En till Allt för föräldrar webbplats

Skapa en ”Yoga hemma” rutin!

Både jag och Magnus har en etablerad hemmayogapraktik sen några år tillbaka. För mig har det verkligen inte alltid varit så. Innan jag hittade den yogaform som jag utövar idag så testade jag massvis med olika studios, olika yogaformer och framförallt olika lärare. Att yoga på morgonen var något jag inte gjorde mer än någon gång i veckan, och ofta var det bara en slump för att klassen jag önskade gå på var just den tiden.

Det är viktigt att låta det ta lite tid, men när man känner sig redo så kan man börja skapa sig själv en egen ”yogapraktik”. Det är skönt av många anledningar, både för att man slipper åka någonstans, men även för att man får vara precis som man är just då.

Så hur gör man då? Det är en fråga vi båda får – ofta!

  • Ha en rutin! Varesig det är för att yoga på morgon eller kväll – så försök göra det till en rutin, med så lite distraktioner som möjligt. Jag brukar rulla ut mattan på kvällen, förbereda kaffemaskinen, och lägga fram yogakläder. Så det enda jag behöver göra när jag vaknar är att klä på mig, sätta på kaffet, och ta mig till mattan. Väl där så löser det mesta sig. Först mediterar jag, sen gör jag min fysiska yogapraktik.  Hitta din rutin! Och håll den. Du gör det här för dig.

 

  • Hur ofta? Ja du, det måste du verkligen känna efter. Vad orkar du med? Vad passar ditt liv idag. Sätt ett mål som är hållbart, för vi gör inte detta för att skapa mer stress och besvikelse. Snarare för att bli motiverad och må bra. Jag har idag en yogapraktik 6 dagar i veckan, men så var det inte alltid. Först hade jag 3 dagar som mål! Börja och sen öka på är absolut mitt råd!

 

  • Tid. Välj en tid på dygnet när du yogar. Då blir det ofta lättare att hålla sin rutin, men även bäst för kroppens återhämtning. Välj det som passar ditt liv.

 

  • Ha en lärare. Det kanske verkar lite märkligt, men det är väldigt viktigt i din utveckling, och för att du ska känna dig trygg när du yogar. Ofta kan man yoga med sin lärare lite ”live” och sen fortsätta göra det du lärt dig i ditt hem. Ibland kan man även yoga online med sin lärare, något som absolut kan rekommenderas! Det är bra för både disciplinen, som yogan kräver och motivation!

 

  • Din yogahörna. Det är olika för alla, vissa kan göra ett litet yogahörn i sitt hem, medans andra kanske måste placera ut mattan mitt i allt. Oavsett – hitta något som funkar och yoga där. Jag rullar alltid ut mattan mitt i huset på landet, och i ett hörn i stan. Det är där jag yogar, och genom att vara konsekvent så skapar jag även en trygghet och en betingning i mitt beteende – att när jag är där, så yogar jag fokuserat. IMG_0736

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *