VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

KOMET del 2 – ”läxförhör” och dåligt samvete!

komet2

idag var det dags för del 2 av 10 i föräldrautbildningen KOMET. dagen idag har varit ganska jobbig – stora W har inte varit på sitt bästa humör och jag hade INGEN ORK att åka iväg och sätta mig i 2½ timme… MEN naturligtvis åkte jag iväg eftersom jag inte tycker att trötthet är ett rimligt skäl att strunta i utbildningen!

väl där så var inte min sinnesstämning på topp efter en dag som världens sämsta mamma utan ork… men det är väldigt skönt att sitta där med en bunt andra föräldrar med barn i olika åldrar som berättar om liknande situationer, känslor och beteenden som själv tycker att ”man är ensammast i världen om” och det är ”bara vi som har det såhär”!

vi hade litet ”läxförhör” angående den gemensamma stunden som innebär att man en kvart, helst varje dag BARA ska ägna sig åt sitt barn och leka något som barnet bestämmer, stänga av telefonen, tv:n och BARA ha kvalitetstid med barnet. en kvart låter som SÅ lite tid! MEN i vardagsstressen, där man har flera barn, man ska laga mat, tvätta, ta hand om tvätt, städa m.m m.m så förvandlas en kvart till en evighet! OCH det är bättre med många små stunder per vecka än att smälla på med en heldag i mariebergsskogen. nja, jag fick iallafall bakläxa eftersom det är M som har haft dem här kvartarna med stora W och det är lika viktigt att jag har dem! så nu har jag och M bestämt att vi ska ha dem varannan dag!

det vi gick igenom idag var FÖRBEREDELSER och UPPMANINGAR och att vi ska göra en BETEENDEANALYS över situationer där konflikter uppstår!

en BETEENDEANALYS innebär att man ser till vad barnet gör (ex. tjatar efter glass i affären) vad som har hänt INNAN och vad som händer EFTER. exempelvis idag var inte jag på topp och det avspeglades direkt på stora W  som blev tiotusen ggr busigare än vanligt och jag blev bara mer stressad. jag triggade alltså hans BETEENDE och hur gjorde jag efteråt – JO stressade vidare för att hinna till öppna förskolan! alltså helt fel!

det man kan göra för att förebygga att situationer uppstår är att FÖRBEREDA barnet. det kan exempelvis gälla nattningen:

1. barnet behöver TID för att AVSLUTA eller BÖRJA. tänk dig själv om någon kommer och stänger av TV:n och i samma sekund säger ”nu är det dags att sova”. det skulle krävas mindre för att få mig sur. tala om för barnet vad som gäller ca. 5-10 minuter innan.

2. var säker på att barnet HÖR VAD du säger och tar in informationen!

3. påminn barnet.

4. RUTINER kan vara en viktig punkt i förberedelser!

5. för yngre barn kan ”uppgiftskort” vara en bra idé. kort där det är bilder på vad barnet ska göra. (ska testa det på stora W!).

att ge UPPMANINGAR är inte fel om de ges på rätt sätt. ”BÖRJA STÄDA NU DET ÄR DAGS ATT SOVA!!!!!”, skrämmer nog livet ur varannan unge men ”nu ska du städa” med trevlig ton påverkar barnets vilja att samarbeta!

1. säg till barnet ”nu ska du städa” istället för att fråga ”ska du inte ta och städa lite nu?”.

2. ge en uppmaning i taget INTE ”ta på dig strumporna, t-shirten, byxorna och gå ut i hallen.” ALLDELES för mycket!

3. se till att ha ögonkontakt!

4. be barnet upprepa utmaningen.

5. minska störande moment när du ger uppmaningen (ex. stäng av TV:n)

6. tala om VAD DU VILL att barnet ska göra.

7. se till att men vad du säger. det ska vara relevanta uppmaningar som ska följas upp!

8. om barnet vägrar så ska uppmaningen upprepas max 2 ggr. man ska inte argumentera! om det inte går så försök nästa gång med att bryta ned uppmaningen i ännu mindre delar!

kom ihåg att ett beteende som ignoreras blir till slut inte intressant! men ett beteende som uppmuntras, uppmärksammas och som beröms ökar i omfattning!

kom ihåg nr.2 att detta är min tolkning av materialet och att vi återigen pratade i 2 ½ timme om detta!

som hemläxa denna gång så ska vi fortsätta med den gemensamma stunden som går som en röd tråd genom hela utbildningen och vi ska välja ut två situationer där vi  vill jobba med förberedelser och uppmaningar!

vi pratade en hel del om rutiner som en viktig del i förberedelser inför situationer och vi har SÅ svårt att hålla rutiner på kvällen med stora W. vi försöker och försöker och sen faller allt p.g.a. av att stora W är tvungna att inhalera exempelvis på kvällen vilket gör honom speedad och leder till att han inte somnar… eller att vi tvingas smörja in honom när han är full med eksem med salva som naturligtvis SVIDER vilket leder till att han blir ledsen och inte kommer till ro. då fick jag tips av ledarna som EGENTLIGEN INTE förespråkar belöningssystem att när ett barn är tvunget att gå igenom så jobbiga saker som inte tillhör ”det normala” så kan man använda sig av ett belöningssystem! en kompis som är med på kursen tipsade om bokmärken och jag fick direkt en idé! jag ska göra ett belöningssystem där stora W får klistra fast ett BAMSE-bokmärke på en bild på en miniderm-pump (den mjukgörande salvan) och när han har gjort 5 gånger så har han 5 klistermärken och därmed ska han få en liten tripp till mariebergsskogen, ett biobesök eller något annat roligt, kanske en liten bil! men det ska vara något ROLIGT kopplat till att han blir BELÖNAD för att han varit duktig med att smörja sig!

när jag åkte därifrån kände jag mig full av dåligt samvete och ideér om hur jag ska bli bättre i mitt föräldraskap! en skitdag – sånna får man också ha ibland! en av ledarna sa att jag inte ska vara så hård mot mig själv – och hon har nog rätt! good enough räcker – glöm inte det!

 

 


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att få de senaste uppdateringarna