Välkommen till mammaträningens härliga värld. Jag heter Maria Wigrant och är barnmorska, träningsinstruktör och författare till boken Stark, glad, gravid. På den här bloggen kommer jag att dela med mig av tips och erfarenheter kring träning, kost och hälsa för gravida och nyblivna mammor som vill komma igång efter en förlossning. Ni kommer att få följa mig i min vardag som barnmorska och instruktör med allt vad det innebär i möten och upplevelser. Ni får givetvis också gärna ställa frågor till mig här på bloggen, jag kommer löpande att välja ut de vanligaste och svara så snart jag kan.

Jag var 30 år och fick framfall

Hej!

Jag lovade i mitt förra inlägg att jag skulle berätta om den gången när jag förstod att styrkan den måste, precis som skönheten, komma inifrån. Hur jag som 30-åring under ett danceaerobic pass fick det som kallas framfall, min livmoder föll helt enkelt ner så livmoderhalsen var plötslig placerad  i slidan…….och där ska den INTE vara i alla fall inte på den nivån.

När mitt andra barn, Theodor, var 7 månader kände jag både lust och ork att återuppta mitt instruerande . Jag hade tränat regelbundet under hela graviditeten både styrka och kondition, vilket jag mådde bra av. Efter Theodors födsel gick jag ner lite mer än jag gått upp så andelen underhudsfett var minimal, jag såg helt ärligt ut som en anatomiplansch, på utsidan! Insidan var det värre med, skulle jag snart få erfara. det där med bäckenbotten och inre stabiliserande bålmuskler var inget jag varken hade koll på själv eller fått info om från min barnmorska. Jag tog mig i alla fall till gymet och var enormt taggad att återse mina deltagare och få ”dansa” loss en timme. Under klassen känner jag plötsligt det som om något faller ner i slidan, som om jag hade en tampong kvar! Det ömmade något men främst var det obehagligt, jag förstod faktiskt inte vad det var mer än att så här skulle det nog inte vara. Jag genomförde trots allt klassen och efteråt såg jag snabbt till att få tag i en fickspegel för att kolla vad som hänt, jag både såg och kände att detta borde jag nog kolla upp. sagt och gjort, jag tog mig till gynakuten där det konstaterades att min livmoder helt enkelt fallit ner något från sitt ursprungliga läge, detta pga ökad belastning under graviditet och förlossning OCH en icke befintlig muskulatur. Det hade skett en försvagning av vaginalväggens muskler och ligament samt att bäckenbotten var otroligt svag. Ingen hade talat om för mig om vikten av en vältränad bäckenbotten, trots att jag är uppvuxen med Susanne Lanefeldt ”knipgurun! som knep med alla svenska kvinnor varje söndag morgon på tv. Som sagt stark som en björn på utsidan men ack så svag på insidan, typ inte alls faktiskt :-(

Jag är livrädd att opereras och att sövas så det var inget alternativ, min läkare gav mig rådet att försöka träna upp muskulaturen för att sedan ta ställning till vidare behandling. Han tipsade om att jag kunde prova att använda mig av knipkulor. Sagt och gjort, iväg travade jag till apoteket för att införskaffa detta och med lätt rodnade kinder kom jag ut därifrån och hem för att ”träna”, det var inte lätt, kanske för att jag inte läste bruksanvisningen…..hur svårt kan det vara!

jag stoppade in, reste mig för att gå och vips låg kulan på golvet…..jag var sjuuukt svag i musklerna. Jag läste på och 6 månader senare kunde jag både hoppa och springa igen, det var värt det. Jag är fortfarande stark och tränar ofta på detta.Jag har nämligen förstått hur viktigt det är, för alla!

Bäckenbottenmuskler

Det finns dessutom forskning som visar på att en vältränad bäckenbotten minskar risken för stora bristningar, men även om du skulle få en bristning under förlossningen så läker det mycket bättre och du återfår funktionen snabbare om du tränat. Så träna KNIIP och jobba med inre bålmuskulatur. Styrkan kommer inifrån, tro mig, jag vet .

I mitt förra inlägg länkade jag till sidan rotlas.se gå in där för att köpa knipkulor om du upplever att det är svårt att hitta musklerna men kom ihåg att du måste föra upp dem högt så du inte bara kniper kring slidmynningen.

Träna bäckenbotten

Knipkulor

För att utföra knipövningar med knipkulor, bör du lägga dig ned i sängen. Applicera sedan lite glidmedel på knipkulorna och för försiktigt in dem i slidan. Försök sedan att resa dig upp och vandra runt en kort stund. Om kulorna ramlar ut, behöver du börja med att göra knipövningen liggande eftersom din bäckenbottenmuskulatur inte är tillräckligt vältränad.

Knipkula

Själva övningen går till på samma sätt som när du kniper utan knipkulor. Mellan övningarna bör du också vila några sekunder. Fördelen med att använda knipkulor är att de hjälper dig att utföra träningen på rätt sätt. Utan knipkulor finns risken att man tränar bäckenbottenmuskulaturen på ett felaktigt sätt.

Externa resurser

I min bok ”Stark,glad,gravid” kan du läsa mer om hur du ska göra www.miroforlag.se

stark glad gravid

Nästa inlägg kommer jag skriva om vikten av god hållning och hur du tränar för att få det. Tills dess önskar jag dig en hejdundrande härlig midsommar med sol och mycket jordgubbar och kom ihåg att att dans runt midsommarstång är också träning, för både kropp och knopp. Har du redan barn så passa på att träna med dem, kom ihåg” goda vanor skapar vi tidigt i livet, barn gör som vi gör”

 

IMG_0355Klara..färdiga..träna med barn

Glad midsommar!

midsommar

Ta hand om dig, vi hörs //Maria

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *