Jessica är lic. personlig tränare och tränar sina kunder där de är; nybörjare som elit, ute eller inne, hemma eller på gymmet. Jessica är gift, har tre barn och älskar själv att springa långt, yogar helst varje dag men lyfter också gärna skivstången. Välkommen in till bloggen som vill boosta oss föräldrar att bli oövervinnerliga!

Benträning på schemat

När jag tränar andra och även själv försöker jag jobba med musklerna från flera olika infallsvinklar. Jag kan ge morgonens benträning som exempel:

Jag började med djupa front squat. Dvs knäböj med skivstången framför kroppen mot bröstet. Ass to the grass, djupt ned, nästan rumpan i backen. Med stången på framsidan krävs det mer stabilitet eftersom du inte kan ”vila” stången över axlarna.

Nästa övning var box jumps, dvs jämfota hopp upp på en trälåda där jag landar djupt och mjukt. Den jag körde på var 50cm hög. På det sättet blandar jag även in spänst.

Den tredje övningen var en variant av utfall bakåt:

IMG_1081.JPG
Börjar ståendes på ett ben med vikt ovan huvud. Därefter ett stort steg bakåt. Sedan upp på ett ben igen utan att mellanlanda med fötterna jämte varandra. Här kommer stabiliteten in igen och utöver benens stora muskler blandar jag även in de små och viktiga musklerna kring vrist, knä och höft.

Ett enkelt tips för att stärka upp musklerna kring vrist, knä och höft är att stå på ett ben när du borstar tänderna. Ena foten på morgonen och den andra på kvällen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *