Välkommen in i Fotohellas vardag. Fotohella är 46 år, mamma till tre 3 barn (Lovina, Alex och Anton) och gift med J. Bloggen är en blandning av vardagsliv, resor, tankar, foton, tävlingar, tips och events. En vardag fylld av härligt organiserat kaos med mycket kärlek. Anordnat Mammakryssningen under flera år! OBS!! Alla bilder jag själv fotat och lägger ut är mina och inte till för att kopieras och användas i annat sammanhang, tack! Kontakta mig på [email protected] vid frågor/samarbeten. Instagram: fotohella.

Bröllopsresan dag 3, Comosjön

Ja varje morgon klev vi upp till denna underbara frukostbuffé, och har ni sett yoghurten – det är med kaffesmak 🙂 Det fanns andra också, men kaffeyoghurten var riktigt krämig och god.

IMG_0709 IMG_0710 IMG_0953 IMG_0954 IMG_0956

Och den här utsikten varje morgon, inte helt fel 🙂

IMG_0950 IMG_0961

På lördagen den 28/10 så blev det en promenad efter frukosten mot den stora marknaden (flea market) som är öppen tisdagar, torsdagar och lördagar. På väg mot den stora marknaden så fanns där även en mindre ”matmarknad” på torget utanför vårt hotell. Kolla in tryfflarna! Mums ju.

IMG_0751 IMG_0752 IMG_0963 IMG_0964 IMG_0965 IMG_0962 IMG_0971 IMG_0976

Tog även chansen att gå in i den stora katedralen, kostade 1 euro. Och jösses vilken mäktig och vacker katedral, både på insidan och utsidan. Svårt att få med på bild med mobilkameran bara..

IMG_0977 IMG_0978 IMG_0980 IMG_0981 IMG_0982 Katedral, Comosjön

Passerade också Comos teater.

IMG_0984 IMG_0986

Framme på marknaden och det fanns verkligen allt att shoppa, en hel del ”skräp” men också en del bra fynd som väskor, jackor, strumpor och makeup. Det tog ca en timme att ta sig igenom hela marknaden, ville ju inte missa något, haha 🙂

IMG_0994 IMG_0995

IMG_0993 IMG_0996 IMG_0997 IMG_1002 IMG_1004

Efter marknaden så begav vi oss mot bergbanan (funicolaren) upp mot Brunate, från vårt hotell tog det bara 8-10 minuter att gå till bergbanan. Priset för t/r är 5.50 euro/person. Bergbanan är över 100 år gammal och turen upp tar ca 10 minuter.

IMG_1008 IMG_1009 IMG_1021

funicolare, bergbana, como, italien, tips IMG_1017

Den här fantastiska utsikten hade vi från restaurang Albergo Bellavista där vi käkade lunch, vi kom dit vid 14.30 och hann precis beställa innan de stängde köket inför kvällssittningen. Vi käkade pasta med champinjoner, 2 öl, vin, vatten och en chokladtårtsefterrätt och hamnade på en suma på 49.50 euro. Så det var den dyraste lunchen vi åt på resan. Men det var gott och med den utsikten så blev det magiskt att sitta utomhus 🙂IMG_1026 Italien, Italy, restaurang, utsikt, tips IMG_1032 IMG_1037

IMG_1042 IMG_1046

Bellavista, restaurang, como, Brunate, bergbana IMG_1050

Efter lunchen så var planen att promenera mot Ville Liberty som vi fått tips om och fonte Pissarotino, men jag vet inte riktigt hur vi gick men vi kom inte fram till någon fontän i alla fall, men vi gick och gick och såg vacker utsikt vart vi än tittade och spänande arkitektur. Annars är den 29 meter höga fyren Faro Voltiano ett tips, en promenad på två timmar. Vi gick inte dit, men jag har hört och läst om andra som tycker att utsikten är fantastisk där uppifrån.

IMG_1061 IMG_1064

IMG_1077 IMG_1079

Här är en bild ner mot och över Como och vårt hotell vid hamnen.Comosjön, view, brunate, tips, blogg, fotohella, travel

Efter att ha sett och gått mycket så tog vi en ölpaus på Trattoria dei Bracconieri innan det var dags att ta bergbanan ner igen. Det var helt klart värt att åka upp hit, ett måste om man är i Como 🙂

IMG_1095 IMG_1097 IMG_1100 IMG_1104 IMG_1105  IMG_1113 IMG_1117

Svårt att fånga på bild med en mobilkamera, men förstår ni hur vacker denna solnedgång va?! Hur hela Comosjön blev röd. Ett magiskt ögonblick och otroligt vackert att se.

IMG_1126 IMG_1130 IMG_1135

Senare på kvällen så blev det middag på ett av lokalbefolkningens favoritställen, restaurang El Merendero, vi fick vänta ett stund innan det blev ett ledigt bord, eftersom vi inte bokat innan. Vi tyckte väl att maten var okej, inte tipptopp. Priset för middagen för oss två blev 30 euro (en pizza, en burgare, en cola, en öl).

Och inte att glömma glassen som vi åt under dessa dagar, för det fanns verkligen gelaterior överallt i Como. En våffla med två kulor glass kostade 2 euro, med tre kulor 2.70 euro. En perfekt dag och kväll innan vi skulle hem till hotellet igen för att packa ihop för flygresan hem på söndagen 🙂