VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK
Annons

Sofia testar: Utegym på Lidingö

Det finns 2 (kända!) utegym på Lidingö. Ett i trä beläget vid Stockby motionsspår, och ett lite mer ”hightech” brecis brevid Blomsterlandet nedanför Högsätra. Idag fick jag möjligheten att testa:

Det finns 3 olika ”maskiner” med 2 platser på varje (benpress finns 2 gånger!!). Motståndet är du själv med hjälp av nån slags cylinder som gör att själva stången kan röra sig.

Benpress

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=ahv3JZkKpkw]

 Om man gör den relativt fort så blir det jobbigt, annars är det lite för lätt för en tränad person, dessutom blir vinkeln i knät lite dålig, knät skjuts fram. Så nja, denna övning får inte mer än ett OK. Att köra vaderna däremot funkade utmärkt.

Latsdrag

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=KkWqesOdhwg]

Jätte skön övning, jag kunde få bra kontakt med ryggen, jag är medellång, om du är över 180cm tror jag det blir klurigt att få en bra vinkel i armbågar och överarm – men därunder, helt okej. Det finns olika grepp du kan använda också, smalt, mellan och brett. Riktigt tung övning om du vill,- jätte bra träning, speciellt för mig som sliter med mina pullups, det skulle rent tekniskt gå att göra den lättare genom att putta på med benen, så en övning för alla är det verkligen. Denna övning för absolut ett beröm godkänt

Bröstpress

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=0y_s-Zig5QY]

Tungt!!! Är du stel i bröstmuskulaturen så kan det bli lite knöligt att komma in, men när du väl kommit igång så fungerar den alldeles utmärkt. Utmärkt bröstträning om man inte vill lera ner fingrarna genom att köra dem på marken! En OK stämpel på denna övningen!

Jag körde en cirkel med 20 reps snabba benpressar, 10 latsdrag, 10 bröstpressar och sedan 10 utfallshopp. Fick upp bra puls och körde ända till Lowa vaknade –  9 minuter fick jag hålla på, det räckte gott och väl. Det fanns massor med annat som man kunde gjorde runtomkring också för att få ett längre och/eller ett mer varierat pass, stång (pullups!!!), bänkar, staket, sand, gräs, sprintbana o ja, det mesta.

Att enbart träna i ett utegym kanske inte direkt genererar i någon jätte muskelutveckling eller konditionstopp, däremot tycker jag att det är ett väldigt bra alternativ, både för oss PW:are och/eller löpare som vill slänga in lite styrka som cirkelträning före, under eller efter ett pass, de äldre som är ute och går med hundar och stavar och vill/behöver stärka upp de stora muskelgrupperna samt för barnfamiljen med lite äldre barn som kan ta en cykeltur tillsammans i spåret i skogen och sedan ”leka” tillsammans på gymmet. Vikten blir ju aldrig tyngre än vad du väger så maskinerna passar ju för alla åldrar.

Lite kallt att sitta på, ta med underlägg – jag körde lite hardcore idag men skinkorna blev rejält frusna :)

HÄR hittar du karta och info!


Annons

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att få de senaste uppdateringarna