I den här bloggen får du ta del av dagliga inlägg om alltifrån familjelivet med mina tre barn, Zacharias, 13 år, Joshua, 10 år och Alyssa, 4 år. Jag skriver även mycket om mat – och då främst recept och tips. Då jag i grunden är utbildad frisör, har jag ett stort intresse för hår och skönhet, vilket jag skriver om och där blir det inlägg med recensioner på produkter, tips, hur du fixar den där frisyren och så vidare. Jag är även utbildad journalist och hänger med i kändisvimlet på fester och event. Och utbildad fritidsledare på det. Jag skriver om sådant andra inte gärna vill prata om. Och jo, just det. Mitt mellanbarn har även adhd och autism. Väl mött! Kontakt: pesonen_emma-lou@hotmail.com

Mjölk, fil och yoghurt till små barn

Foto: ARLA

Foto: ARLA

Mjölk har ett innehåll av mycket kalcium, vilket är nödvändigt för uppbyggnaden av skelettet. Mjölk är även rik på protein, B-vitamin, A-vitamin, D-vitamin och mineraler.

Å andra sidan hämmar kalcium järnupptaget. Om barnmaten innehåller för stor del mjölk eller mjölkprodukter, innebär detta en risk att barnet inte tar upp järnet lika bra.

Därför är det klokt att vänta med mjölk som måltidsdryck tills barnet närmar sig ett års ålder. Detta gäller även större mänger av fil och yoghurt.

Mindre mängder som ingrediens i matlagning eller i gröt, inger dock ingen risk. Vänta heller inte för längre med introduktionen av mjölkprodukter, eftersom det då kan bli besvärligt för barnet att vänja sig vid de nya smakerna. För äldre barn är mjölk och mjölkprodukter viktiga näringskällor.

OBS! Små barn ska inte serveras opastöriserad mjölk, då sådan kan innehålla skadliga bakterier.

Källa: Livsmedelsverket.

Kika gärna in mina andra tips inför matlagning av barnmat – och glöm inte alla mina barnmatsrecept som finns kategoriserade stegvis under fliken ”barnmat” som du hittar ovanför headerbilden. Jag är noga med att korrekt följa Livsmedelverkets råd av vad barn får och inte får äta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *