superkul att höra hur det går för andra kvinnor som också kämpar med gravidvikten. Posta gärna kommentarer med era matförslag =)

Viktigt att tänka på när man är nyförlöst och ammar är att INTE BANTA! Jag rekommenderar som personlig tränare aldrig mina kunder att banta oavsett kvinna, man eller nyförlöst. Det som har visat sig funka bäst är att tänka långsiktigt och hitta en mat-regim som kan fungera resten av livet.

Som alla säkert vet rasar vissa kvinnor i vikt precis efter förlossningen och när de ammar, så var det även för mig med mitt första barn. Jag tappade ca 15 kilo på en vecka. Denna gång är det inte lika lätt och jag har förstått att jag måste anstränga mig mycket mer för att komma i form igen. Jag tappade endast 6 kilo efter förlossning och har efter det minskat ytterligare 6 kilo MEN har ca 10 kilo kvar att bli av med. Som sagt, man kan inte ha samma tur jämt…

Fakta kring amning och kaloriintag

Kroppen producerar mjölk mycket effektivt, så du behöver inte en massa extra kalorier bara för att du ammar. När det gäller viktnedgång så kommer vi långt om och när vi äter regelbundet, aldrig hoppar över och aldrig låter det gå för lång tid mellan att vi äter. Ofta är det småätandet i tid och otid som är den stora boven!

En måttligt aktiv kvinna behöver runt 2200 kalorier per dag och du får lägga på cirka 300-500 kalorier om du har ett aktivt arbete eller om du tränar i en timme per dag. Man förbränner ca 500 kalorier extra per dag av amningen. Man kan inte säga hur många kalorier just du behöver, det beror på hur mycket du väger och hur aktiv du är.

En enkel grundregel för att få alla näringsämnen är att äta många olika sorters livsmedel varje dag. Tallriksmodellen är gammal beprövad metod, men fungerar ganska bra i många fall. Det är den jag tänker försöka köra efter, med reservation för jag är ju en fiskätande vegetarian.

tallriksmodell_vegetarisk_tillbehor

Ungefär såhär kommer jag att planera min kost per dag:

Frukt och grönt, (2 portioner med grönsaker och 3 frukter)

Protein, 2 portioner (fisk, soyaprotein, ägg, bönor, linser, baljväxter, kikärtor)

Mejeriprodukter ca 5 dl (mellanmjölk, naturell lättyoghurt. Keso & kvarg= proteinrika)

Fett, (olivolja till matlagning, nötter)

Kolhydrater, (potatis, bröd, fullkornsris, bulgur, quinoa)

Och mycket vatten eftersom hormonet oxytocin frisätts under amningen, vilket gör en väldigt törstig.

tallrik med dellinjer


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att få de senaste uppdateringarna