VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

Det finns inte en gud

gravidträning

I mitt jobb som PT får man ofta massa frågom om olika saker som rör både träning, kost och hur man får ihop träningen med föräldralivet. Folk läser saker på nätet som de undrar över, eller har de läste en bok eller tränat med en annan PT som talat om hur de ska göra. Ibland uppstår förvirring då olika forum kan säga olika saker!

Sedan jag började med PT-Online skriver jag träningsprogram/upplägg åt många mammor. Några av dem (samt andra som läser min blogg) har testa Olga Rönnbergs Pt-Online, eller läst hennes bok och ifrågasätter vissa saker (dock inte Olgas kunskap). Jag har själv inte läst Olgas bok eller testat hennes PT-Online men jag säger nu som alltid: Vi är alla olika med olika förutsättningar och mål. Vi har olika grundfysik och går igenom olika graviditeter och förlossningar, därför kan inte EN PT ha svaret eller passa ALLA!

Jag tycker att exempelvis Olga är jätteduktig och kunnig i sin sak men hon är ingen GUD. Det finns fler PT’s (inklusive mig själv) som jobbar dagligen med ”mammaträning” och brinner för att få gravida och nyförlösta kunder att må så bra som möjligt. Vi jobbar kanske inte exakt på samma sätt och tur är väl det! Utgå från dig själv och välj en pt som du tror skulle passa just dig! Välj inte PT grundat på att det är en känd person från TV utan tänk efter, vad vill du ha? Störst är inte alltid bäst! Dyrast ger inte alltid bäst service!

Läser du min blogg förstår du säkert ganska snabbt att jag inte pysslar med yoga, vattengympa eller annan ”mjukare” form av träning. Jag älskar styrke och konditions cirklar, kampsport, tung styrketräning, kettlebell, CrossFit så givetvis kommer mina program att kanske vara ”tuffare” än någon annan pt med annan inriktning. Med ”tuffare” menar jag inte ”farliga” pass… alltså, kör jag crossFit med en gravid tjej anpassar jag givetvis detta efter graviditeten. Tyvärr har jag hört om talas om CrossFit PT’s som inte alls tagit hansyn till att deras clienter har en bebis i magen utan låtit dem köra på ”som vanligt” och detta strider mot allt jag tror på.

När du är gravid SKA träningen anpassas bland annat för att hormonet relaxin då finns i kroppen och kan göra stor skada om man har otur. Bäckenbotten blir uttänjd och försvagad och genom att öka buktryck kan bäckenbotten försvagas och ge ytterligare problem. Du ska ta hansyn men med detta sagt kan träningen fortfarande vara svettig och kul.

Efter en graviditeten kommer vi i form olika snabbt. För vissa tar det över ett år och för andra går det fortare… Vi är olika och det finns därför inte EN väg eller EN GUD!

Fina gravida Pt kunder


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att få de senaste uppdateringarna