Monthly Archives: augusti 2016

PMS häxan dog inatt-jag saluterar mensen

Pms

För det mesta älskar jag att vara kvinna men det finns tillfällen då jag hellre är man. Jag hatar att ha PMS och jag blir verkligen satan. Jag har alla symtom och vill under denna period bara försvinna från jordens yta. Jag mår helt enkelt skit i både kropp och knopp och tycker inget har någon mening.

Häxa

 

PMS – PREMENSTRUELLT SYNDROM
PMS är ett samlingsbegrepp för flera olika symtom, både fysiska och psykiska, som uppträder veckan före menstruationen och försvinner inom en vecka efter mensens början. Exempel på fysiska symtom är trötthet, huvudvärk, ömmande bröst och en känsla av uppsvälldhet, medan irritabilitet, gråtmildhet, ångest, ilska samt nedstämdhet är exempel på psykiska. Man räknar faktiskt med att så många som 75 % av alla kvinnor i fertil ålder upplever något slags PMS-symtom men, för att det ska klassas som PMS krävs att man har minst ett psykiskt och ett fysiskt symtom som uppträder regelbundet varje månad.

EN EFTERHÄNGSEN HISTORIA
Premenstruellt syndrom (PMS) har gäckat kvinnor så länge man kan minnas. Det sägs att redan den gamle greken Hippokrates (460 f. Kr. – 370 f. Kr.) identifierade ett samband mellan menstruationen och kvinnors humör. Sedan antiken har PMS fortsatt att intressera och förbrylla generationer forskare, och faktum är att vi fortfarande inte riktigt kommit på varför vissa har mycket besvär medan andra inte märker någonting. Vi kan dock säga följande; Precis som att kvinnor är olika funtade på alla möjliga plan, är de också olika känsliga för hormonella svängningar. Och hormonella svängningar är något som det är gott om i menstruationscykeln.

PMDS – PREMENSTRUELLT DYSFORISKT SYNDROM
Det har länge stått klart att det är stor skillnad på i vilken utsträckning kvinnor upplever PMS-symtom, men det är inte förrän ganska nyligen som man gett den svårare varianten ett helt eget namn – PMDS (på eng. PMDD).

D:et i PMDS står för dysfori, vilket bland annat står för nedstämdhet och retlighet. PMDS innebär nämligen inte bara att man har svårare symtom än vid PMS, utan även att det är de psykiska symtomen som är värst. Främsta anledningen till att det finns två namn för i princip samma sak, är helt enkelt att det är praktiskt att kunna skilja de olika svårighetsgraderna åt.

För att kunna få diagnosen PMDS krävs att man uppvisar flera psykiska symtom som påverkar livet i sådan utsträckning att man inte kan fungera som vanligt. Mellan 3 och 5 %, dvs 60 000 – 90 000 kvinnor i fertil ålder beräknas uppfylla kriterierna för diagnosen. Jag är nog en av dem😩

PMDS OCH DEPRESSION – TVÅ TRISTA TYPER MED MYCKET GEMENSAMT
Det finns flera likheter mellan PMDS och depression. Det bästa sättet att ta reda på vad som orsakar dina problem, är att föra dagbok över en eller två menscykler för att se när du mår dåligt och att du inte mår dåligt hela tiden. Oavsett om dina symtom är cykliska eller pågår hela tiden, bör du prata med din läkare.

Jag tänker göra slag i saken, jag ska boka tid, både för min egen skull och min omgivnings

Svart flagga

Jag ska skaffa mig en svart flagga att vifta med som någon slags varning och sen när den efterlängtade mensen kommer , klä mig i rött och skåla i champagne

Rött

Ta hand om dig // Maria

Jag har världens bästa extrajobb

KärlekHej på er!

