Monthly Archives: juli 2013

REA-tips: Röhnisch

Sommaren är fylld av REA. En som verkligen är värd att lägga tid och lite pengar på är Röhnisch rea som pågår just nu men det finns en hel del kvar. Igår var jag in på deras butik på Norrlandsgatan i Stockholm och köpte på mig mina favorit-trosor:

20130731-195811.jpg
De är de skönaste jag haft och rekommenderas! Halva priset på dessa och en massa träningskläder. Kolla även in webbutiken om du inte har vägarna förbi Stockholm. Bland träningskläderna är shape tightsen en favorit. De sitter grymt skönt. Håller in och tightar till. Det blev inga träningskläder för min del denna gång men till hösten kommer jag nog inte kunna hålla mig då deras härliga orangea kläder dyker upp.

Detta är inte ett sponsrat inlägg utan enbart ett tips då jag gillar Röhnisch

Ett löppass med fart

Igår hade jag ett roligt löppass på agendan. Löparcoachen hjälper mig att få fart på mina sega ben och jag tror farten börjar leta sig ut.

Gårdagens pass började med 10 minuter uppvärmning i form av jogg. Därefter följde 3 minuter i distansfart (75% av maxpuls), 3 minuter något snabbare och tillslut 3 minuter något snabbare än tävlingsfart på 10 kilometer. Detta upprepades 3 gånger. Riktigt roligt pass. Självklart avslutades passet med 10 minuter nedvarvning i form av jogg.

20130731-122722.jpg
Jag läste igår på Alla kan tränas blogg om ett löp-program hon läst om på Allt om löpning. Hon var inte så imponerad vilket jag kan förstå. Det blir sällan bra när man har ambitionen att skapa ett program som ska passa ”alla”. Helt enkelt för att ”alla” är olika. Hur gör man när man måste frångå programmet av en eller annan anledning? Om din kropp inte klarar belastningen, hur gör man då? Vem anpassar programmet utifrån dina förutsättningar och om du inte klarar programmet, är det kört då? Vem hjälper dig att formulera realistiska mål och hjälper dig dit?

Jag kan förstå att det inte bara är att anlita sin egen PT eller löparcoach, det kostar pengar som alla inte har. Dock krävs det en hel del av träningsprogram för ”alla”. Hur gör man ett sådant träningsprogram utan bakgrundsinformation om den person som sedan ska följa det? Ska personen själv ifråga göra ett test som placerar denne i en kategori som visar vilket program som är lämpligt? Ska man själv, utifrån sitt mål, placera sig i rätt kategori? Det kräver en del kunskap. Svårt, säger jag.

Äntligen åkte stången upp!

Den där standardstången på 20 kg har varit min nemesis. Jag har på nåt sätt varit övertygad om att jag inte klarar att rycka eller stöta upp den. Och med allt halabaloo om crossfit, där stången används flitigt, har det gäckat mig ännu mer. Jag är ganska stark med kroppen som belastning vilket är det allra viktigaste men vill ju även kunna lyfta tungt.

Idag hade jag bestämt mig. Jag skulle frivända/stöta upp stången. Och vet du, det gick löjligt lätt!

20130729-201602.jpg
Jag kunde lätt slänga på lite vikter men det tar vi nästa gång. Nu är vi vänner men man vill inte vara för needy. Det viktiga är att få upp den. Nu är den uppe!

Älska semester

Äntligen är min långa semester här! Det är så lyxigt att vara hemma i 4 veckor och bara hänga med familjen, hinna med träningen utan att pussla allt för mycket.

Igår hängde vi med Helena och hennes familj på en strand på Ekerö.

20130728-203313.jpg
Det är så skönt att inte behöva tänka på klockan utan bara göra det man känner för. Som grädde på moset blev vi bjudna på god middag efteråt.

Imorse hoppade jag i löparkitet för 70 minuter distanslöpning. När jag drog visade termometern 22 grader och det blev nog varmare varje minut. Inte mitt favoritväder att springa i men karaktärsbyggande. Jag svettades som ett litet skållat troll och trots hettan gick det bättre än jag trodde.

Imorgon siktar jag på ett tidigt möte med skivstången på gymmet. Längtar! Älskar att träna på gymmet!

Svettig pannbenslöpning

Oj, vilken seg löpning jag hade hem från jobbet idag. Efter 10 minuters uppvärmning stod 6×2 minuters intervaller på mitt schema med 3 minuters vila mellan. Vilan var i form av lugn promenad.

20130725-203212.jpg
Intervallerna gick ok men den sista löpningen hemåt var som att springa i sirap.

Till saken hör att jag verkligen inte gillar att springa när det är riktigt varmt. I Stockholm har vi haft det riktigt varmt idag. Varför gör jag det då? På nåt sätt vill jag gärna utsätta mig för sånt som jag är sämre på. Jag springer hellre i snöstorm än hetta alltså måste jag bli bättre på att springa i hetta. Konstigt? Ja, kanske. Det var riktigt skönt när det var klart i alla fall. Det är ju en del av njutningen och kanske blir den större när utmaningen varit större?