VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK
Annons

Det sitter i huvudet!

20140609-152822-55702239.jpgHeej!

Jag har den stora förmånen att ha en bästa vän som är utbildad samtalscoach! Och ännu bättre, att hon gärna vill dela med sig av sina bästa tips om hur man förbereder sig inför en challenge. Läs och lär!

”Grattis,

du har precis bestämt dig för att ge dig själv 21 dagar där du får fokusera på dig själv och ditt välbefinnande! Du är oerhört motiverad och ser fram emot att komma igång. Givetvis har du införskaffat dig ”Mage, rumpa, lår”-boken för att kunna träna rätt och noga läst igenom Annikas dokument om vad du kan äta under den här perioden. Kanske är redan nya spännande matvaror inhandlade, redo att förvandlas till läckra maträtter. Men hur står det till med din mentala förberedelse? Är du lika redo där?

För att lyckas, egentligen med alla utmaning man tar sig an, är det viktigt att vara mentalt förberedd. Att vara redo och veta hur du skall tackla olika situationer, när motivationen tryter och lockelser pockar på din uppmärksamhet, är A och O. Och givetvis att ha en vision och tydlig målbild.

Jag tänkte därför dela med mig av några tips på vad du kan göra för att ge dig själv bästa tänkbara förutsättningar för att lyckas. För visst vill du vara en av dem som går i mål om 21 dagar!

Idag fokuserar vi på ditt varför och din målsättning och senare får du fundera vidare kring hur du kan förbereda dig på att hantera hinder och ursäkter som kan uppstå när motivationen är låg.

Skaffa dig gärna en fin skrivbok. Din alldeles egna bok som blir en trogen vän och följeslagare under dessa 21 dagar. Du förstår bättre när du läser vidare hur denna bok kan vara till hjälp.

Planera in tid med dig själv. Tid där du kan sitta ostört och få möjlighet att reflektera i lugn och ro. Skapa en mysig atmosfär och se det här som en härlig start på din challenge. Ta fram din skrivbok och fokusera på en fråga i taget:

Mitt varför
Fundera på varför du vill genomföra denna challenge. Vilket är ditt varför? Var 100% ärlig mot dig själv och censurera inte vad din sanna orsak är. Skriv ner ditt varför i din skrivbok.

Mitt mål
När du nu vet vad ditt varför är, kommer det vara lättare för dig att sätta ett bra mål. Jag brukar själv använda mig av SMART-metoden när jag sätter mina mål. Jag tycker att det gör att målet blir konkret och tydligt. Gå igenom frågorna nedan. Reflektera, fundera och ha som ambition att det du skriver ner som svar känns tydligt och rätt för dig.

S – Specifikt: Vad exakt vill du uppnå? Vad skall du göra och varför? Formulera ditt mål.
M – Mätbart: Hur skall du mäta dina delmål och hur vet du att du har nått ditt slutgiltiga mål?
A – Acceptera: Är du dedikerad? Vill du verkligen det här?
R – Realistiskt: Är det mål du satt upp realistiskt att nå?
T – Tidsbestämt: När skall du nå dina delmål och ditt slutmål?

Kan du inte svara på alla frågor på ett tydligt och konkret sätt, behöver du förmodligen omarbeta din målformulering. Det är viktigt för dig att ha ett konkret och tydligt mål, för det kommer agera som motivation under perioden du utmanar dig själv. Jag brukar för egen del även lägga in några extra ”triggers” för mig själv vid mina delmål. Det kan vara att när jag uppnått delmål ett unnar jag mig att köpa ett härligt magasin, när jag når delmål två bokar jag in en ansiktsbehandling osv. Att ha något extra lyxigt att se fram emot kan göra utmaningen ännu roligare. Och visst är vi värda att fira vår framgång!

Jag hoppas att stunden med dig själv, där du har fått reflektera och bli konkret med din målsättning, har varit givande. Nu har du lagt en viktig grund för din framgång. Bra jobbat!

I nästa inlägg kommer jag dela med mig av tips på hur du kan förbereda dig på det som för oss alla nästan är oundvikligt. Att hamna i en svacka där man har mängder med ursäkter för varför man inte kan följa sin plan. Gör du morgondagens övning kommer du inte bli överraskad när hinder dyker upp. Du kommer istället vara förberedd och ha en strategi för hur du kan vända en negativ tanke till något bra.

Allt gott!

Åsa”

Har du frågor till Åsa får du gärna maila på: info@regnsken.se

Kram Annika


Kommentarer


  1. Maria 9 juni, 2014 on 19:14 Svara

    Grymt bra inlägg, man blir verkligen peppad!

  2. Maria 9 juni, 2014 on 19:14 Svara

    Grymt bra inlägg, man blir verkligen peppad!

  3. Sandra 9 juni, 2014 on 23:07 Svara

    Yes, nu kör vi! Tack Åsa för kloka ord!

  4. Sandra 9 juni, 2014 on 23:07 Svara

    Yes, nu kör vi! Tack Åsa för kloka ord!

  5. Toyah 10 juni, 2014 on 12:40 Svara

    På jobbet är man ju duktig på att ha tydliga mål och jobba med målbilder. Hm varför är det inte lika lätt privat?! Tack för detta Åsa och Annika! Jag har en bok redan, ska sitta i hammocken ikväll och skriva ner…ser fram emot morgondagens tips

  6. Toyah 10 juni, 2014 on 12:40 Svara

    På jobbet är man ju duktig på att ha tydliga mål och jobba med målbilder. Hm varför är det inte lika lätt privat?! Tack för detta Åsa och Annika! Jag har en bok redan, ska sitta i hammocken ikväll och skriva ner…ser fram emot morgondagens tips

  7. Frida 11 juni, 2014 on 15:34 Svara

    Så skönt att läsa! Gillar att det är så tydligt! Nu skall jag sätta mål! Hejja Åsa!

  8. Frida 11 juni, 2014 on 15:34 Svara

    Så skönt att läsa! Gillar att det är så tydligt! Nu skall jag sätta mål! Hejja Åsa!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att få de senaste uppdateringarna