Midwife

Träffade en god vän i entré hallen till Huddinge sjukhus, vad gör du här ? Frågade han glatt! Jobbar extra på förlossningen svarar jag

Barnmorska

Shit sa han, du måste ha världens bästa extrajobb

Just så tänkte jag, det har jag verkligen. En liten flicka fick jag den äran att hälsa välkommen 14:45 så häftigt, fortfarande tycker jag det är så otroligt läckert att se kvinnor föda, denna kraft i all smärta, blod och tårar

Bebismys

Snart får jag njuta av min egna guldklimp som reser själv med tåg från Avesta, då blir det kramkalas

 

ta hand om dig// Maria

 

Att gå utanför comfortzone- Allt för föräldrar startar podd


Hej! Igår gjorde jag något jag aldrig gjort, jag fick den äran att agera programledare i Alt för föräldras nya podd, vilket känns otroligt spännande

Först ut att dela med sig av sina erfarenheter var min bloggkollega Tanja Fylking, en klok och härlig kvinna, snart får du möjlighet att lyssna på henne så håll utkik.

Podd inspelning

Kvällen avslutades med härlig RIKTIG Mexikansk middag lagad av en fantastisk mexikansk tjej

Jessica

Imorse intervjuades jag av Aftonbladet TV om träning och graviditet, här kan du se ett klipp på det!

Nu väntar träning med kollega och möte med många blivande föräldrar på Mama Mia Karlavägen.

Ta hand om dig // Maria

 

Bryta vanor-ändra mönster

Hej!

Känns som om sommaren drar sina sista andetag och hösten närmar sig med stormsteg. Tillfälle till förändring kanske! Vi är sådana vanedjur och gör ofta som vi alltid gjort, att bryta vanor och inlärda beteenden är bland det svåraste som finns och kräver ofta både mod, tid, lust och verktyg. Felet vi ofta gör att vi ska förändra så mycket på en gång vilket ofta leder till att vi inte når dit vi önskar. Träning och fysisk aktivitet är en sådan förändring som ofta görs med den största ambitionen men inte sällan leder det till att det inte blir något alls. Börja på rätt nivå och ta hellre små små steg än stora kliv som du sen kanske måste backa ifrån .  Tiden är ofta det vi skyller på och lusten, jag har inte tid, jag ska bara, jag känner inte för det nu. Jag har tidigare skrivit om vikten av fysisk aktivitet under graviditeten , se blogginlägg nr2, hur bra det är för både dig och bebisen att hålla i gång. För att orka graviditet, förlossning men framförallt tiden efter, då när livet med barn börjar på riktigt. Tänk att träning inte tar energi-den ger energi!

Fråga att ställa dig: Var befinner jag mig på motivationsskalan? Motivation måste komma inifrån, ingen annan än du kan motivera dig, däremot kan du få inspiration av någon annan som leder till motivation.

Amotivation:  Du saknar helt lust och motivation att träna.

Yttre motivation: du tränar mer för någon annans skull. Du tränar för att motverka dåligt samvete, för att du vet att du borde.

Inre motivation: Du tycker träningen är viktig och en del av din identitet. ibland kanske du drivs av yttre anledningar. Du tränar för att det är skönt och för att du mår bra av det. Träningen behöver inte leda till något annat.

förändring

Här får du lite tips på enkla övningar som bar kräver en stol och ett gummiband, övningar du kan göra hemma genom hela graviditeten.

träna med mageträna med mageträna med mage träna med mageträna med mageträna med mageträna med mageträna med mageträna med mageträna med mageträna med mageträna med mageträna med mageträna med mageträna med mageträna med mageträna med mage

Några minuter om dagen har du nog, välj en eller ett par övningar eller om du har tid ,alla. Kom ihåg att arbeta långsamt och kontrollerat, ha ett bra bålstöd genom att tänka att bär bebisen nära ryggraden, tänk dig lång och andas ut på det tyngsta momentet i övningen, på så sätt får du hjälp och kraft genom bålmuskulaturen.

Lägg också tid på andning och avslappning, viktigt för att skapa balans i kroppen och knoppen.

Kom ihåg  : Träningen som blir av är den som räknas och du, skratta på vägen det hjälper jag lovar

                                                                                  skrattet

Ta hand om dig //Maria

cykeltröja Sticker ut och cyklar