Min stora retorik/personligavarumärkesexpert Elaine skriver så bra om hur viktigt det är för bloggare att inse sitt värde, mätt i pengar. Jag jobbar aktivt för att öka värdet på bloggare och tycker att jag lyckas relativt bra men det är en utmaning.
Vi är ett par träningsbloggare som har byggt upp stora och trogna läsargrupper och jag är mån om att ta min läsarskara på allvar. Jag skriver gärna om produkter och varumärken som jag tycker om och vill förknippas med men jag skriver aldrig om något bara för att jag får betalt för det. Det är inte helt rätt och lätt att jämföra bloggare med tryckta tidningar men för att ställa saker i relation till varandra och ge er läsare som inte är inne i bloggsvängen lite perspektiv:
Sveriges två största träningstidningar uppger att de 2012 i genomsnitt sålde hälften så många exemplar av sina tidningar per utgåva som jag har unika besökare per vecka. Typ: de säljer 15.000 tidningar per utgivet nummer. Jag har 30.000 unika läsare per vecka. En annons i en stor träningstidning kostar upp mot 50.000:-. Samma företag som köper annonser i tidningarna vill att jag ska skriva om deras produkter. Gratis.
Vem tror ni gör mest intryck och ökar köpsuget hos läsarna? Tidningen eller bloggaren? Vad ger mest effekt för företaget?
Jag är noga med att skriva ut i bloggen när jag får produkter och jag tackar allra oftast nej till samarbeten. Jag är mån om att mina läsare ska se mig som en trovärdig kanal. Jag har gärna annonser på min blogg, det tar jag betalt för att kunna lägga än mer tid på min blogg och jag samarbetar gärna med företag men det ska vara ett schysst upplägg där läsarna inte luras och jag får en marknadsmässig ersättning. Jag är värdefull men ni är ännu viktigare!
Ska kika in hos E! Det här är viktiga och bra diskussioner!
Funderar lite, vilken träningstidning har 15 000 läsare? Med så få läsare är det tufft att rulla runt en redaktion tror jag.
Går man enligt Orvesto, vilket är kotym i branschen hittar jag ingen tidning så lågt. Fitnesslifestyle 74 000 och Topphälsa på 12o 000 ca. Däremot stämmer det helt med att träningstidningarnas webbar har långt färre läsare än de största träningsbloggarna.
Kolla i senaste numret av FL så står det där om jag inte minns fel.
De skriver själva antalet sålda nummer/tryckta nummer tror jag. Inte antalet läsare. Det är därför det är svårt att jämföra.
Aha, då förstår jag! Upplaga och räckvidd är inte riktigt detsamma, men jag tror nog sanningen ligger någonstans i mitten. Antalet unika prenumeranter är inte detsamma som hur mpnga som läser varje tidning. De räknar med att exemplar som ligger i exempelvis väntrum ses av många par ögon. Svårt och klurigt det här, men absolut en bra siffra att ha med sig!
Heja Lofsan! Bra skrivet. Mitt beslut att sluta upp med gratisreklam för företag med en marknadsföringsbudget har gett mig betalande annonsörer. Standardsvaret ”du är varmt välkommen att annonsera” har faktiskt gett en del. Inget fel på samarbeten som är win-win, men det är sällan det är samarbeten med just win-win. Oftare du-får-en-hantel-värd-100-spänn och vi-får-bästa-tänkbara-reklamplats.
Jag har skrivit en del om dold reklam (http://gymglam.se/reklam-i-bloggar/), som är vanligt på bloggar som drivs av yngre tjejer.
Tidningen Cosmopolitan skrev en bra artikel om detta, riktad till yngre tjejer, januarinumret.
Plus gjorde ett jättebra program om dold reklam också (http://www.svt.se/plus/artiklar/dold-reklam-i-bloggar) som fortfarande går att se på Svt Play. /Caroline
bra skrivet lovisa. och jag är väldigt nyfiken på hur du jobbar med röhnisch! (obs! ärligt nyfiken!) 🙂 jag tycker du gör det bra som jobbar med få varumärken – jag tycker det gör dig mer trovärdig. när det blir för många varumärken på en och samma blogg som man hyllar till skyarna så blir det too much – tycker jag själv – därför känns det liksom tryggt att läsa din blogg för jag vet att du gillar röhnisch av ett ”ärligt uppsåt” och även om ni har någon form av samarbete (vilket jag nästan förväntar mig) så känns det ändå bra, för du har inte samarbeten med tio miljoner märken liksom.
ps. ursäkta för något knasig kommentar – det är sent och jag är trött. god natt! 🙂
Röhnisch är winwin! 🙂
helt rätt. Absolut inget att tillägga eller säga mer än det – helt rätt.
Blir snart galen på företag som tycker jag kan göra reklam för dem, gratis, men för att få samma reklam i tryck betalar de tiotusentals kronor? Helt knäppt! Samtidigt vill jag inte uppfattas som att jag ”tror att jag är nåt”, liksom… om du förstår vad jag menar. Vill inte verka/framstå som mallig, typ..
Du är grym!
Läste igår en träningstidning för att jag ville ha inspiration för att förändra min träning lite. men slogs av tanken att det är bara reklam i den. det är inget fel på reklam men hela tidningen var full med all sorts reklam det slutade med att jag la ifrån mig tidningen och gick in till dig. för hos dig hittar jag träningsinspo och reklam för ett fåtal saker som är riktigt bra. och som jag mer än gärna själv köper och testar.
Tack för en underbar blogg som motiverar mig och gör min träning bättre och tack för att du föder mig med bra reklam. *ler*
Fast de flesta tidningar skulle ekonomiskt inte gå runt om de inte hade annonser. I sådana fall skulle en tidning kosta mycket mer än 40-70 kr som de brukar kosta…
Bra skrivet!!
Hur gör du för att få så fina muskler. Jag tycker jag tränar mycket men har nog kommit fram till att jag inte tränar tillräckligt hårt utan lattjar runt lite för mycket… Har du några tips? Jag springer, cyklar och styrketränar.
[…] Lofsan hittade jag imorse det här blogginlägget av Elaine Eksvärd (som bor granne med min gulliga […]
Tack Lovisa! Hade en lång mailkonversation med ett företag angående det här med ”samarbete” tidigare idag, så ditt inlägg kunde inte ha kommit mer lägligt för mig. http://yesterdayyousaidtomorrow-aniika.blogspot.se/2013/03/om-att-tjana-pengar-pa-sin-blogg.html
Du är en förebild.
[…] senaste dagarna har det skrivits mycket om PR och reklam i bloggar, av bland andra Elaine, Lofsan, Clara, Hanna och […]
Härligt Lofsan, en bloggares trovärdighet är ALLT!
Hellre tydliga annonser än sponsrade inlägg tycker jag.
Jag har inga ambitioner att tjäna pengar på min och Linas blogg (har helt enkelt privilegiet att ha en bra inkomst ändå). Jag skriver ibland om saker som kan köpas när jag tycker att barns hälsa gynnas av att fler köper dem. Annars är jag inte ett dugg sugen på att någon annan än vi ska tjäna pengar på vår blogg heller. Blir bara arg över förslag i stil med ”du får en billig grej om du skriver om den”.
[…] mer om vad som skrivs om PR och reklam i bloggar rekommenderar jag bland andra Elaine, Clara, Lofsan, Aniika och […]