VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

Önskeinlägg

Influencer_blogg_bloggare_lasar_fraga

Läsare frågar:

Kan du kanske skriva mer om träning och hur det påverkar stress. Jag behöver bli avstressad. Stor kram fina du. 😊❤

Jag svarar:

När du stressar, eller när du tränar, så ökar mängden adrenalin och kor­­ti­sol i kroppen. Efter att du har tränat slappnar stress-­systemet av igen i din kropp och utsöndringen av stresshormoner minskar. Trä­ning ”förbränner” alltså stress­­hor­moner. Men det gäller att ha rätt typ av träning, om du redan befinner dig i en vardag med mycket stress så är det tex inte läge att börja med HIT. Mer om det längst ner i inlägget. 

Jag kan inte tänka mig ett liv utan träning längre då jag vet hur jag mår av träningen. Det är inte bara för att få ner stressnivån, utan för att jag mår så bra av det. Varför du mår bra av träning är  för att träning utsöndrar endorfiner i hjärnan. Dessa höjer bl.a. humöret och ger dig lyckorus, ditt alldeles egna lyckopiller.

Är du redan stressad i vardagen så satsa på kortdistans, inte långdistans gällande cardio. Intervaller är toppen! Långpromenader funkar också bra, men undvik gärna långa löprundor som kan stressa på kortisolnivån – och undvik alltför intensiva HIIT-pass, som även de kan stressa mer än göra nytta. Allt stressrelaterat kan ha direkt motsatt effekt på fettansamlingen runt magen. Du ska bränna fett – inte bränna ut dig. Som min tränare Olga Rönnberg säger. 😛

traning_fitness_mama

Varför träning är bra mot stress:

  • Träning höjer serotoninnivån i kroppen vilket innebär att du får lättare att fokusera på positiva saker och tränga undan negativa tankar.
  • Den kognitiva prestationen förbättras, alltså din förmåga att bli mer produktiv (exempelvis på jobbet eller hemma, med barnen).
  • Träning underlättar spänningar i kroppen och minskar ångestkänslor.

OBS! Stress innebär dock en viss stress för kroppen OCKSÅ. Du behöver alltså finna en vettig träningsbalans i ditt liv. Att kasta sig från en hektisk jobbsituation ut på löpbandet i 180 för att sedan komma hem till ett kaos av läxläsning, ostädat hem och tjafs som suger energi – det är inte att rekommendera. Just cardio kan vara extra uppjagande, så satsa hellre på styrketräning i kombination med stretch och flexibilitetsträning som yoga, med ett fåtal cardiopass per vecka. Fokusera på kortare träningspass snarare än långa.

altan traning fitness mamma familj bloggare lamadre

Källa: Mama.fit


Kommentarer


  1. anonym 28 november, 2018 on 13:05 Svara

    Tack för svaret. Jättebra nu vet jag mer. Ha en fin vinter. Kramar.

    • ♡ Diana ♡ 28 november, 2018 on 14:30 Svara

      Anonym: Så lite så, jag gör mitt bästa. Träna på och ha en fin vinter du med. Kram

  2. Pia Widlund 28 november, 2018 on 14:34 Svara

    Bra skrivet om stress och träning, håller helt med!

    • ♡ Diana ♡ 28 november, 2018 on 15:51 Svara

      Pia: Tack fina Pia, det är viktigt att må bra och ha en stark kropp som orkar bära oss livet ut. :)

  3. Nalleh 28 november, 2018 on 19:17 Svara

    Bra inlägg, man känner sig lite mer träningsmotiverad faktiskt! 👌🏼👌🏼🤗

    • ♡ Diana ♡ 28 november, 2018 on 20:53 Svara

      Nalleh: Vad kul att höra fina du. Kör på, det är så bra för hälsan och hela kroppen. 😀

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste uppdateringar från mig