VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK
Annons

At last

Äntligen ligger de små gnällspikarna i varsin säng och sover. Tidigare än vanligt, men de har ändrat lite på sovtiderna. Får Dixie bestämma är det 18.30 och Wilda säger till 30 minuter senare. Inte oss emot. De sover ju ändå till 7 (ja, Dixie är ju ett undantag och sover till 8-9)

20130131-191424.jpg
Wilda käkar en halv blodkorv

20130131-191455.jpg
Dixies min när hon säger öh.. för övrigt det ENDA ord hon säger

Men dagen är inte slut bara för att flickorna somnat in. Nu ska jag byta om och åka till jobbet. En timme känns lite olönt, men i vanliga fall kombinerar jag det med egen träning. Jag vilar dock ännu en dag. Känner mig fortfarande inte helt hundra, men jag erkänner att jag klättrar på väggarna. Jag. Vill. Träna.

Kommentera (4)

Annons

Hur tränar dina barn?

Ett riktigt intressant inlägg.

Kommentera

Annons

Crossfit FilbornaArena

Wihoo! Igår blev det som sagt mys i boxen på Filborna. Det var ett pass jag sett fram emot, men halsen satte stopp. Jag lyssnar faktiskt på vad kroppen min säger. Ibland..

I stället stod jag vid sidan om och granskade mina fina vänner hur de lyfte och svingade och hade sig. Man lär sig otroligt mycket bara på det. En återkommande teknikgrej som jag la märke till var att höften användes för dåligt. Ett stort problem hos de flesta av oss dödliga. De fick upp vikterna, men hade de använt höften mer hade de sparat grymt med energi och kommit i mål snabbare. Fast en sak i taget

Inte nog med att de fick köra Elisabeth (21-15-9 Power Cleans och Dips). De fick även göra 50 toes2rings och 50 l-sit. Deras underarmar skrek i slutet kan jag meddela

Fia i sina muskeltights

Och titta vad jag kom hem med. En ny liten familjemedlem. Hela 16 kg tung. TACK, Fia

Nu frulle!

Kommentera

Annons

Är det verkligen sant?

20130130-211042.jpg

Klarade jag mig verkligen ifrån att bli riktigt sjuk? Kan det vara så att tack vare nästan 10 timmar sömn inatt plus massa (jo, vi talar mängder) mat gjorde att det aldrig bröt loss? Eller ligger det och väntar på rätt tillfälle??

I vilket fall så känner jag mig hur pigg som helst nu. Min röst är det inte mycket med, men jag har inte längre ont i halsen. Halva dagen har spenderats i sängen med skolprojekt och halva med barnen och nu på kvällen stack jag till gymmet. Dock inte för att träna så klart. Döh…

Stackars Wilda är så uttråkad. Det räckte inte att vi åkte till affären i nästan 2 timmar. Tur att hon ska få gå till förskolan imorgon

Sen har vi den där Dixie. De senaste dagarna har tröjan varit blöt av allt snor och dreggel som runnit ut. Förklaringen hittade jag idag. Tand nr 6 (vänster 2:a) har kikat fram under natten. Den på höger sida kommer nog vilken dag som helst också

Nu ska jag mysa framför datorn några minuter och sen ska jag hoppa i säng. Ännu mera sömn och mycket mat och jag är snart fit for fight igen

Kommentera

Annons

Att göra sin första pull up

20130130-142321.jpg

Jag vet att många av er kämpar med att klara er första pull up. Hur ni än håller, drar och kämpar kommer ni inte upp. Lofsan hjälpte mig under vår 15 veckorschallenge och kan jag kan du.

Oftast är det den första biten som är tuffast att ta sig förbi. Just från raka armar till lätt böjda. När man väl kommit halvvägs brukar det gå fort att komma över med hakan.

Att hoppa upp och hålla emot på vägen ner är toppen för att få upp styrkan i ryggen, men när man kan göra 10 sådana är det dags att gå vidare. Så här kommer några tips

1) Pull up med assistans. Nedan visar jag en film hur man kan få hjälp att dra sig upp utan att använda sig av en maskin. Dessa gummiband är super. Finns i 3 olika storlekar. Det som visas här är det som hjälper mest

Man trär bandet över räcket och gör en ögla. Sen är det bara att stoppa in foten och trycka ner foten tills man får rakt ben. Tränar man med en kompis kan man be denne att hålla i benen och trycka upp vilket ger samma effekt. Här får man känna på hur det känns att ”dra sig upp”

2) Olika handtag. På vårt gym finns det lite olika ställen att göra pull ups på. Tunna räcken, tjockare och handtag som är olika vinklade. För mig hjälpte det att hålla i dessa första gångerna då jag fick mer kontakt med biceps och bröst

20130130-075419.jpg

Man tar tag i yttre delen med handflatorna mot varandra och sen tänker du dig att räcket ska ner till dig. Inte tvärtom.

3) Aktivera starka muskler. När man så hänger där med raka armar känns det omöjligt att ens komma en cm. Inte alls konstigt. Kroppen är helt utsträckt och det finns ingen kontakt med musklerna. Här måste man först aktivera ryggmusklerna. Detta görs genom en liten rörelse. Ha raka armar och ”dra ner” räcket mot dig så att skulderbladen hamnar på sin naturliga plats. Tänk att de ska försöka nudda varandra. Upprepa detta några gånger så att du får kontakt med latsen (sidan av ryggen).

Nästa steg är att böja armarna. Här är det lättast att ”dra ner” stången mot bröstet (håll handflatorna mot dig). Brösta upp dig, titta upp på stången och ta ett djuuupt andetag (på så vis får du ett bra bukstöd som är ett måste). Försök att hålla benen stilla så att de inte flaxar runt (du också Clara.

Här borde jag så klart visat en video där jag gör strikta pull ups/chins, men den videon raderade precis min dotter (kommer på Lofsansidan på Facebook).

Lycka till nu och berätta gärna hur det går för er

Kommentera (4)

För att få de senaste uppdateringarna