Kom ihåg mig

Emil Rinse

Idag startar en liten kurs för min del och jag är väldigt förväntansfull. Jag har länge haft problem med min axel och har under några månaders tid gått på Fysio Arena för att få rätt på den. Än så länge har vi dock inte kommit fram till vad det är, men jag kör på med mina rehabövningar och väntar på tid hos ortopeden.

Den här kursen är för oss halvskadade som ändå vill kunna träna. Emil är coach för svenska juniorlandslaget och dessutom sjukgymnast. För min del hoppas jag så klart att han ska se var min teknik brister och hur jag ska kunna träna utan att göra skadan värre. Sen ser jag fram emot att få lära mig hur man kan träna med andra skador och vilka övningar man bör vara försiktig med osv. Det är skitbra för mig som instruktör som dagligen stöter på någon som har ont någonstans

20140422-071537.jpg

Woop woop. Nu ska det sniffas massa ny kunskap

Lustig känsla

Det är mycket som pågår i mitt lilla huvud just nu. Och i mitt hjärta. Det känns som jag inte gör tillräckligt. Att jag inte räcker till för mina barn. Att jag inte jobbar så mycket som jag bör. Att jag inte hjälper till här hemma. Att jag inte tränar hårt nog. Att jag inte sköter kosten som jag borde.

Jag kan fortsätta.
Jag skriver inte detta för att någon ska säga att jag duger. Att jag gör så bra jag kan. Jag skriver för att jag måste få det ur mig. Det är tramsigt. Jag vet, men att ändra sina tankar är svårt. Jag vet att det är där jag måste börja för att känslan i hjärtat ska bli rätt. Jag har verktygen för att göra det, men orkar inte. Jag känner mig som en urvriden trasa. Matt, orkeslös. Det är tur att jag har ett jobb som ger mig energi. Jag älskar det

20140421-081543.jpg

Det jobbigaste är dock känslan av att inte vara en bra mamma. Jag borde leka mer med dem, jag borde packa en väska med fika och gå ut på gräset, jag borde spela fotboll, jag borde läsa sagor, jag borde… Dumma tankar! Sluta!!!

Ointressant

Så känns mitt liv just nu. Inget kul att skriva om så håller mig borta ett litet tag till. Ni får följa mig på Instagram i stället. @saratilling

20140414-151709.jpg

Nästa gång ni ser mig kanske håret är så här kort. Den som lever får se

Rörlighetsövningar del II

Ok. Det var visst populärt att visa olika övningar för att förbättra din rörlighet. Nu är min fråga; Har du gjort dem? Känner du någon skillnad?

Idag ska jag visa dynamiska stretchövningar och övningar som aktiverar musklerna som till största del används vid knäböj och marklyft. Dessa är bra att utföra precis innan träning då viss forskning visar att statisk stretch i direkt anslutning till ett pass faktiskt kan försämra din prestation.

1)

20140404-104306.jpg

20140404-104317.jpg

Ställ upp två lådor/bänkar som på bilden och ta en kettlebell eller hantel. Tänk på att det är uppvärmning så börja med en lättare vikt. Ställ dig axelbrett isär och håll vikten mellan benen. Håll bröstet högt och tyngden på hela foten. Gå långsamt ner och tänk dig att du har en pinne rakt igenom kroppen. Du ska gå RAKT ner. Stanna där du känner att tar emot i höfterna och sitt kvar i nedersta läget i några sekunder innan du åter går upp. Här ska rumpan inte sticka iväg så se till att hålla stark bål och bröstet högt. Tryck ifrån med hälarna och hitta kontakt med rumpa och baksida lår. Upprepa 6-8 gånger.

I set nr två kan du gå något bredare med fötterna och i sista kan du stå sumo. Peka tårna utåt och låt knäna följa i samma riktning.

2)

20140404-105221.jpg

20140404-105234.jpg

Här fokuserar vi på bröstryggen. Ligg på sidan och lägg händerna ihop framför din ansikte. Lägg det övre benet något framför dig. Rotera nu den övre armen rakt ut åt andra sidan och låt fötterna ligga kvar i marken. Målet är att båda skulderbladen ska ligga platt i golvet. Återgå till startposition. Har du inga problem med detta kan du testa andra sidan och känns det inget där heller så är du helt enkelt rörlig här och kan med fördel hoppa över övningen

3)

20140404-105943.jpg

20140404-105954.jpg

20140404-110004.jpg

Ställ dig i en armhävningsposition. Händerna rakt in under axlarna, neutral svank och sug in naveln. För nu ena armen ut åt sidan och sträck ut den rakt upp. Här stretchar vi bröst samtidigt som vi aktiverar de sneda och inre magmusklerna. Stå kvar några sekunder och upprepa på andra sidan.

4)

20140411-230145.jpg

Bulgarian split. Aktivering av säte och baksida lår samt stretch för höftböjare och framsida lår.
Lägg upp en fot på en låda/bänk och ta ett stort kliv framåt. Nu ska du gå rakt ner. Tänk dig att du har en vägg tätt framför och bakom dig. Ju mer uppträtt du håller dig ju mer kommer du åt de olika musklerna

Fota/filma gärna före och efter stretch. Ser/märker du någon skillnad?

Ha kul för fan

Ja. Så mycket roligare det blir när man tar bort alla måsten. Jag tänker faktiskt ta bort det ordet från mitt vokabulär. Jag måste fan ingenting. Punkt

Jo, en sak. Jag måste vara JAG. För min och för min familjs skull. Jag är bäst då. Jag mår bra då. Jag är jag och ingen annan.

Kärlek ❤️

20140402-102037.jpg

annonser