Jessica är lic. personlig tränare och tränar sina kunder där de är; nybörjare som elit, ute eller inne, hemma eller på gymmet. Jessica är gift, har tre barn och älskar själv att springa långt, yogar helst varje dag men lyfter också gärna skivstången. Välkommen in till bloggen som vill boosta oss föräldrar att bli oövervinnerliga!

Ett löppass med fart

Igår hade jag ett roligt löppass på agendan. Löparcoachen hjälper mig att få fart på mina sega ben och jag tror farten börjar leta sig ut.

Gårdagens pass började med 10 minuter uppvärmning i form av jogg. Därefter följde 3 minuter i distansfart (75% av maxpuls), 3 minuter något snabbare och tillslut 3 minuter något snabbare än tävlingsfart på 10 kilometer. Detta upprepades 3 gånger. Riktigt roligt pass. Självklart avslutades passet med 10 minuter nedvarvning i form av jogg.

20130731-122722.jpg
Jag läste igår på Alla kan tränas blogg om ett löp-program hon läst om på Allt om löpning. Hon var inte så imponerad vilket jag kan förstå. Det blir sällan bra när man har ambitionen att skapa ett program som ska passa ”alla”. Helt enkelt för att ”alla” är olika. Hur gör man när man måste frångå programmet av en eller annan anledning? Om din kropp inte klarar belastningen, hur gör man då? Vem anpassar programmet utifrån dina förutsättningar och om du inte klarar programmet, är det kört då? Vem hjälper dig att formulera realistiska mål och hjälper dig dit?

Jag kan förstå att det inte bara är att anlita sin egen PT eller löparcoach, det kostar pengar som alla inte har. Dock krävs det en hel del av träningsprogram för ”alla”. Hur gör man ett sådant träningsprogram utan bakgrundsinformation om den person som sedan ska följa det? Ska personen själv ifråga göra ett test som placerar denne i en kategori som visar vilket program som är lämpligt? Ska man själv, utifrån sitt mål, placera sig i rätt kategori? Det kräver en del kunskap. Svårt, säger jag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *