VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

1.3 miljoner barn om året

1.3 miljoner barn, det är en himla massa. det är antalet barn som dör varje år till följd av utebliven amning i utvecklingsländerna. nestlé är tydligen den största boven i dramat. jag trodde det var gammal skåpmat, att nestlé gjorde bort sig för länge sen men tydligen är det fortfarande högaktuellt. jag har själv köpt gröt och barnmatsburkar från dem. men det var sista gången:

the loaded bow berättar barnmorskan Amy Osborne om eden verklighet hon själv har mött i Filippinerna och i Afghanistan. I Afghanistan är mödrarna så hjärntvättade av Nestlé att hela familjens inkomst användes till ersättning, vilket gjorde att de större syskonen måste gå hungriga. De som inte har råd med bröstmjölksersättning var så övertygade om att deras mjölk inte var bra att de gav bebisarna upptuggade kakor och sockervatten, berättar Amy Osborne, som undrar hur länge de barnen egentligen levde.
bilden föreställer en pakistansk kvinna som blev tillsagd att hon endast kunde amma ett barn; och då pojken. Flickan dog dagen efter att bilden togs. ”Sprid bilden”, bad mamman UNICEF:s personal, ”så att ingen gör samma misstag som jag gjorde”
inte meningen att skriva om massa hemskheter men jag har börjat läsa på en del om amning eftersom informationen i princip tar stopp efter 6 månader, då kommer man över sånt här. jag har iaf ingen lust att stödja nestlé efter att jag fattat att de fortfarande skurkar på som förut. 1.3 miljoner små holgisvarelser som dör pga okunskap som sprids för att tjäna pengar 🙁
då kör jag på hemlagat, semper, hipp och ellas kitchentillsvidare (och hoppas på att inte fler lik i garderoben ska uppenbara sig).

Kommentarer


  1. mammaistan oktober 11, 2011 on 11:31 e m Svara

    usch vad hemskt, fy fan. att man inte kollar upp sånt här. ja jag alltså. jag bara kör på. utan att tänka.

    • myfavorite oktober 12, 2011 on 12:27 f m Svara

      jag också, trodde som sagt att det var gammalt det där med nestlé och hittade av en slump. i den där bloggen ”a loaded bow” skrev hon massa hemskt om nestlé så nu väljer jag att bojkotta dem. köpte ny sempergröt idag och inte köpa nåt mer skurk-nestlé. så mycket man inte vet men när man får det svart på vitt så kan man ju välja, det är ju inte jätteknepigt att köpa de andra märkena istället bara.

  2. Marie Louise Elmgren oktober 17, 2011 on 3:53 e m Svara

    Skriv din kommentar här!

    Amning är det bästa för ALLA barn.
    Det tror jag att vi alla kan vara överens om. Men för de barn, som av någon anledning inte kan ammas är modersmjölksersättning enligt WHO-kodens Codex Alimentarius, det näst bästa alternativet.

    Marknadsföringen av modersmjölksersättning till föräldrar skedde för 40 år sedan, när det inte fanns några regelverk. När vi, precis som andra tillverkare, marknadsförde modersmjölksersättning på ett sätt som vi idag bara kan beklaga.
    Det positiva som kom ur det hela var WHO-koden 1981. Som Nestlé också har ställt sig bakom.
    Inom Nestlé arbetar vi mycket med frågan och har skrivit in WHO koden i våra Affärsprinciper, instiftat ett Ombudsmannasystem för att säkerställa den interna kontrollen av att alla medarbetare följer WHO-koden samtidigt som vi också arbetar med årliga revisioner i mer än 20 länder.

    Tyvärr föreligger en hel del missförstånd bakom de uttalanden som gjorts. Exempelvis kan man läsa att UNICEF beräknar att 1,3 miljoner barn dör till följd av dålig amning. Detta uttalande har i många fall tolkats som att 1,3 miljon barn dör för att de får modersmjölksersättning. Den ersättning som de flesta barn i världen får när de inte ammas eller som del av amning och som också kallas för modersmjölks-ersättning består till allra största delen av get- och komjölk, avkok på kassawa och andra ersättningar och inte på industritillverkad modersmjölksersättning som är dyr att införskaffa.
    Och visst håller vi med UNICEF om att många barn hade kunnat må mycket bättre om de hade ammats!

    Nestlé marknadsför inte modersmjölksersättning i utvecklingsländerna. När WHA (World Heatlh Assembly ) redan 2001 antog ett tillägg till WHO-koden om att man rekommenderade exklusiv amning i 6 månader (WHO-koden från 1981 rekommenderar exklusiv amning i 4-6 månader) var Nestlé (och är fortfarande) det enda företaget som implementerat detta i 155 utvecklingsländer. Dvs ingen marknadsföring sker av modersmjölksersättningar under 6 månaders ålder.

    Här i Norden följer vi också EU:s lagstiftning.

    Som ett bevis på Nestlés arbete i frågan har vi under året fått ett erkännande för vårt arbete av FTSEGroup, som enligt FTSE4Good criteria, anser att Nestlé lever upp till gällande riktlinjer.

    Vill bara påpeka att bilden som använts här ovan har använts under många år i olika sammanhang.

    Har du frågor kring detta är du välkommen att höra av dig direkt till mig på Nestlé Sverige.
    Marie Louise Elmgren

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att få de senaste uppdateringarna