Träning, hälsa och kost under och efter graviditeten, kom i din bästa mammaform! Få råd av dietist, hälsopedagog och personlig tränare

Magträning för gravida

Ryggbesvär är vanligt under graviditeten och kan lindras av starka magmuskler. Eftersom den stora raka magmuskeln delar sig ska man inte träna den utan koncentrera dig på de sneda magmusklerna.

Träning av de sneda magmusklerna gör det lättare att krysta i och med att du får en ökad kroppskännedom, du använder dina muskler på rätt sätt!

Träning av de sneda magmusklerna kan man göra under hela graviditeten men undvik att ligga på rygg och lyfta båda benen samtidigt samt ta spjärn med fötterna under en tung möbel och därefter reser överkroppen, det ökar trycket mot bäckenbotten!

Här kommer två övningar som passar gravida. även höggravida med orken kvar.

Den första kräver lite kroppskännedom, du ska tänka dig att höger axel strävar mot att nudda vänster knä (i tanken!).

Den andra kallar jag midjenypet för det är så det ska kännas. Ligg på sidan och stryk med handen längs med ovansidan av benet. Försök att nå knät med handen och då ska det kännas i midjan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *