Dagsarkiv: 12 oktober, 2017

Vår resa till Ibiza, en otroligt vacker ö, utan partyprissar.

Halloumiburgare British Airlines IMG_9780 Airplane close up

Min och Lovinas resa till Ibiza startade tiidigt förra torsdagsmorse då klockan ringde 04.30. Vi klev upp, tog t-banan och Arlanda express till Arlanda för att checka in (gick inte att checka in och få boarding pass online). Vi kikade runt lite på flygplatsen innan det var dags att boarda planet. När vi väl satt oss ner fick vi alla höra att pga kraftiga vindar så skulle det ta ca 1 timme extra innan vi kunde lyfta. Så där satt vi.. Väl framme på Heathrow där vi mellanlandade var vi tokhungriga, käkade världens godast halloumiburgare (bilden här ovanför). Sedan flög vi vidare mot Ibiza, men även här var flyget försenat, suck liksom. Jag fick maila turistbyrån på Ibiza som ordnat med hyrbil åt oss på plats att de fick meddela dem om att vi var försenade.

Jaha undrar ni, varför ordnade de med hyrbil åt oss, jo, för denna resa lyckades jag faktiskt vinna via Spanska turistbyråns hemsida och i vinsten ingick även en hyrbil 🙂

När vi äntligen kom fram till varma Ibiza så var kl efter 18 och vi skyndade oss mot uthämtning av hyrbilen. Till min ”glädje” så insåg jag att bilen hade manuell växellåda och inte automat. Men inga problems tänkte jag, jag har ju ändå haft körkort i 20 år 🙂 Vi följde google maps mot vårt hotell, men lyckades missa en avfart och kom liksom bakvägen mot vårt hotell Can Lluc som ligger mitt på ön. Vi hamnade på en liten och ”härligt” gropig väg och jag tänkte, här kan väl inte hotellet ligga. Men vi körde vidare, upp för en smal ”lovely” backe med gropar och päronträd som hängde ner över vägen 😉 Vände om, kikade in omgivningarna, fastnade på en vägkant och fick några motorstopp, men vad gjorde väl det, fram kom vi på den minimala vägen där man absolut inte ville ha möte, haha 🙂

Ibiza IMG_9799 Grusväg på Ibiza

På kvällen mötte en representant upp oss från Ibizas resebyrå och vi käkade en 4-rätters middag på hotellet. Vi fick väldigt bra och värdefull info från henne, tips på saker att se på ön, att göra, bra parkeringsplatser etc. När vi ätit klart var kl strax före 22 och vi var såå trötta.

Can Lluc Ibiza IMG_9803 IMG_9805 IMG_9806

Vi vaknade upp i fredags till en varm och solig dag och vi var nyfikna hur det såg ut runtomkring hotellet, eftersom det var mörkt kvällen innan när vi kom dit. Vi hade en riktigt mysig uteplats precis utanför vårt rum och gigantiska kaktusar 🙂 Det tog en stund innan vi hittade in till frukostmatsalen, vilket var ett litet men charmigt rum med allt vad vi ville ha, dvs croissanter, färsk frukt, yoghurt, pålägg och vi kunde från en meny beställa nygräddade pannkakor, äggröra eller annat varmt. Utsikten från vårt frukostbord var inte heller fel, vi blickade ut över poolområdet. Efter frukosten tog vi bilen in mot centrum där vi hade en inplanerad privat guidad tour. Vi fick bra tips om en gratis parkering precis innan man körde in i Ibiza (Eivissa) stad, precis bredvid B-fit, Ibiza sports club och där lyckades vi hitta den sista lediga platsen, Yey 🙂

Hotel Rural Can Lluc Kaktus Hotellfrukost IMG_9825 IMG_9826

Från parkeringen tog det ca 15 minuter att gå in till Ibiza stad och till hamnen, vi kikade in alla gigantiska båtar som lagt till, vi gick förbi roliga skyltar där det tydligt visade vart man skulle gå om man var sugen på burgers eller varför inte en gin o tonic 😉

Vi mötte upp vår guide vid Hippiestatyn och hon tog oss sedan på en ca 2 timmar lång promenad genom Dalt Vila (betyder hög stad) som är Ibizas gamla stad. Och vilken utsikt!

Eivissa Ibiza hamn Smoothies Dalt Vila, Ibiza IMG_9842

Vi gick igenom en öppning i stadsmuren för att komma in och upp till gamla stan, muren sträcker sig runt längs gamla stan, den uppfördes på 1500-talet för att skydda staden mot angripare och har tagits med på UNESCO:s världsarvslista. Vi var också in i Santa Maria katedralen, väldigt vackert på insidan. Hela Dalt Vila är imponerande välbevarat och det var mysigt (men varmt) att strosa runt i gränderna på kullerstensgatorna. Och vi fotade mycket på byggnaderna men framförallt på den vackra utsikten.

Dalt Vila IMG_9852 IMG_9857

Efter att ha kommit ner från berget där gamla stan ligger savi hejdå till guiden och tackade för all fantastisk historia vi fick höra om staden. Sedan gick vi till Croissant-Show för vi ville käka lunch, ett café jag läst om innan vi reste. Och mums så god sallad jag åt. Lovina käkade en pizza. De hade självklart en hel del croissanter också och vi hade kunnat sitta där läänge 🙂 Och den trevliga ägaren av Croissant-Show var på plats och såg precis ut som Salvador Dali med sin tjusiga och lätt originella mustasch, hihi 🙂 Efter lunchen så promenerade vi runt lite i stan, passerade Hippiestatyn igen innan vi gick mot bilen.

Croissant-show IMG_9860 IMG_9865 Hippiestaty, Ibiza

Bilen styrde vi sedan från Ibiza (Eivissa) stad mot San Antonio för att svänga av ner mot sydvästra kusten, vi tog en avstickare till stranden Cala Moli innan vi körde vidare på dessa snirkliga och branta vägar mot vårt mål som var Cala D´Hort. Här nedanför ser ni en bild på hur det kan se ut när bilar parkerat (på varsin sida av vägen). Gissa hur kul det är att få möte då i en uppförsbacke med 15 % lutning plus att bilen framför kör sakta och man har bilar bakom sig? (den svarta bilen som syns bredvid mopeden står parkerad, dvs liite för långt ut i gatan när man kommer och kör). Ja roligare bilupplevelser har jag varit med om, haha 🙂 Tur att jag är snabb i pareringarna.

Flower Power Cala Moli IMG_9884 IMG_9905 IMG_9907

Cala D`hort IMG_9911

Och alltså utsikten i solnedgången ut mot Es Vedra var magisk, så otroligt vackert och vilka vackra bilder Lovina tog med sin systemkamera. (Nu är det här bara bilder från min mobilkamera).

Es Vedra Es Vedra, Ibiza IMG_9926

Det tog ca 25 minuter att köra tillbaka till vårt hotell på kvällen och det smakade riktigt bra med nachos och guacamole i hotellrestaurangen på kvällen, en kall öl till mig och en kall cola till Lovina 🙂 Sen sova!

IMG_9952 IMG_9944

Morgonen efter käkade vi goda frukosten och Lovina beställde även pannkakor. Kollade runt lite och fotade vid hotellet, hittade citronträd, olivträd, kaktusar och vackra blommor.

IMG_9957 IMG_9960 IMG_9966 IMG_9971 IMG_9978

Efter en heldag på fredagen med snirkliga, smala och branta vägar/backar var det riktigt skönt att styra bilen mot den nordöstra sidan av ön mot hippiemarknaden Las Dalias. Breda och asfalterade vägar med lätta lutningar 🙂 Vi märkte tydligt att vi närmade oss marknaden då de flesta letar gratis parkering och parkerar efter vägarna precis överallt. Otroligt många bilar. Men vi körde närmare själva marknaden och betalade 3.50 euro för en parkeringsplats 🙂

Las Dalias IMG_9995

Hippiemarknad IMG_9987

Vi strosade runt och tittade på allt färgglatt, fanns hur mycket som helst att shoppa. Liite dyrt kanske men väl värt ett besök 🙂 Och det fanns en hel del att äta, en hemmabyggd karuasell för barn att åka, vackra blommor etc.

Las Dalias, Ibiza IMG_9999 IMG_9997 IMG_0003 Las Dalias

Efter ett gäng timmar på marknaden så kände vi att vi ville tillbaka till hotellet för att bara ta det lugnt vid poolen 🙂IMG_0011

Så det gjorde vi, tog det lugnt på hotellområdet, vid poolen men promenerade även runt och fotade.

IMG_0019 IMG_0020

IMG_0038 IMG_0058 IMG_0059 IMG_0061 IMG_0065IMG_0091

På söndagen startade vi morgonen med den goda frukosten och sedan en heldag vid poolen, blå himmel och soool 🙂

IMG_0096 IMG_0098 IMG_0097 IMG_0195 IMG_0121

IMG_0114 IMG_0165 1A86379E-1B0A-4491-B92B-212ACD55A3E3

IMG_0151 IMG_0144

Lunchen lyxade vi till oss och åt på hotellet, typ 500kr totalt för osttallrik till mig och fisk till Lovina 😉

IMG_0176 IMG_0177IMG_0174 IMG_0198

På kvällen följde vi en skylt som gick vid sidan av mot hotellet ”Sunset” och hittade en perfekt plats att ta foton på solnedgången. En perfekt avslutning sista kvällen på vår resa.

IMG_0086 IMG_0199 IMG_0213 IMG_0237 IMG_0240

IMG_0220 IMG_0251

IMG_0250 IMG_0271

De på hotellet var riktigt trevliga och ordnade alltid specialbeställningar till oss, Lovina föll för deras guacamole så de ordnade fram lite olika till henne varje kväll. Och jag ville ha en fruktsallad sista kvällen och fick in ett mästerverk 🙂

IMG_0279 IMG_0282

Tiidigt på morgonen i måndags klev vi upp och körde mot flygplatsen, lämnade ifrån oss hyrbilen och checkade in. Vi har haft underbara dagar på Ibiza och vi åker gärna dit igen. Vi märkte inte av något från ”partyön” utan såg och upplevde sidan med vackra vyer, landskap, historia, solnedgångar och poolhäng. En riktigt mysig tjejresa 🙂 Tack bästa dotter Lovina för att du är du, en klok tjej, en perfekt ”co-driver”, smart, snäll och en glad. Perfekt resesällskap.