En till Allt för föräldrar webbplats

5 Minuters Yoga

Behåll lugnet och håll panik och oro på avstånd!

Det är ju lätt att säga. Men vi vet alla att oro i stunder kommer över oss dessa dagar. Oro för vårt jobb, för vårt arbete, för våra äldre släktingars hälsa, för vår efterlängtade resa till sommaren, för att vi ska bli isolerade och kanske till och med utan tillgång till mat. 

Jag har full förståelse för att människor blir oroliga och jag tror att det är viktigt att se det som en väldigt 5 Minuter Yoga naturlig reaktion just nu. 

Men allt sedan jag började med regelbunden yoga och meditation så har jag hittat effektiva verktyg att ta till i sådana här stunder. Jag kan så klart inte göra mig immun mot oro och rädsla. Jag kan inte heller blockera dessa känslor. De finns där. Däremot kan jag styra min respons på desamma. 

Yoga och meditation har en förmåga att varsamt rycka dig ur dagdrömmandet, tidsvandrandet och de olika katastrofscenario som sinnet ibland kan framkalla. Ibland kan dessa upplevas alldeles förskräckligt verkliga. De kan ta dig från lugn till ett paniktillstånd på mindre än en minut. Däremot är de alltid långtifrån sanna.

Skärmavbild 2020-03-24 kl. 15.51.10 

Likaså när vi upplever känslor av obehag får vi ofta impulsen att ta oss ur och ta bort det som upplevs obehagligt. I yogan lär vi oss omvänt att vara kvar och förhålla oss i jämnmod till det som för stunden upplevs tärande. Förmågan som man då övar upp är att man har en yta av frihet hur man ska respondera samt att saker av naturen är föränderliga och övergående. 

I vardagen har vi inte all tid i världen men kanske finns det nu lite tid att pröva 5 minuter yoga om dagen för att se om det kan vara något för dig. ⠀

Mycket av magin i yogan och meditationen ligger just i strukturen, i det repetitiva – Att komma tillbaka till övningen om och om igen oavsett dagsform. Det är skillnaden som gör skillnaden och har inte med avancemang eller att bli galet vig att göra. När man får en rutin så blir prestation sekundärt och tills sist så tystnar den inre röst som hela tiden bedömer och har åsikter om hur en lyckats eller inte lyckats med sin yogautövning. Förutsättningen skapas för att resultatet av yogan och meditationen på riktigt kan börja droppa över in i vardagen och ge effekt långt utanför yogamattan. När den gör det så är det inte bara i stunden du formellt övar som du känner ett upphöjt lugn utan även i stressiga och svåra stunder. Som jag skrev i min bok:

”För i samma ögonblick som den mediterande går in i stillhetszonen blir det tunga lätt, det högt flygande grundat till marken, varje utmaning och motgång rimlig och jag tror ibland att jag vidrörs av något som är helt och klart lysande. Som kärlek.”

Så hur skapar man en praktik? ⠀

Svaret är enkelt; Sätt rimliga mål och få det sedan gjort oavsett omständigheter. Lite ofta vinner över mycket sällan. Det är kontinuiteten som kommer att ge belöning.⠀

Här guidar jag och Sheila Arnell en 5-minuters sekvens med Solhälsning A och dess 9 delrörelser som flätas samman med andningens rytm.⠀

Om vi mäter in ett par minuters stillaliggande vila efter rörelserna så har du en sekvens på 7-8 minuter. Testa och se om du kan göra den 3,4,5 kanske 6 dagar i en veckas tid. Tänk inte tanken på att du ska öka och göra mer så fort du tycker det känns lätt. Poängen är att fullfölja, behålla jämnmodet genom motstånden och när den inre rösten säger ”Jag hoppar nog över det idag..” så gör du det ändå. ⠀

Ur det kommer styrkan. Elden tänds och du har tagit första kliven mot en stadig yoga och meditationspraktik.

All lycka! Magnus

Skärmavbild 2020-03-24 kl. 15.50.56
Skärmavbild 2020-03-24 kl. 15.51.29

 

 

Yinyogan som lugnar

För er som kanske inte testat yinyoga, eller för er som utövar andra typer av yoga, så vill jag verkligen slå ett slag för yinyogan. Det är inte för inget som den växer i populäritet, och för mig personligen, så är den både härlig, lugn, intensiv, emotionell och varierande. Framförallt varierande.  Ingen dag är densamma på mattan och det i sig tycker jag är intressant och lugnande.

Så vad är yinyoga då?

