VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

KOMET del 3 – befriande och känslosamt!

förra veckan hade jag haft en tuff måndag och kände mig som världens skrutt-mamma när jag åkte hem från utbildningen. idag har inte dagen heller varit ngn dans på rosor och jag har varit SÅ trött. men jag tog mig iväg iallafall och känslan när jag satte mig i bilen för att åka hemåt var – BEFRIANDE!

idag var det mycket ärlighet och känslor och vi sitter i samma båt, mer eller mindre!

fokus idag låg på våra upplevelser av den gångna veckan, den gemensamma stunden och att ge BERÖM!

så vi gick igenom FUB – Förberedelser, Uppmaningar och Beröm.

vi ska fortsätta ha tydliga rutiner, tid för barnet att avsluta, påminnelser och positiva uppmaningar vilket leder till att barnet gör som det ska och vilket leder till konsekvenser såsom uppmuntran, beröm och uppmärksamhet!

när det gäller att ge beröm är det 6 steg vi ska följa, här kommer dem mkt kortfattade:

  1. beröm barnet så snart barnet börjar börjar göra det du bett om.
  2. ge beskrivande beröm. det räcker alltså inte med ett ”vad duktig du är”.
  3. var tydlig. blanda aldrig in kritik i berömmet ex. säg inte ”vad bra att du tog av dig skorna MEN du hängde inte upp jackan”.
  4. ge ditt barn beröm på ett varierande sätt ex. olika formuleringar och kroppsspråk (tummen upp, klapp på axeln, high five).
  5. när barnet tar egna initiativ så ska man ge extra mycket beröm!
  6. beröm ofta och varje gång. särskilt viktigt är det när barnet lär sig ett nytt beteende!

alltså, vi ska berömma våra barn OFTA – MEN – något vi diskuterade var skillnaden mellan självkänsla och självförtroende. OCH beröm som ges i form av ”vad duktig du är” stärker självförtroendet och det är alltid kopplat till prestation! men ger man mer beskrivande beröm som verkligen visar att man har SETT barnet  och dess handling så stärker det självkänslan. ett bra exempel gav en av ledarna och det är när ett barn åker ned för rutschkanan så säger vi ”vad duktig du är!”  och istället kan vi säga ”vad kul du såg ut att ha det och vad fort du åkte!”! det förstnämnda påpekar att PRESTATIONEN är bra och det andra påpekar att JAG SOM INDIVID blivit sedd och att mina känslor uppmärksammats! bra självförtroende är såklart bra MEN det ska finnas en balans mellan självförtroende och självkänsla.

för säg mig, hur många av er därute har lika bra självkänsla som självförtroende? jag har ingen balans där kan jag säga!

så här långt kan jag sammanfatta KOMET-utbildningen såhär: GEMENSAM STUND – FÖRBEREDELSER – UPPMANINGAR – BERÖM! och my, vad vi har mycket att jobba på här hemma. men jag känner verkligen att det här är så oerhört nyttigt för mig och för M och jag är SÅ glad över att jag slank in på ett bananskal på den här utbildningen!

OCH för TREDJE MÅNDAGEN I RAD så sov båda ungarna utan bråk kl.20.00. vad är summan av den ekvationen? JO – att jag ska hålla mig borta på kvällarna 😉

läs om de två föregående ”lektionerna” HÄR!

 


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att få de senaste uppdateringarna