VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

• Inlägg av:
  • Datum:
  • Kategori: Resor

Eftersom vi har gjort både många och långa flygningar med bebisar och barn har vi fått stor erfarenhet av hur våra barn fungerar och hur vi kan skapa så bra förutsättningar som möjligt för att resan ska gå så smidigt som möjligt. Det första vi gör att boka flighter som passar barnens dygnsrytm: antingen en förmiddagsflygning så att barnen sover på flighten, på så sätt kan vi köpa oss en timme mindre att behöva underhålla på eller en natt/kvällsflygning så att de vanliga sömnvanorna bibehålls. De allra flesta flygbolag låter barn under 2 år sitta i vuxens knä medan barn över 2 år måste ha en egen stol. Vi har haft tur med att ofta bli placerade så att vi trots två barn i knäet (när Sixten var under 2 år)  fått tre säten till förfogande. Men vi har också haft otur på så sätt att när vi på långa atlantflygningar bokat en bassinett (en säng som bebisar upp till 12 kg kan sova i) hamnat utspridda så att Hans sitter på ett ställe med ett barn och jag vid sängen. Det beror på hur många andra bebisar det finns på flighten eftersom det på de flesta större flygplan bara kan sitta två bebisar per rad för att syrgasmaskerna ska räcka och bassinetterna är placerade två och två. Har en annan familj också bokat bassinett får vi dela på oss med andra ord.

När vi flög till USA denna gång avstod vi från bassinett för att vara på den säkra sidan att istället få sitta tillsammans. Trots att vi hade olika bokningar hjälpte flygvärdinnorna oss så att vi på ditvägen hade tre säten i rad och på hemvägen (då Hans flög med oss) hade fyra säten i rad. Det underlättar något enormt när man reser med två så små barn som vi gör.

Vi försöker att inte göra för långa flygningar utan mellanlandning. Från Arlanda till Newark (en av New Yorks flygplatser) är det cirka 8 timmars flygning så den tar vi i ett sträck men när vi flög hem från Cancun i Mexico förra julen så flög vi Cancun-Newark Newark-Oslo Oslo-Arlanda för att dela upp det på bästa sätt. Hela resan tog mååånga timmar och eftersom man ”tappar” sju timmar på vägen så landade vi dagen efter avgång men då hade vi atlantflygningen nattetid. Det är den största och mest krävande resan hittills men också den som gett mest i upplevelseväg. Till New York denna gång så flög vi 10.40 från Arlanda och landade 13.45 på flygplatsen, det är lite dyrare att åka från Newark än Kennedy men kortare avstånd så vi väljer alltid SAS som landar där. Eftersom vi även denna gång hade mycket bagage med resväska till vagnen, två stora resväskor plus handbagage och två barn (bilbarnstol existerar inte i New Yorks taxis trots att barn enligt lag ska åka fastspänt) valde vi att åka med en så kallad Towncar istället för en gul taxi. De gula taxibilarna kör som biltjuvar och har små bagageutrymmen också, och eftersom barnen sitter i knäet så känns en stor svart van tryggare. De har ofta en liten barnkudde i bagageutrymmet dessutom. Jag rekommenderar att avtala om fast pris innan man startar, fast de priserna är exklusive tull (som höjdes 1/9), skatt och ibland bagage (per kolli). Det är som sagt dyrare än en gul taxi men då vet du att resan är trygg och du kan dessutom passa på att be om deras kort (om du är nöjd) för att förboka samma bil till hemresan eftersom de gula taxibilarna inte har någon taxiväxel att ringa till. Vi förbokade en gång en Towncar till nyårsdagen klockan 04.30 som stod utanför porten 2 minuter före, pålitligt.

För att fördriva tiden på flygplanet så brukar jag förbereda små paket med leksaker, typ små bilar och sånt till barnen som vi kan ta fram när tålamodet börjar tryta. Sixten älskar bilar och Baxter älskar allt som Sixten älskar så det är ett uppskattat sätt att flyga på. Jag packar ett eget handbagage till barnen med några av favoritleksakerna, fruktpåsar från Ella´s Kitchen, burkar med Pringles i, pipmugg och massa nappar (fler än vad man tror behövs, de försvinner!) och Sixten älskar att bära ryggsäcken på flygplatsen. I ett större handbagage packar jag ombyten till båda barnen (om det behövs kan de ha varandras dessutom) och viktigt: ett ombyte till mig själv, man vill inte behöva kliva över amerikanska gränsen iklädd en barnspya. Jag prioriterar bort tunga böcker till förmån för att se en film på skärmen när barnen sover eller blunda en stund. Sixten och Baxter sov i skift på vägen till USA denna gång så den där stunden kom liksom aldrig men de var å andra sidan väldigt glada. SAS flygvärdinnor är (till skillnad från deras telefonsäljare) så himla trevliga och jättebra på att prata med barnen. De kom med leksaker, hjälpte oss med brickorna när vi ätit klart på fem sekunder och så fick vi hänga bak i personalutrymmet hur mycket vi ville. Cred till SAS tjejer!

På Arlanda finns det små paraplyvagnar att låna vid specialbagageinlämningen, de kan man ta igenom säkerhetskontrollen och lämna vid gaten. Gilla! Minst ett bärredskap är obligatoriskt när man reser med två små barn, denna gång fick ErgoBaby följa med så att Baxter kunde sitta både på ryggen och magen. Den dagen BabyBjörn kommer med en kombisele skaffar jag en till bebis! Baxter var väldigt trött på Arlanda men vi kunde köpa öppna ögon med hjälp av iPad och iPhone, allt för att hålla honom vaken till starten. Framgångsrikt. Vi tog Arlanda Express till  och från Arlanda, bättre än taxi i rusningstrafik. Sixten älskar att åka tåg och var så högtidlig på eget säte. Sedan var han i himlen så fort vi nådde Arlanda och han kunde spana på flygplan genom de stora fönsterna. Denna resa var nog första gången som han verkligen förstod att han åkte i ett flygplan, innan har han varit med på det samtidigt som vi klivit ombord men sedan har han glömt bort det. Nu pratade han om det hela tiden och även sedan vi kom hem pratar han om ”Agnes och Sixten i plyplan, hättigt!” Barnens byxor är från Blingo.