VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

Foglossning V.33

Lagom kul, nu har man då åkt på foglossning! Jag som trodde att jag skulle klara mig ifrån allt som va jobbigt (förutom viktuppgången) med graviditeten men det visade sig att jag inte va imun mot foglossningen. Jag har under en längre period känt att mina ljumskar tar otroligt mycket stryk när jag gått länge och sakta men säkert har blygdbenet som jag även kallar för muttbenet, verkligen börjat värka. Vännen Sara förstod på en gång att det va foglossning och jag började genast googla om det. Vad hittar jag, jo att alla symptomer jag just beskrivit för henne finns under en internet sida jag hittade.

 

Vilka är symptomen?
Smärta över blygdbenet och i ljumskarna är de vanligaste symptomen. Du kan också få ryggsmärtor, smärtor i bakre delen av bäckenet eller höftsmärtor. Det är vanligt med en skapande eller klickande känsla i området runt blygdbenet och smärtan kan röra sig nedåt lårens insida eller mellan benen. Smärtan förvärras ofta om du har benen brett isär, promenerar, går upp- eller nerför en trappa eller ändrar ställning dig i sängen. Den är ofta mycket värre på natten och kan göra att du sover dåligt. Det kan vara särskilt smärtsamt att gå upp på toaletten på natten.


Så vad kan man göra åt saken?
Jag har tex fått låna ett bälte från Sara som oxå hade foglossning i sin tidigare graviditet. Bältet ska stabilisera bäckenet och ryggen en aning och underlättar en hel del. Att inte röra sig för mycket och undvika bredbenta rörelser är en av många olika tips man kan få från sin barnmorska. Det finns rehabilitering för dom som har foglossning och det är oftast i form av Hydroterapi (träning i vattnet) eller akupuntur.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste uppdateringar från mig