Jag är en färgsprakande, glad, högljudd envis kvinna som alltid har något galet upptåg på gång. Jag lever med min man som arbetar som egenföretagare och tillsammans har vi två härliga barn som är sju och nio år. Jag lever även med ulcerös kolit som är en del av vår familjs vardag. Min viktigaste uppgift i livet är att vara en bra förälder till våra barn. Jag har en stor passion för skönhet, mode och politik. Här välkomnar jag er att följa mitt liv som shoppinggalen, översocial, kärleksfull vän, fru och mamma. For translation please scroll down to the end of the page and select the language of your choice.

Annons

Betyg i uppförande?

Behöver dagens skolor införa betyg i uppförande? Skulle detta påverka det hårda klimat som idag råder för både elever och lärare? Skulle detta kunna vara en väckarklocka för de föräldrar som så gärna vill tro att de har perfekta barn? Eller skulle det drabba de barn med inlärnings och koncentrationssvårigheter för hårt ?  Det är många frågetecken kring detta ämne.

Jag tror att betyg alternativt skriftligt omdöme i uppförande är något som behöver införas, min förhoppning är att det skall finnas klara riktlinje så att dessa betyg eller omdömen kan sättas utifrån elevens individuella förutsättningar så att barn med t.ex ADHD inte blir lidande för något de inte kan kontrollera. 

Klart står i alla fall att vi måste göra något för att skapa lugn och ro i klassrummen. Lärarna behöver få mer befogenheter. Beteendet runt om i skolor idag lämnar mycket att önska. En förändring måste till. Både föräldrar och elever behöver en varningsklocka som är så tydlig att man inte kan ursäkta eller blunda för den.

Enligt en undersökning som Lärarnas tidning gjort uppger var femte lärare att de använt uppförande eller närvaro som grund för betygsättningen trots att det strider mot läroplanen. Detta tyder på att det finns ett behov av ett enskilt betyg i uppförande. Om en elev är duktig i ett ämne men stör på lektionerna kan läraren sänka betyget i ordning och uppförande utan att betyget i ämnet behöver påverkas. Ett ordningsbetyg skulle kunna vara positivt för de elever som klarar sig sämre kunskapsmässigt men sköter sig exemplariskt, och det skulle naturligtvis vara en varningsklocka även för duktiga elever vars uppförande är katastrofalt.

Ett annat kraftigt verktyg om inte det starkaste för att kunna skapa en förbättring för elever är kommunikation och förtroende mellan föräldrar och lärare. Om vi kan ha en öppen dialog mellan varandra så ger det förtroende och skapar förutsättningar för ett samarbete, här krävs dock att vi föräldrar tar ett ansvar och engagerar oss i våra barn utbildning samt uppförande och inte lägger över allt ansvar på skolan. 

Kram Claudia.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Annons