Monthly Archives: februari 2014

Tung styrketräning – Även för löpare

Just nu är det löpning som är min främsta prioritet. Jag älskar styrketräning men jag älskar löpning på långa distanser ännu mer. Innebär det att jag inte ska styrketräna?

Nej.

Innebär det att jag riskerar att bli ”för stor” och för muskulös och därmed försämra min löpning?

Nej.

Jag kan vända på det; behöver en löpare muskler?

Ja.

En vanlig missuppfattning är att styrketräning gör att man blir ”stor”. Det krävs mycket styrketräning för att bli ”stor”. Det krävs mycket och tung styrketräning för att bli ”stor”. Jag vågar påstå att den stora majoriteten av oss som styrketränar inte ligger i ”riskzonen” för att bli stora, om man nu är rädd för det.

Vi löpare har en tendens att välja bort styrketräningen som istället skulle kunna ge oss en bra skjuts i löpningen. En starkare, bättre balanserad kropp borde rimligtvis ge fördelar vid löpning. Givetvis gör den det. Styrketräningen hjälper oss inte bara med att stärka musklerna. Den hjälper oss att hitta obalanser, sådant som kan resultera i skador som i sin tur tvingar oss i ofrivillig vila från vår underbara löpning. Kroppen kompenserar svagheter och obalanser med ökad belastning på andra ställen som ställer orimliga krav och därmed kan ge krämpor.

20140226-194106.jpg
En gigantisk gladiator?
För egen del har jag gått in i en ny fas i min styrketräning. Denna löpare vill bygga muskler och därför är basen i min styrketräning nu tunga vikter. Med tunga vikter menar jag vikter som innebär att jag orkar ca 4 repetitioner av en övning.

Wish me luck!

Sveriges mest kuperade elljusspår?

Igår stod det 80 minuter distanslöpning på schemat. Jag hoppades på att hinna hela passet badandes i dagsljus och det fick jag. Vilken lycka! Jag utforskar fortfarande min nya hemort och igår sprang jag bort till Hackstaspåret. Jag valde den längsta rundan på 5 km. My God! Så sjukt kuperat! Branta, långa uppförsbackar. Jag har avverkat en hel del elljusspår i Sverige men detta tog priset. Upp och ner, upp och ner, kringelikrok. Missförstå mig inte, det var ett fantastiskt roligt spår, naturskönt. Pulshöjande.

20140225-193528.jpg
Första halvan av passet var tung. Inte bara för att det var ett kuperat spår. Jag var bara så tung i kroppen. De sista 40 minuterna gick bättre. Imorgon väntar riktigt snabba intervaller!

Inställt

Jag åt nåt dåligt igår till lunch. Magsmärtor hela kvällen och morgonen. Inget långpass imorse med andra ord. Nu är jag trött i mage och rygg men repar mig. Surt, sa räven.

Det blev en lugn söndag istället. Nya tag imorgon.

20140223-143326.jpg
Inte så tokigt det heller. Ikväll får vi besök av vänner. Nice.