VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

Dieter hit och dit mina tankar om viktminskning

beräkna energibehov

Det finns ju så  mycket dieter att man blir yr. Själv ser jag det som ganska enkelt egentligen.

Gör av med mer än du sätter i dig så går du ner i vikt. Ja så ÄR det ju oavsett vilken diet du följer. KCAL kilokalorier för många sådana, eller mer sådana än vad du gör av med så går du upp i vikt. Ja och tvärtom givetvis.

Det är ju jätteenkelt men sedan är det inte lika lätt att veta vad man gör av med på en dag för att hitta antalet kcal man kan sätta i sig innan det börjar lägga sig på magen.

Jag har hittat en intressant formel för hur man ska räkna fram sin metabolism, dvs ämnesomsättning. Det är Harris & Benedicts ekvation från 1919. Hur väl den stämmer med verkligheten kan jag inte uttala mig om… särskilt inte med tanke på att ekvationen har några år på nacken.

Så här beräknar man sin basala metabolism (BMR)  i vila:

För män: 66,5 + (13,75 x vikt i kg) + (5,003 x längd i cm) – (6,775 x ålder)
För kvinnor: 655,1 + (9,563 x vikt i kg) +  (1,850 x längd i cm) – (4,676 x ålder)

Nedan följer en ekvation för att räkna ut din totala ämnesomsättning baserad på hur aktiv du är. Då tar du värdet på den basala metabolism som du räknat ut enligt ovan (BMR) och multiplicerar med passande nedanstående värden:

Mycket inaktiv, dvs en äkta “Soffpotatis”:  1,2-1,3 x BMR
Inaktiv,  med lågintensiva aktiviteter emellanåt: 1,4-1,5 x BMR
Medelaktiv, tränar ganska regelbunde på medelnivåt: 1,6-1,7 x BMR
Mycket aktiv, tränar regelbundet och intensivt: 1,8×1,9 x BMR
Extremt aktiv, träning på elitnivå: 2,0 x BMR

Eller så kan man räkna ut sin basmetabolism här>>

 

Ja och när du vet vad du gör av med så är det ju bara att äta kcal därefter.
Vill du räkna kalorier i livsmedel kan du göra det här>>

Ja sedan kommer det svåra och anledningen till att det finns olika dieter. Vilka livsmedel du äter kommer att antingen höja omsättningen lite, mätta mer eller hålla olika sug under kontroll. Det är då de olika dieterna kommer in i bilden.

Det anses även sämre att äta fett ihop med snabba kolhydrater för att man då lagrar fettet lättare och när man äter socker förbränner man inget fett. Så må det vara men ÄNDÅ så kvarstår faktum ät färre kcal än vad du gör av med så går du ner i vikt. Rör på dig så att du bränner mer så kan du äta mer eller gå ner i vikt snabbare.

Undvik fett och socker ihop om det nu försämrar de optimala möjligheterna. Undvik socker alls eftersom det är energitätt OCH dessutom triggar igång ett sug som du snart inte kan kontrollera.

Äter du tex ovanjordsgrönsaker så kommer du märka att du kan äta massor utan att du får i dig så mycket kcal dessutom får du i dig en massa fibrer och näring som hjälper dig att få ordning på suget. Väljer du istället pizza så kan du äta mycket mindre och dessutom startar du ett sug som kommer att vara som en djävul för dig framöver.

Men jag tror att äter du pizza fast sådan stor bit att det är mindre kcal än din totala omsättning så kommer du gå ned i vikt ändå. Men pga av att du på det sättet får äta så lite så att det kanske bara räcker till en gång om dagen så kommer du att må så dåligt, bli sugen och trilla dit och äta mer. Sedan får du ju inte i dig några bra näringsämnen heller.

Nej väljer du nyttiga livsmedel, rätt fetter mm mm så kommer du att få i dig allt du behöver och trimma omsättningen så mycket det går. Rör du dessutom på dig så trimmas det mer. Lågintensiv träning bränner under tiden och högintensiv bränner i flera dagar, men det där kommer vi till en annan gång.

Slutligen vill jag tillägga att det är med dieter som det är med träning, det är den som blir av som fungerar. Det gäller att hitta sin livsstil och det man själv kan leva med. Men att tro att en viss diet kommer kunna göra att du kan äta mer energi än vad du gör av med, DET är att lura sig själv, tror jag! OCH att tro att det är hälsosamt att bara sätta i sig onyttiga fetter i mängder bara för att det är gott, mättar och att man inte kan äta lika mycket = att  man går ned i vikt, det är ju rent löjligt.

Ja det är vad jag tror….

Kommentera

Äventyr på Löfstad slott

Varje dag är det en barn vandring som heter kul och kusligt på Löfstad slott. Så i fredags begav vi oss dit och tjejerna fick vara med på den spännande vandringen.
De letade gamla halsband och fick se och höra legenden om blodfläcken och få veta hur snälla spöken är. Mycket lyckat!!

20120729-192814.jpg

Kommentera

Fick till ett träningspass på morgonen

Wilton är ganska lugn på morgonen och sover gärna i vagnen en stund då. Perfekt tänkte jag och packade ner oss till gymet så att jag kunde köra ett pass.
Easyline och Spinning blev det och så några plankor på det. 45 svettiga minuter sen var det bara att ge sig hem och äta gröt.

20120727-133130.jpg
Snälla Wilton sover i receptionen medan mamma tränar.

Kommentera

Spinning 7v efter kejsarsnitt funkade utmärkt

Farmor förbarmade sig så jag kunde åka till hälsofabriken och köra en Spinning. Visserligen ensam men jag hade ett bra 45 min pass som jag kört massor ggr så jag vet ju vad jag brukade tycka var en lätt match.
DET gjorde jag inte idag men jag körde hela och blev helt slut. Avslutade ned några plankor. Kan inte påstå att jag är stark alls men jag hoppas det kommer igång snabbt.
30 sekunder på tå och så 2•45 på knä. Sedan lite transversus knip. Det fick bli allt idag.

Så nu sitter jag här i soffan och har ätit och duschat och nattat min lille son. Livet känns helt ok trots kaggen för nu vet jag ju att den SKA boooooort.

Wilton sussar bland sina stjärnor som hans sköldpadda skickar ut.

20120726-234032.jpg

Filmtajm.

Kommentera

En arbetsdag

Jenniefer på bröllop

Ja idag åkte alla barnen till farmor så jag kunde jobba undan lite här hemma. Skönt för då slipper jag stressa över allt som jag inte hinner.

Hann att göra en hel del men har givetvis en massa kvar. Förberedelserna för Mamma Boot Camp Östergötland är iaf näst intill klara. Nu väntar vi bara på att alla trycksaker ska komma. Ska bli så kul att komma igång på riktigt.

Varken igår eller idag hann jag med att gå ut och gå. Jag hoppas jag får till det ikväll och så några plankor på det tänkte jag.

Kostschemat går jättebra men i vanlig ordning så blir det en dipp efter ett par dagar för att det inte hänt jättemycket. STOPP STOPP STOPP JAG VET att jag inte kan förvänta mig det och att det är det långvariga som räknas men jag får alltid en sådan dipp efter ett par dagar.

Dags för middag snart, wokade ovanjordsgrönsaker och hemmagjorda biffar. Smaskens!!! Åsså lite Cola Zero på det, JA det är min last det där satans aspartamet.

Detta är det jag ska tillbaka till:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dessa byxor kan jag inte knäppa idag....behövde skärp då

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja det är ju iaf mig själv jag jämför med JOBBA JOBBA JOBBA!!! Innan jul ska jag vara HELT klar är det tänkt och relativt nöjd långt dessförinnan!

Kommentera (8)

För att få de senaste uppdateringarna