Jessica är lic. personlig tränare och tränar sina kunder där de är; nybörjare som elit, ute eller inne, hemma eller på gymmet. Jessica är gift, har tre barn och älskar själv att springa långt, yogar helst varje dag men lyfter också gärna skivstången. Välkommen in till bloggen som vill boosta oss föräldrar att bli oövervinnerliga!

Hemmaträning – stabilitet

Här kommer lite inspiration till träningspass i hemmet, om man har en Bosuboll, eller gymmet. Genom Abilica fick jag min bosuboll. Ett träningsredskap jag gillar. Detta är inte ett helt pass, snarare några övningar du kan krydda ett pass med. Genom att använda bosubollen, som är lite instabil kopplar vi på stabiliserande muskulatur som är viktig att stärka upp. Det ger lite extra sug i övningarna.
Övning 1:
Knäböj på bosuboll

IMG_1173.JPG
Stärker stabiliserande muskulatur runt framförallt höft och fot.

Övning 2:
Step över bosuboll

IMG_1174.JPG
En pulshöjande övning om du hoppar med tempo från sida till sida. Stärker stabiliserande muskulatur runt framförallt höft, knä och fot. Ju djupare du böjer benen när du landar desto tuffare för benen.

Övning 3:
Armhävning på bosuboll

IMG_1175.JPG
Stärker stabiliserande muskulatur runt axel och arm och kräver mer av din bålstyrka än en vanlig armhävning.

Övning 4:
Dynamisk planka med fotlyft

IMG_1176.JPG Stärker stabiliserande muskulatur runt axel och arm och kräver mer av din bålstyrka genom det instabila underlaget.

Avslutningsvis en övning för rörligheten i ländryggen:

IMG_1177.JPG
Böjda ben ger mer stöd åt ryggen om du är väldigt stram. Ligg i den position som passar dig bäst i ca 30 sekunder.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *