Träning, hälsa och kost under och efter graviditeten, kom i din bästa mammaform! Få råd av dietist, hälsopedagog och personlig tränare

Magövningar för gravida, här kommer bilder

För någon vecka sedan skrev jag om magövningar för gravida och att det fanns stora fördelar  med att träna de sneda magmusklerna inför förlossningen. Här kommer nu bilder på ett par av de övningar som deltagarna i FunkyMama får lära sig.

Övning 1

Rotera överkroppen

Rotera överkroppen åt sidan, axeln ska sträva mot midjan. Byt sida.

Sträva efter att axel ska möta midja

Övning 2

Midjenypet

Ligg på sidan, hitta balansen och skruva in naveln mot ryggraden. För handen längs med sidan av kroppen. Det ska ”nypa” till lite i midjan.

Handen stryker längs med benet

Övning 3

Ben mot taket

Hitta balansen, skruva in naveln mot ryggraden och lyft båda benen mot taket. Det går utmärkt att endast lyfta det övre benet om det känns för tungt.

Magövning för gravida

Här överdriver jag rejält...

Övning 4

Sneda situps

För att koppla ur den raka bukmuskeln gäller det att ligga på sidan, nästan som ovanstående övningar. Bröst strävar mot knäna.

Gravidträning av sneda magmuskler

Sneda situps, höger axel mot vänster höft

Träna magen under graviditeten

Vänster axel mot höger höft

En reaktion på ”Magövningar för gravida, här kommer bilder

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *