I den här bloggen får du ta del av dagliga inlägg om alltifrån familjelivet med mina tre barn, Zacharias, 13 år, Joshua, 10 år och Alyssa, 4 år. Jag skriver även mycket om mat – och då främst recept och tips. Då jag i grunden är utbildad frisör, har jag ett stort intresse för hår och skönhet, vilket jag skriver om och där blir det inlägg med recensioner på produkter, tips, hur du fixar den där frisyren och så vidare. Jag är även utbildad journalist och hänger med i kändisvimlet på fester och event. Och utbildad fritidsledare på det. Jag skriver om sådant andra inte gärna vill prata om. Och jo, just det. Mitt mellanbarn har även adhd och autism. Väl mött! Kontakt: pesonen_emma-lou@hotmail.com

Tips inför matlagning: skippa smör, matfett, margarin och olivolja när det gäller tillagning av FÄRS

DSC_0015

I söndags, då jag gjorde i ordning finsk fattigmanskost till lunch, passade jag på att fota skyn jag använde till att göra brunsåsen i just det receptet. Jag fräste hela 1 kilo nötfärs, nyckelhålsmärkt med en fetthalt om 10 %. Jag använde inget smör, matfett, margarin eller olivolja eftersom färs utsöndrar enormt mycket vätska när det blir stekt. På bilden ovan ser ni 2 dl sky från 1 kilo köttfärs, och då stekte jag inte färsen tillsammans med något annat än lök och kryddor.

Mitt tips är därför att ni utesluter margarin, matfett, smör och olivolja då ni steker färs, eftersom färsen utsöndrar en hel del fett i form av vätska.

Fler tips inför matlagning finns HÄR! och mina matrecept finns kategoriserade där de hör hemma under fliken ”bak- och matrecept” som ni hittar ovanför headerbilden. Låt musen vila på fliken, så kommer flera alternativa kategorier upp automatiskt.

En reaktion på ”Tips inför matlagning: skippa smör, matfett, margarin och olivolja när det gäller tillagning av FÄRS

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *