Kom ihåg mig

Monthly Archive for april, 2015

Slow carb-dieten

Hej!

Hittills har jag inte skrivit så mycket om vilken diet jag håller på med, mer än att det handlar om slow carb. Jag följer en kurs som Christina Lundstorp anordnar. Hon gick själv ner 15 kg på 2 månader med den här metoden, och jag hoppas förstås att det ska gå lika bra för mig! Det är viktigt att TRO att det ska fungera, enligt henne, och det gör jag! Och jag VILL verkligen att det ska fungera, annars skulle jag ju inte lägga ner pengar på att gå ner i vikt. I början sviktade min tro på att det skulle fungera, jag kände mig deppig för att inget fungerade och var inte helt övertygad om att detta skulle fungera heller, men jag arbetar på att tänka positivt hela tiden och faktiskt är det så att goda tankar föder (ännu mer) goda tankar! Tillsammans med Christina bestämde vi att jag inte ska väga mig varje vecka eftersom vågen efter alla misslyckanden är förknippad med något negativt för mig. Vågen gör mig deppig och får mig att tappa modet, vilket ökar stressen, vilket i sin tur har ett negativt inflytande på viktminskningen.

Så devisen är: Du måste TRO på att den metod du väljer ska fungera. Och du måste VILJA att den fungerar!

Rent praktiskt är det följande som gäller:

– Ät regelbundet och 3 måltider per dag: frukost, lunch och middag. Vid behov, ät 1-2 mellanmål, men inte för att det är gott utan för att du är hungrig (t.ex. om du har motionerat eller lunchen blev lite liten). Ät inget efter klockan 21.

– Drick inget annat än vatten, te, kaffe (sammanlagt 2-3 Liter/dag). Någon gång då och då kan du dricka ett glas rött vin, men inte varje dag

– Ät inget med socker i (godis, bullar, sylt, choklad, glass osv.)

– Ät inte energirika kolhydrater (bröd, pasta, ris, potatis)

– Ät bönor, ärter, linser och grönsaker istället

– Ät alltid ägg till frukost (samt keso/kvarg/kesella med djupfrysta osockrade bär) och grönsaker

Ha en FRIDAG i veckan då du får ÄTA VAD DU VILL. Just det, en dag då du kan unna dig allt du avstått från hela veckan – inte illa, va!? Syftet är att hålla uppe energiförbränningen.

Så till måltiderna. Frukosten ser alltid ut så här:

2 ägg, keso/kesella/kvarg med bär samt grönsaker

När du äter middag och lunch delas tallriken in i tre knytnävesstora delar:

1) Protein (kött)

2) Baljväxter (bönor)

3) Grönsaker

Om du skulle bli sötsugen mellan varven beror det på att du inte har ätit tillräckligt. Tanken är att du ska äta dig mätt varje måltid och slippa gå hungrig! Om du blir sugen på något, ät kesella/keso blandat med hallon eller andra bär. Använd inte sötningsmedel, det gör att du fortsätter att hålla uppe suget, kroppen reagerar så trots att det inte är ”äkta” socker. MEN är det kväll så är det bättre att äta något proteinrikt (kött, ägg etc.)

Och det viktigaste av allt: Gör det lätt för dig! Ät ungefär samma saker hela Tiden. Ha några favoriträtter som du varierar mellan, max. 5.

 

 

Matdag 10 (måndag) slow carb

Här kommer min matdag för tisdag:

Frukost klockan 8: Äggröra på 2 ägg, grönsaker och     kesella/kvarg-blandning med hallon

Lunch lite sent, vid 15: 2 kycklingklubbor, bönor i chilisås (hittade en tysk burk i skafferiet med samma näringsvärden som de
svenska, så det var okej, ansåg jag), sallad på isberg, tomat, gurka samt olja och vinäger.

Middag vid 19:30: Repris från lunchen.

På kvällen bastade vi efter middagen och när det var läggdags vid 23-tiden var jag HUNGRIG så att det riktigt kurrade i magen! Men jag åt inget, och det var nog bra. Tror dock att jag var hungrig för att jag hade grävt i trädgården i flera timmar och fick röra på mig ordentligt: lyfta, bära, gräva, plantera osv. Roligt var det och fint blir det!

Matdag 9 (söndag) slow carb

Då var första veckan avklarad – och mer därtill! Jag var lite sötsugen igår men det berodde nog på lördagens utsvävningar (fridagen). Men jag ger absolut inte upp utan tycker att den här dieten känns jättebra och känner mig väldigt motiverad att fortsätta med den här maten, saknar varken bröd, pasta eller liknande och tycker att bönorna mättar bra!

Här kommer min matdag

Frukost klockan 9:30: Äggröra på 2 ägg, grönsaker, keso/kvarg-blandning med bär.

Frukost 26 april 15

 

 

 

 

 

 

 

 

Lunch klockan 16: Det blev lite rörigt igår med maten på em (vi var inte  hemma), så jag åt en sån där ”low carb”-hamburgare på MAX (en sån utan bröd). Denna mat finns det Ingen bild på :-)

Middag klockan 19: Tacosallad. Istället för creme fraiche använde jag kvarg. Använder den salsan med lägst socker.

Middag 26 april 15

Mellanmål klockan 20:30: Jag var fortfarande hungrig/sugen på något efter middagen så jag åt en portion keso/kvarg-blandning med bär. Tror att det berodde på den sparsamma lunchen…

Som man ser på frukostbilden tar jag även lite tabletter. De små är en blodförtunnande och en allergitablett och de 2 stora är omega 3. Tar dessutom magnesium, jag får ganska lätt kramp i vaderna.

Matdag 7 och 8 slow carb

Matdag 7 blev så här:

Frukost klockan 8: Äggröra på 2 ägg, keso/kvarg-blandning med hallon, motort, paprika

Frukost 24 april 15

 

 

 

 

 

 

 

 

Före lunch var jag ute och joggade. Efter Motion ska man enligt programmet äta något. Det var för tidigt för lunch så jag åt en liten Portion kesella/kvarg med bär.

Mellanmål 24 april 15

 

 

 

 

 

 

 

 

Lunch: Samma som frukosten

På sena eftermiddagen var jag hungrig igen och åt kesella/kvarg med bär

På kvällen åt vi plockmat (chicken wings, salami, några bitar kycklingbaserad falukorv, grönsaker, dip på kesella för min del). Glömde ta kort

 

Dag 8 Fridag och vägning

Nu har jag både den första vägningen och första fridagen bakom mig.
Vägningen resulterade i ett minus på 1,4 kg och det är jag nöjd med,
från 76,7 till 75,3! Nästa vägning blir om 2 veckor.

Vägning vecka 1 25 april 15

Enligt programmet jag äter har man en fridag i veckan, dvs. en dag som man kann äta av ALLT.

Fridagen gick också bra, i alla fall under dagen. Vi fikade på stan
och jag åt en bit morotskaka – lyxigt att kunna göra det UTAN dåligt
samvete (tidigare har jag alltid fått dåligt samvete för att jag
känt att jag förstört mina viktminskningsambitioner av att unna mig
något…). Och jag kunde faktiskt njuta för kakan var god! På
kvällen ville jag nog hinna med att prova allt vi hade hemma, som om
det vore enda fridagen i år, och var således proppmätt vid läggdags.
Därför känns det ganska skönt att börja med dieten (eller vad jag
ska kalla den för) idag igen. Om jag blir sugen på något gott under
veckan ska jag skriva upp vad det är och se till att jag har det
hemma på fridagen – att gå och lägga sig proppmätt är INTE trevligt.

Matdag 6 slow carb

Konsulenten, eller vad jag ska kalla henne för, tyckte att jag skulle strunta i baconen till frukost och äta 2 ägg istället, eftersom lchf inte har fungerat för mig och det är mer fett i bacon än ägg. Inga problem för mig, jag är glad för all hjälp jag får! Annars rullar det på bra. På lördag har jag ”fridag”, dvs. jag får äta vad jag vill, utan gränser. Känns konstigt att det är en del av en diet men tanken är att det ska göra att man håller uppe fettförbränningen. Så det är bara att lyda!

Här kommer min matdag, dag 6 med slow carb:

Frukost klockan 8: äggröra på 2 ägg, 1/2 tomat, 1 morot och
kesella/keso-blandning med hallon.

Frukost 23 april 15

 

 

 

 

 

 

Lunch klockan 13:30: 3 chicken wings, linser och kidnaybönor, sallad med
isberg, tomat, gurka och paprika.

Lunch 23 april 15

Middag klockan 20: Chili con carne (Santa Marias rena kryddblandning,
toppenbra helt utan tillsatser!) (majskornen som syns pillade jag bort,
maken visste inte att jag inte ska äta det ). Till det kidneybönor
och morot.

Middag 23 april 15

Older Posts »

annonser