Jessica är lic. personlig tränare och tränar sina kunder där de är; nybörjare som elit, ute eller inne, hemma eller på gymmet. Jessica är gift, har tre barn och älskar själv att springa långt, yogar helst varje dag men lyfter också gärna skivstången. Välkommen in till bloggen som vill boosta oss föräldrar att bli oövervinnerliga!

Tips från coachen: Om knäproblem

Det är många som går omkring med svaga knän. En vanlig orsak är att man inte byggt upp musklerna runt knäna för att klara den belastning man sedan kräver av dem. En knäskada kan göra att du behöver undvika träning vilket ger svaga muskler kring knäna. Det kan också vara tvärtom; du preparerar inte dina knän för den belastning du sedan utsätter dem för vilket i sin tur ger en knäskada. Det kan handla om att du är ovan vid träning sedan bestämmer du dig för att till exempel börja springa eller ännu värre spela fotboll/innebandy. Nu menar jag inte att det är dålig träning, jag menar bara att det kräver starka leder och ligament.

Jag rekommenderar inte att man ska använda knäskydd för att klara av att springa. Det som händer då är att du låter knäet vila och ”lata” sig när det behöver träna upp sig för att läka skadan och du blir således inte bättre. Om det gör för ont att springa utan knäskydd ska du inte springa förrän knäet är tillräckligt starkt.

Eftersom knäproblem är så vanliga tänkte jag dela med mig av min favorit prehab-/rehabövning för både knä- och fotled. Den kan man med fördel köra ett par gånger om dagen.


Jag kallar den Stjärnan eftersom den foten man inte står på går som i en halv stjärna. Du jobbar med de små musklerna som finns runt knä- och fotled. Se till så knäet, på den foten du står på, går rakt fram vid varje rörelse. Som med alla prehab-/rehabövningar räcker det inte att köra i en vecka. Trägen vinner!

2 thoughts on “Tips från coachen: Om knäproblem

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *