Jessica är lic. personlig tränare och tränar sina kunder där de är; nybörjare som elit, ute eller inne, hemma eller på gymmet. Jessica är gift, har tre barn och älskar själv att springa långt, yogar helst varje dag men lyfter också gärna skivstången. Välkommen in till bloggen som vill boosta oss föräldrar att bli oövervinnerliga!

D-vitamin

I Sverige är det bara ett par månader vi kan ladda D-vitamin från solen, i juni och juli. Resten av året står solen helt enkelt för lågt. Det spelar ingen roll om vi lägger oss naken på en klipphäll en solig dag i oktober. Det ger oss ingen D-vitamin.

IMG_1261.JPG
Vad ska vi då göra? Vitamin D3 kan vi endast få via solen eller från mat som exempelvis fet fisk och till viss del i mjölk. Vet man att man inte äter så mycket av mat som innehåller D-vitamin behöver vi svenskar ett tillskott. Ett av få som vi behöver trycka i oss. Är man mörkare i huden behöver man mer. Forskning har dessutom visat att brist på D-vitamin kan leda till nedstämdhet.

Jag har fyllt på förrådet och äter dessutom ganska mycket fisk. Hur gör du?

2 thoughts on “D-vitamin

  1. Massor med fisk men också tillskott i form av flytande D-vitamin. Har kört det i något år nu under okt-mars och märker stor skillnad på välmående och ork hos mig! Fin bild på dig btw! kram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *