VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK
Annons

Filmrecension: Fifty Shades Freed

small_61ef14a98f59b2595761b13f95c5212d-645_poster_hrNygifta Christan och Anna omfamnar till fullo sin komplicerade relation och sitt lyxiga liv i tron om att de mörka skuggorna från deras förflutna är långt borta. Precis innan hon axlar sin roll som Mrs Grey och han slappnar av i den ovana stabiliteten uppkommer nya hot som kan riskera deras lyckliga slut innan det ens har börjat.

Min vana trogen hade jag läst lite recensioner innan jag såg denna på bio, vilka såklart inte var till filmens fördel. Jag tror dock att många hatar bara för att hata, att det liksom har blivit en grej av det för så dålig var den inte. Jag blev positivt överraskad. Den hade med alla viktiga element från boken den är baserad på och dessutom fanns det både spänning och hetta.

Som jag har skrivit förr var jag inte så förtjust i tanken på Jamie Dornan som Mr Grey men jag tycker ändå att han har växt med filmerna. Dornan och Johnson tillsammans är inte alltid helt kompatibla men i Fifty Shades Freed känns de bekväma med varandra och man får se det där lilla extra som jag har saknat i de föregående filmerna. Och precis som i böckerna är det på något vis befriande att se Ana tuffa till sig lite och inte helt rätta sig efter Christian. Det finns såklart anledningar till att de gör som de gör men jag vill inte spoila något för den som inte har sett hela filmtrilogin.

I filmen fanns också plats för en och annan biljakt och det förhöjde spänningen lite – precis som med Anas före detta chef Jack Hyde. Jag ställer mig fortfarande lite frågande till hur han kunde komma in i deras bostad och på Christians jobb så lättvindigt. Det känns som om säkerheten borde ha varit mycket, mycket högre. Och hur kunde de inte ha fått fram att han och Christian hade en koppling?

Ja, det blev ett lite blandat betyg med några frågetecken men överlag är jag okej med filmatiseringen av sista boken. Nu är jag faktiskt lite sugen på att läsa om bokserien samt de två senaste som kommit! Vi får väl se vad som händer och sker.

Mitt betyg: 3/5

Originaltitel: –
År: 2018