Häng med på allt från hemmaliv, mode, skönhet och resor i både storstäder, stränder eller på landet.

STORYTELLING

Idag har jag intervjuat en kund för vår satsning på storytelling. Storytelling är ett effektivt och annorlunda sätt att marknadsföra ett företag, en organisation, en produkt eller något annat. I stället för att berätta för kunderna hur bra företagets produkter är berättar man en historia som visar hur bra produkterna är – så att kunderna förstår det utan att man behöver säga det. 

Storytelling för att:

  • berätta hur företagets kunder använder bolagets produkter/tjänster
  • presentera företaget på webbplatsen eller i annat marknadsmaterial
  • lätta upp faktatungt material med en historia som fångar läsarnas intresse
  • visa kunderna vad de får om de anlitar bolagets produkter/tjänster
  • bygga eller stärka ett varumärke.

När storytelling fungerar:

  • En campingplats lät en nöjd familj berätta om hur bra de hade haft det under sin vistelse: hur de vaknade och såg ut över den härliga naturen, hur mysigt badet var och så vidare. Resultatet blev att andra som letade campingplatser fick en härlig känsla och ville själva bo där.

Hur går man till väga:

  1. Intervjua en person som kan eller har material om historien bakom företaget och samarbetet.
  2. Fundera på vem som är mottagare!
  3. Vad ska historien visa? Känslan av företaget, produkten, tjänsten.
  4. Varför har kunden använt sig av er tjänst/produkt?
  5. Vad har kunden vunnit på er tjänst/produkt? Wow-upplevelse.

Detta är verkligen ett superroligt sätt att marknadsföra sig på och förhoppningsvis effektivt.

/Love C

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *