Det ska vara enkelt att baka och laga mat. Här hittar du just de enkla, snabba men ändå fantastiskt goda alternativen i köket! Köksbestyren blandar jag med en kopp inredning, två koppar mode och litervis med familjelycka. Välkommen – hoppas du kommer att trivas :) Kontakt: annika_lilja@hotmail.com

Annons

Fantastiskt firande i dagarna två ❤️

Godkväll!

Nu har vi landat i vardagen igen efter två dagars fantastiskt firande av min kära makes födelsedag. Som ni såg i förra inlägget så valde jag att överraska honom med en övernattning på en plats som är oss båda väldigt kär. Ett riktigt smultronställe som vi besöker några gånger varje år men som vi aldrig tidigare har övernattat på, Hotell Hovs Hallar. Vi älskar att vandra och upptäcka och njuta av naturen och platsen här bjuder verkligen på storslagna naturupplevelser. Skog, hed och branta klippor. Hotellet ligger mitt i allt detta och jag kände på mig att Mikael skulle uppskatta att få vakna upp som nybliven 50-åring mitt i allt detta. Min känsla var rätt, leendet när han förstod vart vi skulle sa mer än tusen ord.

Jag hade bokat ett rum med havsutsikt. När vi checkat in korkade vi upp en flaska bubbel, skålade och satt en stund och njöt av allt det fina vi hade omkring oss innan vi gjorde oss iordning för kvällens middag.

❤️❤️

Vi åt en fin trerätters middag.

hovs_hallar_restaurang_konferens_hotell_50 ar_firande_carpaccio

Carpaccio med senapskräm, parmesan och pinjenötter till förrätt. Så otroligt gott 😍

hovs_hallar_restaurang_konferens_hotell_50 ar_firande_ankbrost_apelsinsas

Ankbröst med apelsinsås till huvudrätt. Ankbröstet jublade jag inte över men Mikael tyckte det var väldigt gott.

hovs_hallar_restaurang_konferens_hotell_50 ar_firande_chokladpannacotta

Efterrätten blev en len och fin chokladpannacotta 😍

hovs_hallar_restaurang_konferens_hotell_50 ar_firande

Efter middagen tog vi en promenad i den ljumna kvällen. Dagens regnande hade slutat och vi fick njuta av en riktigt fin solnedgång som färgade himlen rosa. Vi hade väldigt skoj när vi gick där. Flamsade, tramsade och kände oss som nyförälskade tonåringar ❤️

Vi ❤️

Jag fotograferade massor, både omgivningen, Mikael och oss båda. Vid ett tillfälle då jag skulle ställa in självutlösaren på kameran så valde Mikael att föreviga mig. Jag hade ställt kameran i en bra vy och skulle efter det ställa in självutlösaren. Väldigt meckigt då jag hade kameran på marken… Varför jag inte ställde in självutlösaren först och sedan ställde kameran tillrätta kan man ju undra. Det hade ju underlättat en hel del. Kanske var det vinet som talade eller var jag bara omständig 🤣 Hur blev bilden som Mikael smygtog av mig då? Såhär:

Bjuder på den 😂 Tur vi var ensamma där ute med tanke på hur länge jag stod där upp och ner och meckade 😂

hovs_hallar_restaurang_konferens_hotell_50 ar_firande

Efter en god natts sömn och riktigt mumsig hotellfrukost gav vi oss på vandring längs Skåneleden. En storslagen utsikt längs med havet. Tyvärr gör inte bilderna naturen rättvisa men jag tror nog ändå ni kan se det fantastiska jag vill förmedla.

🌸

Tänk vilken livskraft växterna har som trivs och blommar så fint i nästan varenda liten klippskreva.

Magiskt 😍

Min älsk ❤️

Efter vandringen gick vi tillbaka till hotellet, pausade en stund och checkade sedan ut. Vi körde vidare längs kusten, stannade till ibland och sedan vidare igen. När vi var hemkomna gick Mikael för att hämta Molly på skolan. Just precis som han var iväg så knackade det på dörren. Där stod hans mentorselever som ville gratulera honom på födelsedagen. Jag bjöd in dem och gömde dem i vårt sovrum. När sen Mikael kom hem så kom de ut en efter en från sovrummet och överraskade honom. Wow, vilken succé! Han blev väldigt överraskad och så rörd.

Fina killar!

En av killarna hade gjort denna fina skylten åt honom. Tänk vilket jobb han lagt ner. Vilket hantverk, så fint! Den kommer få en hedersplats i trädgården framöver där någon fin växt ska få växa runt den.

På kvällen fortsatte vi firandet tillsammans med barnen. Vi beställde plankstek och hade det så mysigt.

Kvällen fortsatte med tårta och presenter. Ett riktigt lyckat firande för vår älskade Mikael i dagarna två.

❤️❤️❤️

Idag är vi tillbaka i vardagen igen men njuter fortfarande av det fina avbrottet vi fick. Tyvärr har Molly blivit riktigt dålig. Hon har haft feber till och från under snart två veckors tid och samtidigt klagat på ont i örat och halsen. Nästan lite varannan dags sjuk. Igår eskalerade det och hon fick så vansinnigt ont i örat på eftermiddagen. Sov knappt något alls inatt. Kunde inte ligga ner utan halvsatt och slumrade lite till och från. Gnydde i sömnen av smärtan. Idag fick hon vara hemma från skolan och besöka läkaren där en rejäl öroninflammation konstaterades. Hon har så ont och jag lider verkligen med henne. Vi är ju båda två så kallade öronbarn så jag vet precis vad hon går igenom, stackaren 💗 Nu hoppas jag att penicillinet hjälper snabbt så hon slipper ha så ont.

Hur är det med er? Har ni klarat er från dessa vårsjukor? Jag tycker knappt vi varit något annat än sjuka hela våren. Det går över oss alla.

Överraskning

overraskning_ledtrad_karleksbrev_50_ar_frulilja

Love ❤️

Imorgon är en mycket speciell dag, en dag som bör firas både avigt och rätt. Därför bestämde jag att firandet fick börja redan idag. Imorse när min kära man vaknade låg där ett litet brev till honom på sängen. Han öppnade, läste och blev alldeles tårögd. Inför hans stora dag imorgon ville jag överraska honom och med tanke på hans reaktion så tror jag att jag att jag lyckades.

Så här stod det i brevet:

overraskning_ledtrad_karleksbrev_50_ar_frulilja

Jag hade bokat in oss på ett hotell som ligger på en plats vi båda verkligen älskar. Med lappen fick han bara veta vad han behövde packa men inte vart vi skulle. I eftermiddags när vi kom hem från jobbet kom han med flera förslag på var han trodde vi skulle tillbringa natten men inget av dessa var rätt. Jag bara nickade och sa ja, kanske det på alla hans förslag. När vi åkte iväg sa jag bara i vilken riktning han skulle köra och gissandet på var fortsatte efterhand som jag gav färdriktningen. När vi hade ungefär en fjärdedel kvar av resan så gissade han rätt. Vilket leende han sprack upp när jag bekräftade gissningen 😍

overraskning_ledtrad_karleksbrev_50_ar_frulilja_asti_bubbel_mousserande

🍾❤️

overraskning_ledtrad_karleksbrev_50_ar_frulilja_asti_bubbel_mousserande_cinzano_hovs_hallar_restaurang_hotell

🥂

Nu pausar vi här en stund på rummet som har en fantastisk havsutsikt, skålar i lite bubbel och bara har det bra.

Vädret lämnar lite att önska men det ser ut som det kommer att spricka upp här nu framåt kvällen. Om en dryg timme ska vi dra oss mot restaurangen och avnjuta en trerätters middag.

Dags att lägga undan datorn och njuta av kvällen tillsammans med mannen i mitt liv ❤️

Rabarberpaj – en nyttigare variant

rabarber_rabarberpaj_nyttig_mindre_kalorier_sockerfri_viktvaktarna_viktvaktare_wwflex_sp_points_frulilja

Alla som gillar rabarber räcker upp en hand 🙋🏼

Eftermiddagsfikat denna söndag fick bli, inte så oväntat, rabarberpaj!! Idag gjorde jag en lite nyttigare variant av smulpaj som blev väldigt god. Smultäcket blir dock inte krispigt då jag inte använder vanligt socker men riktigt god ändå och den åts med god aptit av alla. Till och med lilla Molly, som är väldigt skeptiskt till mina nyttigare varianter av bakverk, tog två portioner och det är ett gott betyg!

