VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

Filmad övning: superset för framsida lår

Jag kör väldigt sällan träning i maskiner men när jag de senaste veckorna i princip bara tränat med kroppsvikten som belastning kände jag mig i morse sugen på att köra lite tyngre benträning i bensparksmaskinen. Den maskinen fokuserar på framsidan av låret och eftersom all belastning ligger på benen och inte på ryggen som vid knäböj med stång och liknande är det lättare för oss som har varit gravida och därför inte vill pressa tungt med bäckenet att köra riktigt slut på musklerna i låren.

Men jag tycker om att krydda bensparksmaskinen med en extra grej. Man kan till exempel jobba med extra repetitioner som i första filmklippet där jag gör en halv repetition för varje hel. Detta är en film med ett par år på nacken.

Eller så lägger man till en extra övning med samma fokus; sissysquats. Detta körde jag idag på Hotell Tylösand. Upp på tå och aktivera bålen ordentligt; naveln nära ryggen. Tänk att höften ska vara sträckt hela tiden och det är bara knäleden som ska fällas. Efter 4 omgångar av dessa två kompisar var det svårt att gå ner för trappen ner till spat. :-)


Kommentarer


  1. Agge 9 juli, 2013 on 21:12 Svara

    Hjälp, bör man undvika tunga benböj när man fött barn?
    Eller bara under en viss period i början??

    • Lofsan 9 juli, 2013 on 22:30 Svara

      Det är helt individuellt. Jag orkar tex mer med benen än vad jag kan ha tyngd på axlarna. Du behöver träna upp din bålstyrka ordentligt och få ordning på bäckenbotten innan du på ett effektivt sätt kan optimera benträningen.

  2. Sanna 10 juli, 2013 on 08:46 Svara

    Hej! Jag har nu ett tag följt dig på bloggen och på nymo. Du är bara så bra!! Efter att ha tittat på nymo om löpning gav sig t o m min sambo ut och sprang han blivit inspirerad. Fortsätt med det du gör. Heja heja!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

För att få de senaste uppdateringarna