VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

Roligt med risktvåan i Stockholm…tror jag…

Status? Ja, det går, som man brukar säga, framåt.

Bor du som jag i Stockholm så har det den senaste veckan varit en sånt mega-snökaos och kyla och halka att det varit svårt, för att inte säga ganska så dumt, att övningsköra. Så jag har mer fokuserat på teorin. Men, och det vara detta som jag tänkte komma till, jag börjar faktiskt närma mig dagen för uppkörning och mitt efterlängtade körkort. Jag känner mig så redo som man kan vara.

Rent generellt har jag nått ett sorts ”flyt” i bilen där jag inte tänker så mycket på hur jag växlar, trycker ner foten på kopplingen och allt sånt som jag i början tyckte var svårt att koordinera. Nu bara sitter det där. Ungefär som att cykla. Man bara gör det helt naturligt, och det är svårt att förstå att jag en gång för inte så länge sedan tyckte det var svårt.

Anyway, i och med att jag börjar närma mig slutet på min körkortsutbildning så behöver jag också klara av den så kallade risktvåan. Ett annat namn för det här utbildningsmomentet är halkkörningen, vilket illustrerar det praktiskt moment som man behöver klara av; ergo att köra bil på halt väglag. Jag behöver med andra ord boka risktvåan i Stockholm och som vanligt har jag gjort lite research på nätet för att se vad det finns för alternativ.

Då jag som sagt bor i centrala Stockholm har jag i första hand siktat på att hitta risktvåan i min närhet, och det har inte bjudit på några större problem. Vi kan börja med en trafikskola i city som enligt information – jag ringde till deras reception – nyligen börjat med att köra just risktvåan i samarbete med Gillinge (utbildningen utförs alltså på Gillingebanan), och det fina med detta är att man kan få koll på lediga tider på en bokningssida på nätet – och boka där direkt. Du kan läsa mer om denna risktvåan i Stockholm på den här sidan.

Bromma Halkbana är en annan välkända plats för risktvåan. Denna ligger inte så långt ifrån Bromma flygplats och vad jag har hört är det bra skyltat dit när man väl börjar närma sig. Här gäller dock endast telefonbokning, varför du behöver ringa första och få en status på vilka tider som är lediga. Ett annat alternativ är Driving Ranch Halkbana som ligger i Upplands Väsby, och som – mig veterligen – är en av Stockholms äldsta halkbanor, verksam med detta slags körkortsutbildning sedan 1985.

För min egen del lutar det sannolikt åt att boka på Gillinge, men jag har inte bestämt mig till hundra procent än. Ska läsa på lite mer om själva kursen, men jag gissar att det inte är så stor skillnad på själva upplägget av risktvåan från en halkbana till en annan.

En fråga som många ställer sig är förstås om man kan ”misslyckas” och få underkänt på risktvåan. Som jag har förstått det så kan man det. Däremot så kan det vara bra att veta att riskutbildningen inte i första hand är något ”prov” utan en utbildning. Det enda sättet att misslyckas på är om utbildningsledaren anser att du inte har kunnat tillgodogöra dig utbildningen på ett tillfredställande sätt. Vilket är samma sak som att säga att du inte har tillräckliga kunskaper bakom ratten för att genomgå risktvåan. Det är också därför som man ska boka den här utbildningen först när man känner sig ordentligt bekväm med att köra bil.

Vill du läsa mer om riskutbildningen rent allmänt så kan du kika lite i den här pdf:en.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att få de senaste uppdateringarna