Dagsarkiv: 10 augusti, 2017

Underbara fjällvärlden

Det är svårt att förklara och visa med bilder på all den vackra natur som vi upplevde i Höglekardalen/Bydalsfjällen veckan efter vårt bröllop. Och nej vi åkte inte på bröllopsresa då efter bröllopet (det gör vi i oktober) utan valde att åka till Jämtland och fjällen med våra barn. Vi ville spendera tid med dem, för oj så duktiga de varit inför all planering och allt fix inför bröllopet. Vi hade en underbar vecka med vandring i bergen, den första dagen gick vi mot Dromskåran och igenom den 800 m långa skåran som är 150 m bred och 70 m hög. Hela vandringen blev nästan 1 mil. När vi kom upp från Dromskåran möttes vi av en underbar utsikt över berg, dal, små sjöar och snö i fjärran. Det var magiskt!IMG_8465 IMG_8466 Det enda negativa med veckan var all mygg, för de var ta mig tusan överallt, mest utsatt var Lovina som trots myggmedel på sig (även utanpå vantar) blev biten rakt igenom. Och en del av myggorna var i size stor. Se bilden här nedanför.

Bilden till höger om blomman här nedanför är taget på vattenytan ner på stenar, ni ser hur klart vatten det är!IMG_8464Förutom all vacker natur så åt vi en kväll på restaurangen i Höglekardalen, och det var den absolut godaste halloumiburgaren jag nånsin ätit. Fantastiskt god 🙂 Vi vandrade även upp till Västfjällets topp, där var det magisk dimma, eller moln som låg lågt, Jon och de stora barnen klättrade även upp för ytterligare ett berg. Vi promenerade en dag genom skogen, över en hängbro mot Storfallet som är ett vattenfall mitt i skogen och ca 150 trappsteg ner. Vi hann även med att besöka barnens fiskedamm och vi paddlade kanot (140kr för halv dag). Fotade solnedgångar och njöt av fjälluften och naturen. Om man ville så kunde man hyra cykel (140kr för halv dag), gå på bäversafari, rida häst, besöka Barnens fäbodvall (vi hann tyvärr inte) och mycket mer.

Vi bodde i en fjällstuga med 6 sovplatser. Och jag rekommenderar verkligen barnfamiljer och göra en resa till dessa fjäll.IMG_8470IMG_8467