  • Yinyoga är precis som annan yoga – men också dess motsats.
  • När vi praktiserar Yinyoga så undviker vi ”perfektionen” i en slut-position. Vi fokuserar på yin-delarna i kroppen så som skelett, myofascia, bindväv (som är en del av fascian), ligament, inre organ och de så kallade meridianerna.
  • Alla positioner är relativt enkla – men kan såklart ändå kännas mycket.
  • Yogaställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt.
  • Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro i stunden.
  • I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch).
  • Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation.

Så mer yin tack! Ni kan yoga med mig LIVE på vår instagram @about_yoga imorgon kl 21!

IMG_2915

Foto från Hotel Kung Carl!

Skapa en ”Yoga hemma” rutin!

Både jag och Magnus har en etablerad hemmayogapraktik sen några år tillbaka. För mig har det verkligen inte alltid varit så. Innan jag hittade den yogaform som jag utövar idag så testade jag massvis med olika studios, olika yogaformer och framförallt olika lärare. Att yoga på morgonen var något jag inte gjorde mer än någon gång i veckan, och ofta var det bara en slump för att klassen jag önskade gå på var just den tiden.

Det är viktigt att låta det ta lite tid, men när man känner sig redo så kan man börja skapa sig själv en egen ”yogapraktik”. Det är skönt av många anledningar, både för att man slipper åka någonstans, men även för att man får vara precis som man är just då.

Så hur gör man då? Det är en fråga vi båda får – ofta!

  • Ha en rutin! Varesig det är för att yoga på morgon eller kväll – så försök göra det till en rutin, med så lite distraktioner som möjligt. Jag brukar rulla ut mattan på kvällen, förbereda kaffemaskinen, och lägga fram yogakläder. Så det enda jag behöver göra när jag vaknar är att klä på mig, sätta på kaffet, och ta mig till mattan. Väl där så löser det mesta sig. Först mediterar jag, sen gör jag min fysiska yogapraktik.  Hitta din rutin! Och håll den. Du gör det här för dig.

 

  • Hur ofta? Ja du, det måste du verkligen känna efter. Vad orkar du med? Vad passar ditt liv idag. Sätt ett mål som är hållbart, för vi gör inte detta för att skapa mer stress och besvikelse. Snarare för att bli motiverad och må bra. Jag har idag en yogapraktik 6 dagar i veckan, men så var det inte alltid. Först hade jag 3 dagar som mål! Börja och sen öka på är absolut mitt råd!

 

  • Tid. Välj en tid på dygnet när du yogar. Då blir det ofta lättare att hålla sin rutin, men även bäst för kroppens återhämtning. Välj det som passar ditt liv.

 

  • Ha en lärare. Det kanske verkar lite märkligt, men det är väldigt viktigt i din utveckling, och för att du ska känna dig trygg när du yogar. Ofta kan man yoga med sin lärare lite ”live” och sen fortsätta göra det du lärt dig i ditt hem. Ibland kan man även yoga online med sin lärare, något som absolut kan rekommenderas! Det är bra för både disciplinen, som yogan kräver och motivation!

 

  • Din yogahörna. Det är olika för alla, vissa kan göra ett litet yogahörn i sitt hem, medans andra kanske måste placera ut mattan mitt i allt. Oavsett – hitta något som funkar och yoga där. Jag rullar alltid ut mattan mitt i huset på landet, och i ett hörn i stan. Det är där jag yogar, och genom att vara konsekvent så skapar jag även en trygghet och en betingning i mitt beteende – att när jag är där, så yogar jag fokuserat. IMG_0736

Rädsla kring Corona

För oss är det mycket som händer. Det är det ju såklart för alla. Klasser bokas av, våra event flyttas fram, vi funderar mycket kring våra retreats. Går dom att ha eller är det inte läge just nu? När blir det läge?

Det påverkar oss såklart mycket. Och er, alla.

Jag kan inte hjälpa att tänka på huruvida det kanske finns något litet ljus i detta ändå. Att det kanske finns en poäng med ett lugnare tempo. Att det som händer när vi behöver samlas, vila, tänka om och hitta nya vägar kanske är exakt det vi behöver?

Jag spenderar kanske inte MER tid med yoga och meditation, men den tid jag spenderar känns lugnare, värdefull och dyrbar.

Vi fortätter dock med några av våra yogaklasser – dom mindre, där vi kan ha få människor, och där vi arbetar i en miljö fylld av respekt och hänsyn. Så hos oss idag – på InBloom, så kan ni yoga med oss. Vi följer alla riktlinjer och kommer inte göra fysiska justeringar. Men kom, yoga och meditera med oss.

191031_rynefelt_105