Monthly Archives: augusti 2013

Hemmadag

Dagis är stängt så idag är jag hemma med alla barn. Just nu sett min vy ut så här:

image

Härlig blandning! Minya har först ätit chokladpudding, sen plockar hon ur halva blöjpaketet som jag skulle stapla så här enligt henne. Naomi äter fortfarande på sin pudding och jag har fastedag så det är min lunch som är i flaskan. Måste dock erkänna att jag redan är uppe i 500 kcal…. nåja Bara det inte överskrider mer än så. Blir en shake ikväll sen är det bra för idag.
Vad gör ni andra? 

Tisdag och fasta!

Yes, idag är det fasta som gäller. Kaffe har druckits x 2. Nu väntar jag på att klockan ska bli 11:30 så jag får ta min shake. Kanske en banan också, får se hur mätt jag blir av shaken först.

Idag hade jag gått ner ytterligare 0,2 kg, trodde jag hade ätit mer igår men när jag räknade efter så var det bara ca 1200 kcal. Sweet!
Idag blir det 500 av den varan.
Måste komma på någon bra middag till kvällen, något som jag kan vara utan :-) De dagar jag fastar brukar jag se till att göra mat som inte är någon av mina favoriter, man får ju inte vara dum :-) Korv och potatis eller nåt sånt får det bli!

Annars då!? Inskolningarna är över. Naomi grät krokodiltårar imorse… ikapp med sin syster… Fan vad det är jobbigt att lämna barnen när de är så ledsna. Och jag absolut hatar att behöva stressa därifrån. Melwin ska lämnas han med innan jag måste vara på jobbet. Får inte komma senare än 08:00:00 eftersom jag måste öppna växeln då. Just den stressen är vidrig. Önskar så att jag kunde stanna kvar med tjejerna en stund, inte behöva hasta iväg som en jäkla gasell.
Nåväl, vi får se hur länge jag klarar alla lämningar. Känner att det är lite övermäktigt att ha varenda lämning, varje dag, varje vecka. Året ut. Och nästa år. Och året därpå. Jag måste hitta ett jobb där arbetstiderna är lite annorlunda än det jag har idag.
Har du ett jobb ledigt till mig? Jag kan stå i kassa, har datavana, lär mig fort…

Nu ska jag börja förbereda min lunch, ringa mannen i mitt liv och sen bara vänta på att få gå ut en sväng.
So long!

Uppdatering då :-)

Blir ett krot inlägg nu, ska strax ta en dusch och sen är den sova som gäller för familjen Ehn/Blohm-Strömberg!

Blev inga inlägg förra veckan, jag var hemma från jobbet men hade fullt upp med inskolningar och målning av knutar och fönster på huset. Emma ville ha en uppdatering så det ska hon få (antar att mest om 5:2)-

Förra veckan var ok men det var svårare när jag var hemma. Mycket lättare att ta nåt att äta fast jag hade fasta. Så har inte överskridit mina kalorier speciellt mkt, kanske blev 600 ist för 500 men fördelen med att vara tillbaka på jobbet är att det är lättare att hålla sig till shaken och kaffe/te.
Resultatet på vågen har iaf varit positivt trots att jag inte följt 5:2 slaviskt. På tre veckor är resultatet -3,7 kg. Känns underbart och nu kan jag ha jeans som inte längre ger mig andningsvårigheter :-) Denna vecka blir det fasta på tisdag (imorgon) och torsdag. Ev kör jag en fastedag även på söndag. Känns lite bättre att ställa sig på vågen måndag morgon :-) Stört beteende, men det är ju jag i ett nötskal :-)
BMI:et har minskat med ca 1,5 enheter (eller vad man nu kallar det). Känns ännu bättre!

Har ni andra någon speciell kaloriräknare som app? Vad använder du för att räkna? Jag har ju Viktklubb just nu som är en stor hjälp och egentligen tycker jag att det är lite bökigt att hålla på med telefonen, men samtidigt vill jag inte betala längre för Viktklubb. Kom gärna med tips?

Nu är det duschen, sov så gott alla fina människor där ute!

Fick massor med frågor om 5:2!

Hallå! Hade tänkt hinna med det här inlägget imorse, men vips sa det och nu är lunchen avklarad! Det blev liten sallad + kyckling från Cajsa’s, gillar att de har bönor, quinoa, bulgur, keso med mycket mera istället för bara salladsblad och gurka.. Mättar bra och min mage mår dessutom bra av den maten.

Igår fick jag flera frågor av en fin fin vän (även om vi inte har setts på år och dar). Det handlade om 5:2 och hon tyckte minsann att jag skulle lägga ut lite mer bilder och recept mm. :-)
Just recept är jag inte så bra på, när jag har mina ”vanliga” dagar äter jag vanlig mat, dock så nyttig och bra som möjligt.

Jag tänkte radda upp hennes frågor här och samtidigt ge svaren!

1: De dagar du fastar, tränar du då?
Svar: Träna? Nope, hinner inte med det just nu, däremot försöker jag ta trapporna på jobbet osv för lite extra motion.

2: Väger du all mat?
Svar: Nej det gör jag inte. Om jag lagar maten så vet jag vad det är för ingredienser och jag har en prenumeration på Viktklubb, där kan jag lägga in recept mm för att få fram kaloriinnehållet. Däremot så måttar jag maten om det är tex ris. Jag skriver in allt jag äter i min kaloridagbak och den räknar ut hur många kcal det blir varje dag. Finns jättebra appar för det om man inte vill betala för en prenumeration som jag gör (ofrivilligt… har glömt säga upp den:-) )

3: Räknar du av kalorierna du bränner bort vid träning?
Svar: Nej. 5:2 handlar just om att du ska inte äta mer än 500 kcal/dag när du fastar. Känns det jobbigt att träna när du äter så lite så kanske det är bättre att lägga träningen en annan dag, när du får äta mer.

4: Hur äter du en vanlig dag?
Svar: Te/kaffe till frukost, runt 9,30 tar jag kanske två finn crisp med ost och skinka. Sen är det lunch vid 12, äter vanlig mat men utesluter gluten och kolhydrater till så stor del jag kan. Middagen är detsamma som lunchen. Mycket grönsaker, fisk, kyckling men även köttfärs/kött fungerar fint för mig.

5: Dricker du shakes vid fasta?
Svar: Ja, jag dricker just nu Naturdiet (choklad/banan). Det blir till lunch och middag. Eftersom de två shakes ger ca 240 kcal så har jag utrymme för mellanmål. Oftast räcker det med finn crisp eller ett par ostskivor för att jag ska känna mig nöjd. Mycket vatten, glöm inte det! Anledningen till att jag dricker shakes är enkelheten! Jag vet exakt vad jag får i mig plus att det mättar. Dock spär jag ut den mer än vad anvisningarna säger (2-3 dl), jag tycker den blir för tjock då så jag spär ut med nästan 5 dl, då fyller det även magen lite mer. Ev. en banan till shaken. Jag känner mig alltid nöjd efter det och klarar mig många timmar.

6: Fastar man lunch-lunch?
Svar: Finns nog många svar på det… Jag försöker få en sammanhängande fast på ca 16 timmar. Det innebär att jag äter min middag på t.ex. måndag runt 18:00 (vanlig dag). Sen är det stopp fram till tisdag lunch (fastedag). Jag dricker te om jag känner mig hungrig, värmen från teet gör att det mesta av hungern försvinner (för mig iaf).
Första dagen var detta jobbigt. Jag var ju van att äta smörgåsar på morgonen. Nu ”fick” jag inte äta något innan lunch. Men det tog bara någon dag sen hade min magsäck krymp rejält. Nu är jag inte längre hungrig på morgonen!
Ska tillägga att så länge du håller dig till dina 500 kcal/dag så kan du lägga dina måltider som du själv vill. En dag har jag druckit shake till frukost, lunch och middag. Det gav ca 360 kcal och jag var nöjd.

Det var mina svar, hoppas de kan hjälpa dig med!
Den största förändringen jag märkt av är energin! Som ni ser på bilden har jag påbörjat en ommålning av en massa ramar. Detta påbörjades en vardagkväll runt 19,30. För två veckor sedan hade det aldrig fallit mig in att göra det då! Jag var helt slut efter jobbet, ville gå och lägga mig så fort barnen somnat. Denna vecka som gått + förra helgen har jag orkat med en massa tapetsering, satt nytt tak, målat om ramar, möblerat om Melles rum och donat i största allmänhet. Känner mig klart piggare.
Sen ska jag tillägga att jag inte längre äter bröd och pasta. Försöker även undvika potatis. Ris verkar fungera ganska bra än så länge. Anledningen till att jag har tagit bort glutenmaten är att jag har haft så ont i magen hal sommaren, var alltid uppblåst, såg gravid ut. Nu börjar magen se mindre gravid ut och jag har inte haft ont på nästan två veckor!
Jag har provat någon gång att ta en macka (när suget vunnit över förståndet). Det har jag fått ångra. Krampen kommer som ett brev på posten.

Än så länge kan jag bara lovorda 5:2!

Just ja, sista bilden är helgen och nästa veckas mat. Lättare att ha koll om planeringen finns.

image

image