Nyttigare rabarberpaj (5 port)

5 rabarberstjälkar

0,5 msk fibersirap gold

0,5 msk sötströ

Smuldeg

45 gr Bregott mellan

1 dl vetemjöl

0,5 dl sötströ

Gör så här:

Rensa och skär rabarbern i centimeter stora bitar.

Fördela ut rabarberbitarna i en pajform.

(Min hjärtform kan jämföras i storlek med en springform med en diameter av ca 21 cm.)

Strö över 0,5 msk sötströ och ringla över 0,5 msk fibersirap.

Smuldeg:

Blanda mjöl, sötströ och smör till en deg.

Fördela degen över rabarbern.

Grädda nederst i ugnen i 220 grader, 15-20 minuter.

Mums 😍

Servera med det du gillar att ha till din paj.

Idag lyxade jag till det med vaniljvisp men vaniljkvarg är också riktigt gott. Sötströ och fibersirap går utmärkt att byta ut till vanligt socker och sirap om så önskas.

Viktväktare: Bregott mellan 10 sp, vetemjöl 6 sp, fibersirap 1 sp. Hela pajen 17 sp vilket ger en portion för drygt 3 sp (3,4).

Kram Annika

Följ mig gärna på bloglovin för fler goda tips 🤗

Provresning

hund_valp_kopa_hund_kavalier_king_charles_frulilja

Jag behöver en hund 🐶❤️

Idag har vi provrest nya partytältet som vi köpt till studentfesten. Kände att vi ville kolla så att allt stämde och fanns med så vi inte skulle stå där dagarna innan studenten med skägget i brevlådan. Emil hade lilla Tessie med sig. Charmigare hund får man leta efter. Hon charmar oss alla och särskilt lilla Molly är helt betagen i henne. Molly älskar hundar och önskar sig inget hellre än en egen. Resten av barnen i huset har samma önskan. Det är väl vi föräldrar som är lite tveksamma till det hela…

talt_resa_partytalt_fest_student_frulilja

Brossan och Mikael i full gång att bygga stommen.

Här kan jag bo 🐶😍

Tältet är stort och rymligt med rejäl stomme. Frågan nu är bara på vilket håll vi ska ha det 🤔 Vi är inte riktigt överens om det. Vi flickor tycker det ska stå som på bilden här precis ovan med långsidan mot huset medan killarna vill ha en gavel mot huset som på bilden där Tessie sitter i det. Det är fördelar och nackdelar med båda hållen. Vi får se när vi närmar oss den stora dagen hur vädret kommer att bli. Blir det varmt och skönt tror jag vi kommer ställa det med långsidan mot huset och utan vägg uppsatt där. Ja, vi får se…

Så fint 💜

koren_noter_barnkor

Godkväll!

Ikväll har det varit stor invigning av byns stora fritidsverksamhet Sågen. Här hittar man alla dess aktiviteter som friidrott, gymnastik, musik, teater, street, café…. Ja allt 😀 Det är en stor satsning som kommunen gjort och samlat många av aktiviteterna som finns i kommunen under ett och samma tak i denna nyrenoverade tidigare industrifastighet. Perfekt!

9A0F1805-551F-45D2-9EB5-F924B8B96A15

Ikväll var det som sagt invigning och musikskolans barn- och ungdomskör sjöng. Ett fantastiskt fint framträdande med fem härliga låtar. De är så superduktiga allihopa. All beröm till deras engagerade körledare som verkligen tar fram det bästa ur dem.

A3EB0EAA-84F4-4359-8A9D-67CEF78916DC

Molly älskar att sjunga och vilken resa hon gjort sen hon började i kören som 6-åring. Då var hon så försiktig och blyg. Vågade knappt framträda och ville absolut inte att jag skulle lämna henne när det var körträning utan jag fick sitta på en stol längst bak i rummet under hela första terminen. Det gjorde mig absolut inget, allt för att hon skulle känna sig trygg och dessutom finns det inget vackrare än barn som sjunger så det var en fröjd att sitta där och lyssna. Idag springer hon glatt in till träningen och sjunger för allt vad halsen bär när de har uppvisningar. Hon har till och med sjungit solo ett par gånger. Så duktig 🤩

A0720241-F906-46C9-B4BE-D5CB6EE4AE3B

Finaste 💜

Nehepp, nu ska jag stänga ner datorn och titta på några avsnitt Vänner. Måste vara tidernas bästa komediserie. Gillar ni det?