En till Allt för föräldrar webbplats

Digitala nyhetsbrev – …och varför de är så bra

Jag har jobbat på marknadsavdelningar på sex olika bolag. Stora och små. Offentliga och privata. ”Det måste vara väldigt stor skillnad att arbeta inom så olika organisationer” tänker vissa av er. Svaret är: Både ja och nej. Det finns naturligtvis påtagliga skillnader mellan att arbeta inom en offentlig verksamhet och inom ett privat bolag. På de privata bolagen har vi i personalen årligen blivit bjudna på julbord med övernattning i skärgården. Inom det offentliga fick vi en lussebulle på sin höjd. Men dessa skillnader gäller mest själva anställningen. Likheterna är ofta mer påtagliga. Tillvägagångssättet för att nå sina mottagare med hjälp av marknadsföringen är i stort sett densamma. Man skickar ut digitala nyhetsbrev, man skapar reklamposters. Man arbetar med SEO, Marketing Automation och andra digitala verktyg. 

 

Men låt mig stanna på ett av de mest klassiska rockärms-ässen inom marknadsföring – Det digitala nyhetsbrevet. Som marknadsförare kan man vinna väldigt mycket på att skicka ut nyhetsbrev. Förutsatt att de är välkomponerade, innehållsrika och relevanta, vill säga.

 

Jag har arbetat med marknadsföring i nästan 400 år. Och jag har stor erfarenhet av den här typen av aktiviteter. Därför ska jag lista några av de främsta fördelarna som jag har sett med att skicka ut nyhetsbrev.

 

Håll till godo!

 

  1. Ett nyhetsbrev kan mottagaranpassas på ett sätt som är svårt att göra med andra aktiviteter. En reklamskylt ser samma ut för alla människor, trots att alla har olika kommunikativa behov. Men ett nyhetsbrev är annorlunda. Det kan du forma, knåda och styla så att det riktas just mot den specifika mottagaren, och de behov som hen har.

 

  1. Ett nyhetsbrev lockar besökare till hemsidan och organisationens andra kanaler. Det är alltid en bra idé att driva trafik och göra sig hörd och sedd bland fler. Nyhetsbrev, om utförda på rätt sätt, gör människor nyfikna på varumärket, organisationen och produkterna/tjänsterna.

 

  1. Mycket marknadsföring handlar om att ha alla ägg i en korg. Man lägger en stor summa pengar på en aktivitet (exempelvis Tv-reklam) som ska gå under en viss period. Med nyhetsbrev kan man ändra innehållet hur mycket man vill. De är flexibla och kan uppdateras om man märker att någonting inte riktigt fungerar som man vill.

 

  1. Nyhetsbrev är billigt. Detta är förstås en otroligt viktig anledning till varför jag alltid har gillat den här typen av marknadsföring. Det kostar förstås inte någonting att skicka e-post!

 

  1. Digitala nyhetsbrev är bra för miljön! Varje dag skickas fortfarande tonvis med reklam till brevlådor runt om i landet. Reklam som, utan att läsas, hamnar i papperskorgen. Det är slöseri i en tid då den digitala kommunikationen blomstrar.

 

Det var allt för den här gången!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *