VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

Om att läsa böcker för barn

Igår började jag läsa en bok som jag köpte för ett tag sedan men som jag har glömt bort. Den heter Fem gånger mer kärlek, av Martin Forster.

Idag läste jag något intressant, igår med haha, men idag handlade det just om böcker och läsandet för barn. Tänkte att jag skulle skriva lite om det och dela med mig av den kunskapen, som jag inte visste om har tydligen gjort helt fel.

Jag läser mycket för Amanda och det gör jag dels för att jag själv älskar att läsa men också för att jag vet hur viktigt det är för hennes utveckling att få böcker lästa för sig. Det är ju så mysigt också att ligga på sängen båda två och läsa.

Brukar du läsa för ditt barn?

Tips för högläsning

  • Det viktigaste för högläsning är att involvera barnet i en dialog så att det blir delaktigt i att berätta historien. Högläsning ger inte lika mycket om barnet lyssnar passivt medans föräldern läser.
  • Ställ öppna frågor (Vad? Vem? Var? Hur?) istället för slutna frågor som kan besvaras med ja eller nej. Ta ibland en paus från läsningen och låt barnet berätta. ”vad är det som händer här?”.
  • Ställ följdfrågor. Om ett barn till exempel har svarat på vad en figur heter kan du fråga vidare om vad figuren brukar göra eller vart den är på väg.
  • Upprepa det barnet säger. Det är ett bra sätt att uppmuntra ett barn som svarar på frågor. Upprepa innebörden, du behöver inte upprepa med exakt samma ord. Utveckla gärna det barnen säger, till exempel ”Pettson tänder”. ”Just det, han tänder stubinen för att bomben ska smälla”.
  • Anpassa frågor efter barnets ålder och hjälp till med svar genom att ge ledtrådar om det behövs.
  • Låt barnet fundera och associera fritt. Följ barnets initiativ om det börjar peka i boken eller berätta olika saker.
  • Uppmuntra barnet när de svarar på frågor eller fantiserar kring berättelsen.
  • Försök att visa entusiasm och känslor för barnet. Syftet med läsningen är inte att komma till sista sidan. Låt boken vara en grunde för ert samtal där ni turas om att berätta, fråga och fundera.
  • Koppla gärna det som sker i historien till barnets egna liv.

Det som jag då har gjort helt fel är att jag inte har låtit Amanda avbryta mig när jag har läst. Men nu så vet jag bättre.

Trevlig läsning!


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att få de senaste uppdateringarna